صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۵۶
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 23
کد خبر: ۱۱۹۰۵۸

هشدار معاون وزیر بهداشت درباره رشد جمعیتی ۲۵ استان کشور

به گفته معاون وزیر بهداشت وضعیت جمعیتی ۲۵ استان کشور از حد جانشینی کمتر است.

به گزارش راهبرد معاصر معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت جمعیتی ۲۵ استان کشور از حد جانشینی کمتر است و اگر همین شرایط ادامه یابد با تحلیل جمعیت و سالمندی مواجه خواهند شد و ماهیت و هویت استان‌ها دچار خدشه می‌شود.  کمال حیدری روز یکشنبه در ششمین نشست کشوری جمعیت و وظایف وزارت بهداشت در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالن اجتماعات زکریای رازی دانشکده دندانپزشکی سمنان ابراز داشت: اکنون حد جانشینی جمعیت در کشور به ۱.۶ دهم رسیده است و خیلی پایین‌تر از حد جانشینی است.

وی بیان کرد: اگر به ازای هر ازدواج ۲.۱ زادآوری باشد حد جانشینی رعایت شده و جمعیت در تعادل، پویا و پایا است و اگر نرخ جانشینی جمعیت به کمتر از ۲ و یک دهم برسد سالمندی رخ می‌دهد و به عبارت جوانی نیست که جانشین سالمندی شود و بدون جانشینی کاهش جوانان را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: گیلان، مازندران و سمنان جزو سه استان اول کشور در معرض آسیب از لحاظ پایین بودن نرخ رشد جمعیت است و باید برای افزایش باروری در این استان‌ها تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

حیدری تصریح کرد: موضوع رشد جمعیت تنها مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و همه ظرفیت ها باید به سمتی پیش رود که خروجی ارزشمندی در موضوع جمعیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ٢٠ سال آینده بحرانی خواهیم داشت و تخت‌های ما به سمت سالمندی می رود اضافه کرد: برای جبران، کمتر از یک دهه فرصت داریم بنابراین برای تحقق این مهم به عزم ملی نیاز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: فرهنگ‌سازی و اقناع افکار عمومی از مزایای فرزندآوری نقشی مهم در افزایش زادآوری دارد و باید بیش از پیش در این زمینه با کمک بخش‌های مختلف تلاش شود.

حیدری تاکید کرد: موضوع رشد جمعیت مساله ملی است و باید در این زمینه آگاهانه و پیگیرانه تلاش کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: افزایش تعرفه پوشش بیمه‌ای به منظور کمک به کاهش هزینه درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار و ۷۸ نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند که با این آمار، سمنان رتبه نهم استانهای کشور را دارا است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: