صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۷ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 07
کد خبر: ۱۱۶۵۸۱
یادداشت اختصاصی «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل بین الملل؛

شرایط سخت آل سعود برای ترمیم مناسبات با ایران

آل سعود برای برقراری ارتباط با ایران باید رفتارهای گفتمانی غیر قابل قبولی را که بعضا اظهار کرده و به نمایش می‌گذارند را تغییر دهند. جمهوری اسلامی به هیچ وجه برای از سرگیری رابطه با ریاض پیش شرط‌های آنها در زمینه مقابله با نفوذ منطقه‌ای و مهار ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را قبول نمی‌کند، چرا که عربستان فارغ از ناتوانی در تعیین شرط و شروط برای ایران، تا به اکنون نقشی مخرب در تشدید تنش‌ها در منطقه ایفا نموده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعودی‌ها در طی یک دهه گذشته و بر خلاف مشی جمهوری اسلامی ایران که به دنبال حل بحران‌های منطقه‌ای گام نهاده است، نقشی تخریبی و دشمنی با محور مقاومت را در سیاست خارجی خویش ایفا نموده است. از زمان آغاز بحران در سوریه در سال 2011 میلادی، عربستان سعودی تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار برای تخریب سوریه، هزینه کرده و در اختیار گروهک‌های تروریستی برای اعمال جنایت و کشتار زنان و کودکان بیگناه قرار داده است.


عربستان سعودی از سال 2003 میلادی، یعنی با سقوط صدام حسین در عراق تا کنون رقم های سنگینی برای ایجاد تقابل بین جریان های سیاسی عراق هزینه کرده است، از همین رو نقش تخریبی و فعالیت های غیر انسانی عربستان را نمی‌توان تنها به سوریه محدود کرد.


همچنین در لبنان شاهدیم که جریان‌های وابسته به عربستان علیه حزب الله وارد عمل شده‌اند و کارشکنی‌هایی صورت می‌دهند تا بتوانند نقش ایران را در لبنان کمرنگ کنند. نزدیک به هفت سال از جنگی که سعودی‌ها در یمن کلید زده‌اند می گذرد. جنگی که به صورت مستقیم شهرها و زنان و کودکان را بمباران و هدف گرفته است. سعودی‌ها در طی هفت سال گذشته بیش از 350 میلیارد دلار در جنگ علیه یمنی‌ها هزینه کرده‌اند. موضوع جنایات سعودی‌ها به قدری آشکار است که چهارده کشور کنار عربستان به صورت مستقیم علیه مردم یمن جنگیدند در حالی که سعودی‌ها از این جنگ تا کنون کمترین دستاوردی نداشته اند.


بی‌شک سعودی‌ها نمی توانند بر همکاری‌های پنهانی خود در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی با رژیم صهیونیستی سر پوش بگذارند. به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکل گیری دور جدیدی از روابط علنی سران سعودی با رژیم کودک کش اسرائیل و عادی سازی ارتباطات فی مابین خواهیم بود. در این نوشتار کوتاه که نشان دهنده نقش تخریبی سعودی‌ها در منطقه است، پیداست که قطعا سران سعودی نمی‌توانند برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران پیش شرط تعیین کنند.


اگر سران سعودی حسن نیتی داشته باشند و به دنبال کاهش تنش های منطقه‌ای هستند باید بدون هیچ پیش شرطی و با عذر خواهی از ایران رابطه خود را از سر بگیرند و در واقع مناسابت خود را به سطح قابل قبولی با تهران برساند در غیر این صورت بهتر است که رابطه‌ای بین ایران و ریاض وجود نداشته باشد.


سعودی‌ها به خوبی به این موضوع واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران کشور تاثیر گذاری در منطقه است. کشوری که نقش‌های ویژه ی خود را برای بازگشت آرامش به منطقه و دفاع از مردم مظلوم منطقه در ده سال گذشته با حل بحران‌های منطقه ای از خود به نمایش گذاشته است. نمونه تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای پاکسازی منطقه از داعش و گروهک های تروریستی دست ساز سعودی و رژیم صهیونیستی را می‌توان به مجاهدت‌های سردار قاسم سلیمانی که در نهایت با توطئه آمریکا به شهادت رسیدند عنوان کرد.


عربستان سعودی برای برقراری ارتباط با تهران باید رفتارهای گفتمانی غیر قابل قبولی را که بعضا بیان می کند و به نمایش می گذارد حذف کند. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه برای از سر گیری رابطه با سعودی ها پیش شرط های آنها را قبول نمی کند چرا که عربستان درسطحی نیست که بتواند یا بخواهد در خصوص فعالیت های هسته ای و حضور منطقه ای ایران پیش شرط تعیین کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: