صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 25
کد خبر: ۱۱۹۳۸۴

نهایی شدن اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان سال در کمیسیون اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نهایی شدن اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان سال در کمیسیون اقتصادی خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم تجارت ایران تا پایان سال اظهار داشت: حجم تجارت ایران تا پایان سال از 50 میلیارد دلار عبور کند. 

وی از نهایی شدن اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان سال در کمیسیون اقتصادی خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهم در نظام اقتصادی این است که در دولت جدید بتوانیم با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی جایگاه اقتدار بانک مرکزی را تقویت کنیم. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی از ظرفیت‌ها، طرح دو شوری در دستور کمیسیون اقتصادی است که کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم این موضوع در نشست‌های اخیر جمع‌بندی شده است. 

پورابراهیمی گفت:از ابتدای سال آینده بررسی شور دوم اصلاح قانون بانک مرکزی که پس از سال‌ها متوقف شده بود در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: در پایان اردیبهشت ماه سال آینده پرونده مربوط به ایجاد فایل‌های مالیاتی برای کلیه کسانی که از سیستم پرداخت استفاده می‌کنند بسته شود و در نتیجه فرار مالیاتی به حداقل ممکن می‌رسد. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گریزی هم به حوزه ارز زد و گفت: روند رو به رشد در سال آینده نیز در برنامه پیش‌بینی بانک مرکزی است و خبرهای خوب در حوزه ارزی که با وضعیت موجود است. 

پورابراهیمی تصریح کرد:اگر در موضوعات برجام اتفاقاتی رخ دهد که حقوق مردم کشور کسب کند وضعیت نظام ارزی و تراز تجاری فراتر از آمار اعلامی باشد. 

وی افزود: حجم مقداری و حجم ارزی مبادلات تجاری در بحث صادرات با نرخ مطلوبی رو به رشد است و گزارش‌های سیاست‌ارزی مبنای خوبی برای تصمیم گیری است. 

وی از کاهش نرخ مالیات بنگاه‌های اقتصادی در بودجه 1401 خبر داد و گفت: نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در لایحه بودجه سال آینده پنج واحد درصد کاهش داشته است و مجلس نیز با آن موافق است و معتقدیم که این روند نزولی خواهد بود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: پایه‌های مالیاتی جدیدی در نظام اقتصادی تعریف کردیم؛ به عنوان نمونه مالیات بر عایدی یکی از پایه‌های مالیاتی به اتمام رسیده است. 

پورابراهیمی تاکید کرد: رویکرد مالیات بر بنگاه‌ها اقتصادی را کاهش می‌دهیم و پایه‌های جدید مالیاتی را برای جلوگیری از سوداگری جهت رسیدن به اقتصاد واقعی تقویت می‌کنیم. 

وی یادآور شد: مالیات بر عایدی یکی از اقدامات مهم کمیسیون اقتصادی است که این هفته گزارش آن در کمیسیون اقتصادی به اتمام می‌رسد و به زودی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: