صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 31
کد خبر: ۱۲۰۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

ساخت و ساز بدون مجوز «نرگس آبیار» در باغ عفیف آباد شیراز! + تصاویر

نرگس آبیار برای اقدامات غیرقانونی خود در باغ عفیف آباد شیراز هیچ گونه مجوزی نداشته است.

به گزارش راهبرد معاصر، طی روز‌های اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که حکایت از اعمال تغییرات در باغ عفیف آباد شیراز دارد.

تغییراتی که به بهانه ساخت فیلم جدید نرگس آبیار با عنوان «سووشون» صورت گرفته و بر اساس آن بنایی غیر استاندارد در کنار یکی از معروف‌ترین باغ‌های قاجاری ساخته شده است.

 



باید از سازه‌های موقت استفاده می‌شد

جمشید معینی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز درباره این اقدام گفت: این‌ها اگر هم بنا به ساخت و ساز و ایجاد تغییرات داشتند باید از سازه‌های موقت که قابل جا به جایی باشداستفاده می‌کردند.

وی افزود: کار کردن به این شکل و با استفاده از ابزار و مصالح غیرقانونی بوده است.



اعمال تغییرات منوط به مجوز شورای فیلم است

معینی تصریح کرد: اعمال تغییرات در بنا‌های تاریخی نیازمند مجوز از شورای فیلم وزارت میراث فرهنگی در تهران است و متأسفانه در سیستم استان فارس، ما اختیاری در این زمینه نداریم.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تأکید کرد: من دیروز از باغ عفیف آباد دیدن کردم و متأسفانه صحنه‌هایی را دیدم که واقعاً دلم برای این باغ سوخت، حتی در حجره‌هایی که از داخل راه داشته دست به تغییر زده اند.

وی در پایان گفت: باغ عفیف آباد یکی از با ارزش‌ترین بنا‌های تاریخی شیراز است که با آن اینطور رفتار کردند و در صورتی که مجوز نداشته باشند قطعاً طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.


نرگس آبیار مجوز نداشته است

متأسفانه سید موید محسن نژاد، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی شیراز در این باره پاسخگو نبود، اما پیگیری‌های خبرنگار فارسنشان می‌دهد که نرگس آبیار برای اعمال تغییرات و ساخت و ساخت و ساز‌ها در اطراف باغ عفیف آباد هیچ گونه مجوزی نداشته است.

باغ عفیف آباد شیراز باغ در سال ۵١ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سال‌ها در اختیار ارتش بوده و تبدیل به باغ موزه سلاح‌های جنگی شده است.

پروسه تخریب میراث فرهنگی در جریان ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی تمامی ندارد و شاید بهتر باشد تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا نظارت و برخورد جدی تری داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
شما فیلم فرهنگی نساز لطفا
الان خراب کردن آثار ملی که جزو بیت المال محسوب میشه فرهنگسازی هست

ننگ باد اگر سکوت کنیم