صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۵ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 05
کد خبر: ۱۱۶۵۷۴

سخنان چهره‌های سیاسی در مراسم دومین سالگرد شهادت حاج قاسم در بغداد

مراسم رسمی دومین سالگرد شهادت حاج قاسم و المهندس، امروز در بغداد با سخنرانی و مشارکت مقامات و چهره‌های سیاسی عراقی برگزار شد.

به گزارش راهبرد معاصر، ،فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی، در مراسمی به مناسبت دومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، اعلام کرد که اقدام جنایتکارانه آمریکا و ترور فرماندهان پیروزی، بر روابط نظامی بین عراق و آمریکا اثر گذاشته است.

الفیاض در این مراسم با اشاره به رشادت‌های شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم گفت: «فرمانده شهید سلیمانی برای عراق، کار‌های زیادی انجام داد و تقدیر این چنین بود که وی در خاک عراق به شهادت برسد. ما با فرماندهان شهید عهد می‌بندیم که راه آن شهید را ادامه داده و از عراق دفاع کنیم. پیروزی در برابر گروه ترویستی داعش دستاورد بزرگی بود که تاریخ آن را به خاطر خواهد داشت.»

مراسم دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، نائب رئیس سازمان بسیج مردمی عراق، امروز (چهارشنبه) با حضور شماری از مقامات و شخصیت‌های عراقی در بغداد برگزار شد. شبکه تلویزیونی الاتجاه گزارش داد که سازمان الحشد الشعبی این مراسم را برگزار کرده است.

فالح الفیاض روز شنبه در تجمع گسترده در بغداد در آستانه دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی اعلام کرده بود که نیرو‌های بسیج مردمی باید متحد باشند و به سمت تحقق اصول بزرگ پیش بروند که برای آن شهیدان، جان خود را نثار کرده اند. همه نیرو‌های خارجی و آمریکایی همچنانکه درباره آن توافق شده است عقب نشینی کنند.
شهید سلیمانی در لحظات سختی به کمک نیرو‌های ما آمد

برهم صالح، رئیس جمهور عراق با تاکید بر اینکه ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی دو شخصیت بزرگ در تاریخ عراق هستند، خاطرنشان کرد: «شهید قاسم سلیمانی در برهه زمانی سختی به عراق آمد و با نیرو‌های مسلح و مردم در دفاع از عراق در برابر حمله گروه تروریستی داعش کمک کرد.»

او در ادامه پیروزی بر داعش و شکست نقشه‌های جنایتکارانه آن را که منطقه و جهان را تهدید می‌کند افتخار بزرگی عنوان کرد و آن را نتیجه اتحاد و استواری مردم عراق در همه اقشار و رشادت نیرو‌های مسلح و برکت آیت الله سیستانی، مرجعیت دینی عراق و کمک کشور‌های همسایه عراق دانست و تاکید کرد که همه باید از پیروزی‌های به دست آمده محافظت کرده و از تکرار فجایع تروریستی که امنیت را برهم می‌زنند جلوگیری کنند؛ و تحقق این هدف در گرو اصلاحات ریشه‌ای و ساختاری برای تامین زندگی آزادانه و با عزت و کرامت برای شهروندان عراق است تا به این ترتیب به خون شهدا که جان پاک خود را برای دفاع از وطن و عزت و کرامت آن فدا کردند وفادار باشند.

وی در انتها بر لزوم اقتدار پارلمان جدید عراق و عمل به ماموریت‌های خود تاکید کرد و اجرای اصلاحات ریشه‌ای و ساختاری و تحقق آرمان‌های ملت عراق و شهروندان سراسر این کشور و تامین زندگی با عزت و کرامت برای آن‌ها از طریق تثبیت حکومت حکیمانه و تثبیت جایگاه حکومت، ضروری دانست.

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد. در این انتخابات جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، در جریان مراسم یادبود بزرگداشت دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی گفت: «تجربه الحشد الشعبی و آنچه فداکاری آن دو فرمانده شهید رقم زد، چراغ راه کشور‌های منطقه شده است. عراق به لطف دو رهبر شهید، نیرو‌های مسلح و جمعیت مردمی از شر تروریسم آزاد شد.»

او در ادامه پیشنهاد داد که زندگینامه شهید قاسم سلیمانی در برنامه‌های درسی مدارس قرار گیرد.

عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق هم تاکید کرد که شهید ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی اولین کسانی بودند که با گروه تروریستی داعش که سعی در نابودی عراق داشتند، مبارزه کردند و این نشان می‌دهد که جنایت ترور فرماندهان پیروزی در طول تاریخ مشهود خواهد بود.

او گفت: مایه مباهات است که ما دومین سالگرد شهیدان ایمان را گرامی می‌داریم. شهادت رهبران پیروزی، چراغ روشن آزادی برای همه ملت‌های مشتاق آزادی و صلح باقی خواهد ماند و ما از ارزش‌ها، اصول و روحیه شهادت طلبانه ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی الهام گرفته‌ایم.

سردار شهید قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس و دیگر همراهانشان در سحرگاه ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا در عراق ترور شدند. این جنایت غیرانسانی و ترور تاکنون از سوی مقامات اغلب کشور‌های جهان مورد انتقاد قرار گرفته است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: