صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 06
کد خبر: ۱۲۰۸۹۰

شرط اروپا برای پایان سریع مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد که برای پایان سریع مذاکرات وین به حسن نیت تمام طرف‌ها نیازمندیم.

به گزارش راهبرد معاصر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه شنبه تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد.

بورل در پیامی در توییتر با اشاره به این تماس تلفنی نوشت: «در آستانه از سرگیری گفتگو‌های برنامه جامع اقدام مشترک در وین در هفته آینده، گفت‌وگوی تلفنی مهمی با امیرعبداللهیان داشتم».

وی ادامه داد: «برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام به تلاش‌هایی با حسن نیت از سوی تمامی طرف‌ها و روحیه سازش نیازمندیم».

به گزارش فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین، امشب (شنبه) ۱۶ بهمن ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات جاری وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

بورل در این گفتگو با ذکر این نکته که هم اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، اظهار داشت: انتظار این است همه طرف‌ها با یک دستورکار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم‌های سیاسی باشند.

امیرعبداللهیان نیز در این‌گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش‌های «جوزپ بورل»، انریکه مورا (معاون بورل) و اتحادیه اروپا در جهت هماهنگ کردن مذاکرات عنوان کرد: از زمان گفتگوی پیشین برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است، اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: متاسفانه برجام در سال‌های اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می‌رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکا باشد.

گفت‌وگوی تلفنی میان امیرعبداللهیان و بورل در حالی صورت می‌گیرد که شامگاه جمعه (به وقت واشنگتن) یک مقام آمریکایی از بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داد. به گفته وی، مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفتگو‌ها در وین ضروری است.

بر اساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا ضمن خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام در راستای سیاست موسوم به فشار حداکثری، معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را لغو کرده بود.

ترامپ بعد از خروج از برجام در راستای سیاست تشدید فشار علیه ایران، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند. او روز ۲۰ ژانویه سال گذشته میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود و به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: