صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 08
کد خبر: ۱۱۶۸۷۰

ازبکستان صادرات گاز به روسیه را متوقف کرد

ازبکستان صادرات گاز طبیعی به روسیه را برای تامین نیاز‌های داخلی به طور کامل متوقف کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، بر اساس گزارش وزارت انرژی ازبکستان، صادرات گاز طبیعی به روسیه برای تامین نیاز‌های داخلی به طور کامل متوقف شد.

نمایندگان وزارت انرژی ازبکستان اظهار داشتند: این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۲ میلادی به روسیه گاز طبیعی صادر نمی‌کند. در حال حاضر گاز به روسیه صادر نمی‌شود و برنامه‌ای برای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز وجود ندارد.

ازبکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی به شرکت «گازپروم» ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز صادر کرد و در سال ۲۰۱۹ میلادی صادرات گاز را تا ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی با توقف صادرات گاز، واردات آن را از ترکمنستان آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ میلادی استخراج گاز در ازبکستان تا ۴۷ ملیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. در این میان مصرف داخلی گاز در حدود ۴۳ میلیارد متر مکعب هیچ تغییری نکرده است.

چین مسیر اصلی صادرات گاز ازبکستان است. بر اساس گزارش گمرک چین، در سال ۲۰۲۰ میلادی به چین ۳ میلیارد و ۲۷۷ میلیون متر مکعب گاز صادر شده که طی ۱۰ ماه سال ۲۰۲۱ میلادی صادرات تا ۴ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: