صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 07
کد خبر: ۱۲۱۱۱۷

نحوه دریافت معافیت سربازی مددجویان بهریستی و کمیته امداد

در این گزارش نحوه دریافت معافیت مددجویان را بخوانید.

به گزارش راهبرد معاصر، بسیاری از جوانان حین اعزام به خدمت بنا به شرایطی که در زندگی شخصیشان دارند، به دنبال گرفتن معافیت‌هایی در حوزه مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند.

در این گزارش به درخواست برخی از مشمولان روش‌های قانونی موجود در قوانین وظیفه عمومی برای دریافت معافیت کفالت‌های مددجویان تشریح شده تا افراد واجد شرایط بتوانند با در نظر گرفتن شرایط خود و قوانین مرتبط، از معافیت کفالت در این رابطه بهره‌مند شوند.

در ماده ۴۴ مکرر قانون وظیفه عمومی درباره معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بیان شده برخلاف روال گذشته که مادر تحت پوشش کمیته یا بهزیستی که باید تنها دو فرزند پسر داشته باشد، اما دیگر تعداد پسران موردی ندارد و مادر اگر حتی بیشتر از دو تا پسر داشته باشد در صورتی که قبلا برادران دیگر از معافیت کفالت مادر استفاده نکرده باشند، مشمول می‌تواند برای معافیت اقدام کند.

چنانچه فرزندان واجد شرایط مادر بیش از یک فرزند باشند انتخاب مشمولی که باید معاف شود با مادر خواهد بود.

شرط اصلی در این معافیت فاقد همسربودن مادر به دلیل فوت شوهر یا طلاق از وی است و مادرانی که همسرشان غایب مفقودالاثر شده یا در حبس هستند، در شمول این مقررات قرار نمی‌گیرند.


معافیت مشمول دارای فرزند معلول
در این معافیت غیبت مشمول مانع رسیدگی به درخواست وی است و غیبت مشمول اشکال دارد و او باید تحت پوشش بهزیستی قرار داشته باشد.

مشمول باید تنها پسر خانواده و فاقد هرگونه برادر بیشتر یا کمتر از ۱۸ سال باشد. همچنین وجود برادران غایب مفقودالاثر یا در حبس مانع بهره مندی مشمول از معافیت است و به او معافیت تعلق نمی‌گیرد.


در این ماده قانونی آمده که تاهل یا مطلقه بودن خواهران مانع معافیت مشمول نیست و معافیت به او تعلق می‌گیرد.

در این معافیت غیبت مشمول مانع رسیدگی به درخواست وی است، اما در صورت فوت یا معلولیت فرد معاف شده، پسر متولد شده دیگر نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند، در زمان درخواست و رسیدگی به این معافیت حداقل باید ۳ نفر ازخواهران مشمول در قید حیات باشند.

در صورتی که پدر در قید حیات باشد وضعیت جسمانی وی ملاک رسیدگی نبوده و صرفا تحت پوشش بودن وی یا مادر مشمول در کمیته امداد یا بهزیستی شرط اصلی رسیدگی به موضوع است.

استفاده برادر ناتنی از این معافیت در صورتی که خواهران از طریق پدر یا مادر با مشمول دارای رابطه نسبی باشند، بلامانع است./میزان

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: