صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۵
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 05 June 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 08
کد خبر: ۱۲۱۲۹۹
به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش؛

دیدار همافران با امام خمینی (ره) چگونه میسر شد؟

یکی از روزهایی که در تقویم انقلاب نقطه عطفی برای پیروزی انقلاب محسوب می شود نوزدهم بهمن ماه 57 است؛ روزی که افسران هوانیروز و همافران ارتش به خیل عظیم مردم انقلابی پیوستند تا با بیعت با امامی که آمده بود ارمغان انقلابی جهانی را بدهد تیشه به ریشه رژیمی بزنند که دلشان را به ارتش و نیروی هوایی خوش کرده بودند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پیروزی انقلاب اسلامی با ایثارگری های بسیاری همراه بوده است؛ پیروزی که بدون نثار جان ها و خون های شهدا و بدون دل را به دریای خروشان مردمی، اعتراض و تظاهرات سپردن به دست نیامده است. تاریخ انقلاب را که ورق می زنیم صفحه صفحه آن پر است از روزهای تلخ و شیرین، دلهره و اضطراب توام با شیرینی؛ شیرینی که قرار بود اتفاق بیافتد و شاید از زمان فرار شاه از ایران و دست و پا زدن درباریانی که مانده بودند بلکه با سرکوب و اعدام بتوانند بارقه ای از امید برای ماندگاری رژیم شاهنشاهی باشند، بیش از گذشته قابل احساس بود.

 

یکی از روزهایی که در تقویم انقلاب نقطه عطفی برای پیروزی انقلاب محسوب می شود و از دید خیلی ها روز به خصوصی به حساب می آید نوزدهم بهمن ماه 57 است؛ روزی که افسران هوانیروز و همافران ارتش به خیل عظیم مردم انقلابی پیوستن تا با بیعت با امامی که آمده بود ارمغان انقلابی جهانی را بدهد تیشه به ریشه رژیمی بزنند که دلشان را به ارتش و نیروی هوایی خوش کرده بودند.

 

ماندگاری پیوستن نیروی هوایی ارتش به انقلاب

 خیلی ها پیوستن نیروی هوایی ارتش در این روز تاریخی به امام و امت انقلابی را یکی از شاه کلیدهای پیروزی قاطعانه انقلاب مقابل رژیم دو هزار و پانصد ساله ستم شاهی می دانند. روزی به یاد ماندنی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی سه روز بعد از آن، برای همیشه در تقویم جمهوری اسلامی ثبت و ضبط شد تا این ایثار و از خودگذشگی افسران نیروی هوایی  برای همیشه در حافظه تاریخ این انقلاب ماندگار بماند.

 

پیوستن کارکنان نیروی هوایی به امام راحل و قرار گرفتن در صفوف مردم موجب شکسته شدن کمر رژیم طاغوت و تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی شد. خیلی از تبعیضات و ظلم و ستمی که به ملت روا داشته می شد و تحقیری که از محل تبعیض بین مستشاران و نیروهای کارآزموده حس می شد در کنار سخنان بیدارگرانه و روشنگری امام چراغ راهی برای نیروی هوایی بود تا آنها هم مانند دیگر مردم به انقلاب و امام بپیوندند.  

 

به گفته محمد حسین نورشاهی از همافران نیروی هوایی ارتش ایران در زمان انقلاب که در فرماندهی رژه نظامی نیروی هوایی در روز 19 بهمن و بیعت با امام به همراه چند نفر دیگر نقش آفرینی می کند، « سخنرانی امام در بهشت زهرا(س) خیلی تاثیرگذار بود که فرمودند: آقای تیمسار ما می‌خواهیم توآقا باشی نه نوکر!»

 

انقلاب در مسیر پیروزی

19 بهمن روز بیعت بود چرا که پیش از این هم همافران و نیروهای ارتش و هوانیروز با انقلاب همراه شده بودند و در این روز تاریخی علیرغم سخت گیری های شدید حکومتی روی نیروهای نظامی افسران نیروی هوایی با لباس فرم به محضر امام امت می روند و با ایشان در مسیر پیروزی انقلاب هم پیمان می شوند. این اتفاق تاریخی و تعیین کننده دقیقا یک هفته پس از ورود امام (ره) به ایران و سه روز قبل از پیروزی انقلاب رخ می دهد و شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی به اقامت‌گاه امام خمینی (ره) می روند و با انقلاب اسلامی اعلام هم‌بستگی می کنند. باید اذعان داشت  که بیعت پرسنل نیروی هوایی با امام (ره) و هم‌بستگی با مردم از عوامل مهم در تسریع سقوط و ریشه‌کن کردن رژیم پهلوی می شود.

 

یک هفته از ورود امام (ره) به ایران می گذرد  و همچنان رژیم شاهنشاهی پا بر جا و بختیار مدعی مقاومت در برابر انقلاب و به عبارتی در حال دست و پا زدن برای حفظ قدرت هستند. شایعه کودتای ارتش، روز به روز فراگیرتر می‌شد و همه نگران اوضاع و احوال هستند. اگر چه اعتصابات پراکنده در برخی از واحدهای ارتش گسترش و موضوع به روزنامه‌ها نیز کشیده شده ، اما هنوز مردم، ارتش را در برابر خود می بینند  و نگران آینده‌ای مبهم و در هراس از روزی که درگیری نهایی ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهایی انقلاب را رقم بزند، هستند.

 

شما سربازان امام عصر(عج) هستید

 عده‌ای هم آماده نبرد مسلحانه برای حصول پیروزی نهایی می‌شدند. در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه‌ ملی و مذهبی خود را انجام دهند. حضور در اقامتگاه امام امت و رهبر انقلاب در مدرسه‌ علوی سند افتخاری از حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی  و به نام همافران و افسران نیروی هوانیروز به ثبت می رساند.

 

امام خمینی (ره) در این روز خطاب به افسران و همافران نیروی هوایی می فرمایند: « درود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه، همانطور که فریاد زدید، تاکنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی که همه هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی‌ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن کریم هستید.»

 

پیروزی مردمی در درگیری مسلحانه مقابل گارد شاهنشاهی

مزدوران گارد شاهنشاهی پس از اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب و بیعت ایشان با امام (ره)، در شامگاه ۲۰ بهمن به یکی از پادگان‌های نیروی هوایی در تهران حمله می کنند در مقابل مردم انقلابی نیز با سلاح‌هایی ابتدایی برای کمک به همافران حاضر می شوند و در نهایت به پیروزی دست می یابند.

 

درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای ارتش، از اواخر شب ۲۰ بهمن از پادگان دوشان تپه شروع می شود چرا که در جریان نمایش فیلم مراسم استقبال امام خمینی (ره)، هنرجویان نیروی هوایی نسبت به ایشان ابراز احساسات می‌کنند و افراد گارد شاهنشاهی مأمور نیروی هوایی برای ساکت کردن هنرجویان و دیگر پرسنل نیروی هوایی مداخله می‌کنند؛ کار به زد و خورد و تیر اندازی می‌کشد. با انتشار خبر شورش افراد پادگان نیروی هوایی، مردم برای یاری آنها، به دوشان تپه روی می‌آورند و وارد پادگان می‌شوند. اسلحه خانه‌ها را باز می‌کنند و با استفاده از تفنگ و مسلسل به ساختن سنگرهای خیابانی و نبرد با افراد گارد شاهنشاهی می‌پردازند.

 

این حرکت تاریخ انقلاب را در مسیر فجر الهی قرار می دهد و سرانجام در 22 بهمن انقلاب اسلامی به پیروزی جهانی دست می یابد. امروز ایران در حوزه نیروی هوایی در عرصه بین الملل جزو ۱۰ کشور اول و در منطقه هم در رتبه اول قرار دارد و این از برکات انقلاب اسلامی است.

نظر شما