صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 26
کد خبر: ۱۱۹۴۴۳

قیمت لیر ترکیه 6 بهمن ۱۴۰۰

در پی اوضاع بحرانی اقتصاد در ترکیه قیمت لیر ترکیه نیز با نوسانات زیادی همراه است در ادامه قیمت لیر ترکیه در امروز 6 بهمن ۱۴۰۰ را می‌آوریم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی گزارهاش بانک جهانی و روند کاهش اقتصاد ترکیه قیمت لیر نیز با نوسانات همراه می باشد در ادامه این خبر قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه 6 بهمن ۱۴۰۰ را می آوریم. و قیمت ها نشان دهنده این است که قیمت لیر ترکیه نسبت به روز گذشته با کاهش اندک همراه است. 

 

قیمت لیر ترکیه چهارشنبه 6 بهمن 1400

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه 6 بهمن ماه در ساعات میانی معاملات کمتر از یک درصد کاهش یافت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

 

امروز سه‌شنبه قیمت لیر ترکیه در ساعات میانی معاملات ۰٫۹۸ درصد کاهش داشت. هر لیر با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

 

تحلیلگران اقتصادی باور دارند که اقتصاد ترکیه تحت تاثیر شوک‌های خارج کنترل از جمله شیوع کرونا همراه با فشار‌های خود تحمیلی از جمله مناقشه سیاسی منتهی شده به جنگ تجاری با امریکا قرار گرفته است.

 

اردوغان هفته گذشته به اعضای حزب عدالت و توسعه گفته بود: «مشخص است افزایش نرخ تورم مانند افزایش نرخ ارز با واقعیت‌های کشور و اقتصاد ما انطباقی ندارند.»

 

اقدامات اضطراری اخیر توسط دولت به بازیابی ارزش لیر در برابر دلار کمک کرده اند.

 

اظهارات اردوغان و وزیر دارایی جدید در چند روز گذشته حاکی از آن است که آنان قصد دارند کاهش تهاجمی بیشتر نرخ بهره را به تعویق بیندازند. اما باید دید که آیا این اقدامات اعتماد به شدت آسیب دیده را باز خواهد گرداند یا خیر.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز بانک‌های دولتی ترکیه، متقاعد کردن مشتریان برای تبدیل سپرده‌‌‌های ارزی به لیر را به موارد ارزیابی عملکرد کارمندان خود افزودند. طرح جبران خسارت سپرده‌‌‌هایی که با پول ملی ترکیه نگهداری می‌‌‌شوند، ماه گذشته و به منظور مقابله با بحران کاهش ارزش لیر ارائه شد.

 

با این حال بسیاری از مشتریان بانک‌های دولتی ترکیه، این اقدام را تبلیغ برای طرح جدید رئیس‌جمهور این کشور می‌‌‌دانند.

 

بر همین اساس مدیرکل بانک‌های دولتی ترکیه، ‌‌‌ با مشتریانی که بیش از ۵‌میلیارد دلار سپرده ارزی دارند شخصا تماس می‌‌‌گیرند و درباره اجرای طرح حفاظت از لیر با آنها با گفت‌وگو می‌کند و سپرده‌‌‌های ارزی کمتر از این میزان، از سوی کارمندان بانک پیگیری می‌شود.

 

دولت ترکیه در یک ماه گذشته به منظور تسریع این طرح چند بار آن را تغییر داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: