صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۵۶
  • پنجشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۱
  • Thursday 29 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 07
کد خبر: ۱۲۰۹۶۸
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

شرط مذاکره مستقیم با آمریکا چیست؟

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی شرط مذاکره مستقیم با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را لغو تحریم‌ها و بازگشت آنها به تعهدات برجامی دانست و تاکید کرد: اینکه آمریکا توقع داشته باشد قبل از لغو تحریم‌ها با ما وارد مذاکره مستقیم شود یا حتی برای برداشتن تحریم‌ها با آنها مذاکره کنیم، توقع زیادی است که تیم مذاکره کننده نباید زیر بار چنین انتظاری برود، چرا که در این صورت زیر بار زورگویی آمریکا رفته است.

 

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با «راهبرد معاصر» با اشاره به فضاسازی‌های آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی برجام در خصوص تعیین مهلت زمانی برای رسیدن به توافق هسته‌ای گفت: آنچه آمریکایی ها به عنوان ضرب العجل زمانی برای ایران مطرح می کنند تا طی زمان مشخصی توافق حاصل شود از نظر جمهوری اسلامی ایران بی پایه و اساسی است، چرا که آمریکایی ها در حدی نیستند که بتوانند برای ما ضرب‌العجل تعیین کنند.

 

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها در موضوع تعهدات برجامی به وظایف بین المللی خود در قبال ایران عمل نکردند، قطعا نمی توانند برای ما ضرب العجل یا مدت زمانی خاصی مشخص کنند. وقتی قراردادی قابل قبول است که طرفین به تعهدات خود عمل کنند، درحالی که آمریکا نه تنها به تعهدات برجامی خود درقبال ایران عمل نکرد، بلکه با خروج از برجام و تشدید تحریم ها این حق را از خود گرفته است که در این باره بتواند خواسته خود را به ایران تحمیل کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه «در حال حاضر ایران از آمریکا طلبکار است» اظهار داشت: به آمریکایی ها بدهکار نیستیم که به خود حق بدهند برای ما ضرب العجل تعیین کنند. قطعا جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به فشارهای مختلفی که تلاش می شود تا یک بار دیگر خواسته های آمریکا را به ما تحمیل کند پیش می رود و در این مسیر تنها به حفظ منافع ملت می اندیشد.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: وقتی آمریکا خواهان مذاکره مستقیم با ایران است به این معناست که کشورهای اروپایی کمترین همت و اقتداری برای حفظ برجام و انجام تعهدات خود ندارند، یعنی از خود اختیاری ندارند، بنابراین آمریکا حاکم بر آنهاست و باید مطیع آمریکا باشند که مذاکره با آنها نمی تواند منجر به رسیدن به یک توافق پایدار شود. قطعا این موضوع استقلال کشورهای اروپایی را زیر سوال می برد و نشان می دهند اروپایی ها ذلیل آمریکا هستند. این موضوع برای اروپایی‌ها تحقیر و ذلتی بیش نیست که بدون آمریکا نمی توانند تصمیم بگیرند. نکته دوم این است که ما از ابتدا برای آمریکا شرط گذاشتیم، لذا آمریکایی که از برجام خارج شده اگر قرار است به صورت مستقیم با ایران بر سر یک میز بنشیند باید به برجام برگردد و به تعهدات خود عمل کند.

 

حمیدرضا ترقی تصریح کرد: اولین تعهدی که آمریکا بدان عمل نکرد ایفای وظایف برجامی خود بود که باید با لغو تحریمها بدان عمل کند. در غیر این صورت به هیچ وجه نمی توان آمریکا را به عنوان عضوی از اعضای برجام به حساب آورد که بتوان با سران این کشور مذاکره ای ترتیب داد.

 

وی با بیان اینکه «وقتی کشوری از اعضای برجام نیست، دلیلی بر مذاکره مستقیم با او وجود ندارد»، تاکید کرد: آمریکا باید قبل از هر موضوعی، تحریم هایی که خلاف برجام انجام داده را لغو کند و نشان دهد که وارد برجام شده، آن زمان ایران در قالب همان مجموعه چند جانبه با آمریکا مذاکره می کند. بنابراین اینکه آمریکا توقع داشته باشد قبل از لغو تحریم ها با ما وارد مذاکره مستقیم شود یا حتی برای برداشتن این تحریم ها با آمریکا مذاکره کنیم، توقع زیادی است که تیم مذاکره کننده نباید زیر  بار چنین انتظاری برود، چرا که اگر زیر بار چنین انتظاری برود عملا  اقدام آمریکا را تایید کرده و زیر بار زورگویی آمریکا رفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: