صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۰۹ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 30
کد خبر: ۱۱۵۸۶۳

شاخص کل بورس به ۱٫۶ میلیون واحد می‌رسد؟

برخی از کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس تا پایان سال می‌تواند محدوده ۱٫۶ میلیون واحد را ببیند و سال ۱۴۰۰ را با بازدهی مثبت به پایان برساند.

به گزارش راهبرد معاصر پیش‌بینی بورس برای یک فصل خیلی منطقی نیست، چرا که هر کدام از متغییرهای اثرگذار بر بازار سهام می‌توانند تغییر کنند. اما به نظر می‌رسد شاخص کل بازار سهام تا پایان سال می‌تواند محدوده ۱٫۶ میلیون واحد را ببیند و سال ۱۴۰۰ را با بازدهی مثبت به پایان برساند. پیمان حدادی کارشناس بازار سهام گفت: مهم‌ترین متغیرهای بازار سهام تا پایان سال بحث بودجه و برجام است. لایحه بودجه تا حدود زیادی با تصویب ۱۰ بند نگرانی‌های بازار سهام را پایان داده است. باید دید نمایندگان مجلس لایحه را به همین صورت تصویب می‌کنند یا خیر. موضوع برجام نیز متغیر مهم بعدی برای پیش‌بینی بازار سهام در میان مدت است.

وی ادامه داد: اگر روند مذاکرات تا پایان سال به همین صورت بماند، لایحه بودجه به همین شکل تصویب شود و تغییرات قابل ملاحظه ای نداشته باشیم نرخ ارز تا پایان سال بین ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود. بر اساس تغییرات نرخ ارز آزاد در بازار سرمایه تغییراتی را خواهیم دید. اما در کنار این موضوع نرخ نیما تا پایان سال فاصله خود را با ارز آزاد کم می‌کند. صنایع صادرات‌محوری مثل پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی و … از این موضوع منتفع خواهند شد.

باید منتظر چین و آمریکا ماند
حدادی عنوان کرد: تغییرات در قیمت‌های جهانی نیز بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. با شروع سال ۲۰۲۲ و پایان یافتن تعطیلات عید سال چینی باید دید چه تغییراتی در سیاست‌های مالی و پولی آمریکا و چین اعمال خواهد شد. باید دید آیا نرخ بهره تغییر می‌کند یا نه. تصمیماتی که بانک‌های مرکزی این دو کشور می‌گیرند بر تغییرات قیمت‌های جهانی و بورس ایران اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: اگر بخواهیم پرتفویی داشته باشیم که در بحث بازدهی و مدیریت ریسک مدیریت بهینه داشته باشیم، سبدی که شامل ۷۵ درصد سهام و ۲۵ درصد اوراق با درآمد ثابت و طلا باشد می‌تواند سبد مناسبی باشد. نیمی از سهم سهام به فلزات اساسی اختصاص پیدا کند و نیمی به بانک، خودرو، بیمه، حمل‌ونقل، برخی از تک‌سهم‌های کشاورزی و غذایی.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی بورس برای یک فصل خیلی منطقی نیست، چرا که هر کدام از متغییرهای اثرگذار بر بازار سهام می‌توانند تغییر کنند. اما به نظر می‌رسد شاخص کل بازار سهام تا پایان سال می‌تواند محدوده ۱٫۶ میلیون واحد را ببیند و سال ۱۴۰۰ را با بازدهی مثبت به پایان برساند./تجارت نیوز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: