صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 02
کد خبر: ۱۲۰۴۶۲
یادداشت اختصاصی «ابراهیم بهاری» استاد حوزه و معارف دینی؛

«آیت‌الله صافی گلپایگانی»؛ گنجینه‌ علم و معرفت در جهان تشیع

مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی در طول عمر با برکت خود که بیش از یک قرن طول کشید، والاترین، عالیترین و بی نظیرترین خدمات را به فرهنگ اهل‌بیت سلام الله علیهم اجمعین ارائه داده و برکات زیادی از خود به یادگار گذاشتند. از جمله این گنجینه دینی می توان به آثار قلمی ایشان و کتبی که‌ در مسیر نشر فرهنگ اهل‌بیت نظیر "منتخب الاثر" یا سایر کتب به جامعه اسلامی تقدیم ‌شد نام برد که به یادگار باقی ماند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرحوم آیت‌ الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که از ایشان باید به عنوان یکی از علاقه مندان بسیار خاص وجود حضرت حجت علیهم السلام نام برد، در طول عمر با برکت خود که بیش از یک قرن طول کشید، والاترین، عالیترین و بی نظیرترین خدمات را به فرهنگ اهل‌بیت سلام الله علیهم اجمعین ارائه داده و برکات زیادی از خود به یادگار گذاشتند.


از جمله این گنجینه دینی می توان به آثار قلمی ایشان و کتبی که‌ در مسیر نشر فرهنگ اهل‌بیت سلام الله علیهم اجمعین مثل "منتخب الاثر" یا سایر کتب به جامعه اسلامی تقدیم ‌شد نام برد که به یادگار باقی ماند.


افکار اهل بیتی مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی و پیاده کردن به معنای واقعی حقائق آیات قرآن و سیره اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، جزئی از خصلت های خاص این بزرگوار بود. آیت الله صافی گلپایگانی چه در مدتی که در قم در محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله علیه جزء شاگردان خوب این عالم دینی بود و چه در زمانی که در نجف در محضر بسیاری از علما علم خود را فزونی بخشیده و از حضور در کنار مضجع شریف حضرت علی علیه السلام اسلام بهره های فراوان برد، چه زمانی که در دفتر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله علیه، که به عنوان امین آیت الله گلپایگانی به شمار می رفت، به گونه ای که آیت‌الله گلپایگانی اعتماد بسیار بسیار کاملی به مرحوم آیت الله صافی داشت، جز چهره های درخشان علمای دینی بودند.


اعتمادی که منجر به آن شد تا مسائل بسیار مهمی را در کوران قبل از پیروزی انقلاب و در دوران انقلاب در دفتر حضرت آیت الله العظمی موسوی گلپایگانی رحمت الله علیه توسط آیت الله صافی گلپایگانی تبیین، برنامه‌ریزی و اجرا شود.


از زمانی که آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان یک زعیم و مرجع عالیقدر در مجموعه حوزه های علمیه مطرح شد، در عین بزرگی، خاضعانه و خاشعانه خدمات بی نظیری را از خود به جا گذاشت. از مرحوم آیت الله صافی باید به عنوان یکی از تاثیر گذاران در جریان خبرگان قانون اساسی نام برد. به عنوان مجتهدان مسلمی که در خبرگان نظرات اثرگذاری را مطرح کردند و هرگز و هرگز گرفتار جناح بندی ها و سیاست بازی ها نشدند و دلسوزانه و عاشقانه نظرات صحیح خود را برای جامعه اسلامی مطرح کردند.


این شخصیت عظیم الشأن در دوره‌ای که مسئولیت دبیری شورای نگهبان را برعهده گرفت، خدمات بزرگی به کشور ارائه داد، به گونه ای که همگان در دهه اول انقلاب شاهد خدمات ایشان بودند. خدمتی که قطعاً و قطعاً برای ایشان اجر اخروی را به دنبال خواهد داشت.


مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی برای خدمت به مردم به مجموعه افراد دولتی، به مجریان سیستم کشور، همیشه رویکرد نصیحت گرانه دلسوزانه ای داشت. به این معنا که اینگونه نبود که بخواهد کار کسی را توجیه کند، اگر کسی اشتباهی کرده بود به او تذکر می داد و اگر کسی گاهی بیرحمانه نسبت به ایشان انتقادی می کرد با نگاه عاشقانه و خاضعانه آیت الله صافی گلپایگانی روبرو می شد. شبیه حادثه چند ماه قبل که نشریه ای بعد از صحبت‌های ایشان با ریاست محترم مجلس که به دیدار آیت الله صافی گلپایگانی رفته بود، مطرح شد، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با کمال بزرگواری، متانت و با کمال خضوع و خشوع که از یک مرجع شیعه همیشه انتظار می رود با جوان منتقد خامی که انتقاد بی محابا و هتاکانه ای را انجام داده بود، با نگاه کریمانه ای مواجه شد تا برخورد بسیار بسیار درس‌آموزی برای جامعه داشته باشد. برخوردی که جزء سیره های خوب آیت الله العظمی صافی بود.


آیت الله صافی را باید در یک کلام پياده کننده سیره حقیقی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین در عصر معاصر دانست که جامعه می‌تواند از سیره رفتاری ایشان شاید از این به بعد بیشتر بداند و بیشتر آگاهی پیدا کند. متاسفانه این رویه خصلت جامعه امروز بشری است که تا شخصیتی را دارد قدر او را کمتر می داند، همین که از دست داد تازه متوجه آن گوهر گرانبها می شود.


متاسفانه در دل شب یکی از گنجینه های بزرگ جهان تشیع و یکی از استوانه‌های حوزه های علمیه و مرجعیت شیعه بعد از یک قرن عمر با برکت، جان به جان آفرین تسلیم کرد و روحش آسمانی شد و به ملکوت اعلا پیوست.


این مصیبت را باید به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه تسلیت گفت و عرض کرد، آقا جان امروز جای یکی از ارادتمندان حقیقی شما در بین شیعیان خالی شد و به دیدار حق شتافت. انشاالله همه ما بتوانیم معنای حقیقی از ادامه دهندگان سیره اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین مانند بزرگی چون حضرت آیت الله مرحوم صافی گلپایگانی باشیم.

 

نظر شما