صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 05
کد خبر: ۱۱۶۵۴۶
ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه مهم است؟

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس روابط بین الملل در گفت‌و‌گویی پیرامون اهمیت سفر قریب الوقوع آیت‌الله رئیسی به مسکو گفت: این سفر یک نقطه تحول در همکاری‌های بین دو کشور در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای و روابط اقتصادی خواهد بود. نگاه دو کشور به تحولات منطقه، مسئله ثبات و تامین امنیت پایدار می‌تواند یکی از نقاط مشترک همکاری‌ها باشد. در بحث مقابله با سلطه سیاسی و پولی آمریکا، روسیه و ایران می‌توانند از فرصت همکاری به دست آمده استفاده کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر رئیس جمهور ایران به روسیه بنا به دعوت آقای پوتین و جهت امضای توافقنامه راهبردی 20 ساله و همچنین گفت و گو و رایزنی و رسیدن به توافق های مشترک حول مسائل منطقه در خلال روزهای آتی صورت خواهد پذیرفت. بی تردید این سفر می تواند راهگشای رسیدن به تعاملات حداکثری بین ایران و روسیه در بخش های مختلف اقتصادی تا سیاست خارجی باشد. کارشناس روابط بین الملل و سیاست خارجی درگفت و گو با راهبرد معاصر تحلیلی دارد بر موضوعات مهمی که در این سفر باید مد نظر رئیس جمهور و هیئت همراه قرار بگیرد.

 

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل درگفت و گو با راهبرد معاصر به اهمیت سفر رئیس جمهور به روسیه و دیدار با آقای پوتین پرداخت و در این باره گفت: سفر قریب الوقوع جناب آقای رئیسی و هیئت همراه به مسکو که بنا به دعوت آقای پوتین صورت می‌گیرد یک نقطه تحول در همکاری‌های بین دو کشور در عرصه های مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای و روابط اقتصادی خواهد بود. واقعیت این است که روسیه و ایران در طی سال‌های همکاری به خصوص در غرب آسیا و سال‌های اخیر نشان دادند این دو کشور می توانند به عنوان دو شریک راهبردی و مکمل یکدیگر عمل کنند، مشروط بر این که طرف ایرانی بتواند از این فرصت در راستای منافع ملی خود به نحو احسن استفاده کند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان و کشوری که سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار گردش تجارت خارجی دارد، می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه تجارت خارجی ایران باشد. به عبارت دیگر ایران می‌تواند از بازار روسیه به بهترین وجه ممکن استفاده کند، خصوصاً در عرصه مواد غذایی و کشاورزی، چرا که روس ها معمولا ۷ ماه از سال را نیازمند واردات محصولات کشاورزی و غذایی هستند.


ظهره وند در خصوص مسائل امنیتی که از نگاه دو کشور بسیار حائز اهمیت است گفت: نگاه دو کشور به تحولات منطقه، مسئله ثبات و تامین امنیت پایدار می تواند یکی از نقاط مشترک همکاری‌ها باشد. در بحث مقابله با سلطه سیاسی و پولی آمریکا، روسیه و ایران می‌توانند از فرصت همکاری به دست آمده استفاده کنند و مکانیزم پرداخت پولی را بین خود برقرار کنند یا با پول جدیدی که تعریف می‌شود و یا با توافقنامه همکاری های بانکی و پولی، بتوانند فشار تحریمی را خنثی کنند.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: واقعیت این است که روس‌ها نیز با تهدید و تحریم آمریکایی‌ها مواجه هستند، بنحوی که احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد فشارهای تحریمی بیشتری بر روی روسیه خواهیم بود. بنابراین ایران و روسیه به عنوان دو عضو اتحادیه شانگهای می‌توانند در مقابله با اثرات تحریم های آمریکا پیشگام باشند. برای اینکه بتوانند از ظرفیت‌های کشورهای عضو شانگهای استفاده حداکثری را برای خنثی سازی فشارهای تحریمی آمریکا و همچنین بازی امنیتی که علیه کشورهای منطقه طراحی شده ببرند بهتر است ایران و روسیه از کمک کشورهای وابسته به خود در منطقه بهره مند شوند.


کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: در بحث همکاری های تکنولوژیکی در عرصه های پزشکی، دارویی و نظامی، این ظرفیت برای دو طرف وجود دارد. قطعاً ثبات و امنیت در ایران می‌تواند به تقویت موقعیت روسیه در منطقه منتهی شود و تهدیدات را از روسیه دور کند. روسیه به عنوان کشوری که عضو شورای امنیت است در مذاکرات برجام، همانگونه که در طی هفته ها و روزهای گذشته نشان داده می تواند نقش بسیار فعالی را در تضمین و فراهم کردن بستر برای رسیدن ایران به حقوق هسته ای خود، خصوصاً رفع تحریم‌ها ایفا کند و همچنین می‌تواند از بروز تنش در روابط ما با چهار بعلاوه یک جلوگیری کند.


وی دراین باره افزود: بنابراین باید به روسیه به عنوان کشوری که عضو دائم شورای امنیت است و نسبت به صیانت از ان پی تی و موقعیت آژانس حساسیت دارد، به ایفای نقش موثرتری در حمایت از ایران امیدوار بود کما اینکه تا کنون این کار را انجام داده است. نکته بعدی روابط ایران، روسیه و چین به عنوان سه کشوری که در معادلات منطقه‌ای و بین المللی امروز نقش آفرینی می کنند بسیار حائز اهمیت است.


وی در این باره افزود: قطعاً مناسبات ما با روسیه در یک چشم انداز ۱۰ ساله که برنامه همکاری های آن ترسیم شده، می تواند به نقش سه کشور در رشد و توسعه منطقه کریدور جنوب به شمال و صیانت از بازار منطقه‌ای و گروه شانگهای و هم از ماجراجویی آمریکایی‌های در منطقه جلوگیری کند. ضمن اینکه نقش روسیه و ایران و همکاری ها در بحث اوپک مهم است، چرا که ظرفیت خوبی پیش روی ماست که ایران و روسیه می توانند برای حضور در بازار انرژی در بلند مدت در این سفر تفاهم نامه همکاری به امضاء برسانند.


ابوالفضل ظهره وند در ادامه خاطر نشان کرد: در بحث سرمایه گذاری در حوزه انرژی ایران و روسیه در ترانزیت گاز با یکدیگر می توانند همکاری بلند مدتی برای تامین انرژی چین داشته باشند. اگر دو کشور ایران و روسیه در گذشته نقش رقیب یکدیگر را بازی می کردند اینک می توانند در یک همکاری راهبردی نقش متفاوتی نسبت به قبل بازی کنند. روس ها باید بدانند که ایران نقش بی بدیلی در منطقه دارد، لذا به روابط با ایران نباید صرفا از جنبه تهديدات نگاه کنند، بلکه در حوزه فرصت ها ما می توانیم به جای اینکه روس ها ما را به عنوان رقیب ببینند به عنوان شریک با ما وارد تعامل شوند. امید می رود آقای رئیسی و هیئت همراه در جنبه تامین نظر روس ها و ایجاد اطمینان این حس را در طرف روسی تقویت کنند تا بتوانیم در تحولات منطقه از جمله افغانستان همکاری و رایزنی های نزدیک تری با هم داشته باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: