صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۳۰۰
کسری امامی، پزشک و متخصص عمومی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

تشدید کرونا با ساده انگاری در برابر اومیکرون

کسری امامی، پزشک و متخصص عمومی در گفت‌و‌گویی پیرامون ارتباط تزریق واکسن و عدم ابتلا به ویروس اومیکرون گفت: بسیاری از مردم گمان می‌کنند با تزریق سه دوز واکسن ایمنی کامل را یافته‌اند، خطایی راهبردی که عامل افزایش بیماری شده است. افرادی که با این توجیه از زدن ماسک خودداری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند باید به این موضوع واقف باشند که هنوز درباره سویه‌های بعدی و خطرات آن اطلاعاتی نداریم، چرا که بیماری اومیکرون امتحان خوبی برای واکسینه شدگان بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ این روزها اگر سری به درمانگاه ها و بیمارستان ها بزنید با خیل عظیمی از بیمارانی مواجه می شوید که اکثرا بیماران سرپایی هستند با علائمی شبیه به سرماخوردگی با این تفاوت که این ویروس از خانواده کروناست که دوسال است جهان را درگیر خود کرده است. بیماری با سرایت پذیری بالا که نگرانی ها را افزایش داده است. راهبرد معاصر برای شناختن بهتر این ویروس و بهترین راهکارهای درمانی با پزشک متخصص عمومی گفت و گویی کرده تا تازه ترین نتایج دستاوردهای علمی درخصوص سویه جدید اطلاع رسانی شود.


دکتر کسری امامی پزشک و متخصص عمومی در گفت و گو با راهبرد معاصر، نحوه‌ی مقابله با بیماری اومیکرون، درمان و محدودیت هایی که در این بیماری باید رعایت شود را ذکر کرد و در این باره گفت: با شیوع ویروس اومیکرون در آفریقا، گمانه زنی ها در مورد ورود این سویه جدید به ایران و تعیین مهلت زمانی شیوع آن در جامعه و نوع سرایت افزایش یافت. به هر حال کارشناسان امر و مسئولین بر این باور بودند که این ویروس به زودی وارد ایران می شود. این سویه حدود یک ماه گذشته با علائم بسیار خفیفی در کشور آشکار شد، به گونه ای که این بار بر خلاف سویه های قبلی، اطفال زیر دوازده سال را نشانه رفت.


وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به سویه اومیکرون را اطفال دبستانی و کوچکتر تشکیل می دادند، آموزش و پرورش در یک اقدام نابهنگام سیاست باز شدن مدارس را در دستور کار خود قرار داد. بازگشایی مدارس روند ابتلای کودکان و به تبع آنها خانواده ها را افزایش داد.


کسری امامی پزشک متخصص عمومی در این باره خاطر نشان کرد: علائم ویروس اومیکرون براساس گزارش‌ها و مشاهدات در کودکان و بزرگسالان یکسان است. ویروس جدید برخلاف سویه های گذشته در اکثر موارد منجر به یک بیماری خفیف شبیه سرماخوردگی هایی می شود که در فصول سرد سال همگان آن را تجربه کرده اند. این ویروس در برخی از بیماران خود را با علائم گوارشی نشان می دهد، عواملی مثل تهوع، اسهال و استفراغ همراه با تب، آبریزش و گلودرد، لذا اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری موارد ذکر شده است که منجرمی شود عموم بیماران با گلو درد به پزشک مراجعه کنند.


کسری امامی دراین باره توضیح بیشتری داد و گفت: اولین علائم این بیماری احساس گلودرد است. به اشتباه بسیاری از مردم تا دچار گلو درد می شوند رو به مصرف آنتی بیوتیک ها می‌آورند. در این سویه تمایل به مصرف آزیترومایسین افزایش یافته است، در حالی که داروی آزیتروماسین و آنتی بیوتیک ها در درمان این بیماری به هیچ وجه اثرگذار نیست.


این پزشک عمومی با اشاره به اینکه درمان بیماری جدید کرونایی وابسته به تشخیص علامت است، گفت: درمان سویه جدید بیماری کرونا یا همان اومیکرون به صورت علامت های مجزا در بیماران انجام می شود. وقتی درمان براساس علامت های متفاوت است، قطعا آنتی بیوتیک کمکی به بهبود بیماری نمی کند، ضمن اینکه در این سویه جدید هیچ کدام از داروهای ویروسی که در اوایل شروع کرونا تجویز می گردید مانند" رمدسیویر "و سایر داروهای خوراکی ضد ویروسی کاربردی ندارد.


این پزشک و درمانگر بیماری اومیکرون معتقد است: براساس یافته های علمی بیماران مبتلا به اومیکرون با درمان های ساده بهبود می یابند، هر چند این بیماری به شدت سرایت می کند. خوشبختانه این ویروس مانند ویروس های سویه های قبلی علاقه چندانی به درگیر کردن ریه ندارد، لذا از مجاری فوقانی پایین‌تر نمی رود. اومیکرون در حد علائمی چون آبریزش بینی، احساس گلودرد و سرفه های خفیف باقی می ماند البته در موارد نادر سرفه‌های شدید نیز گزارش شده است.


کسری امامی در خصوص دوره قرنطینه مطمئن برای سویه جدید ویروس کرونا گفت: تا پیش ازاین پنج روز برای قرنطینه مبتلایان به اومیکرون ذکر شده بود، اما در تازه ترین مقاله های علمی روز دنیا بر این موضوع تاکید شده که پنج روز قرنطینه باید به ده روز افزایش بیابد، چرا که برخی از ناقلین فاقد علامت بیماری و بیماران در حال درمان نیز تا ده روز ویروس را منتقل می کنند. از این جهت مدت ضمن قرنطینه ده روزه، بعد از روند بهبود استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای قطع شدن زنجیره انتقال بسیار الزامی است.


کسری امامی پزشک عمومی خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم گمان می کنند با تزریق سه دوز واکسن ایمنی کامل را یافته اند، خطای راهبردی که عامل افزایش بیماری است. افرادی که با این توجیه از زدن ماسک خودداری می کنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند باید به این موضوع واقف باشند که هنوز درباره سویه های بعدی و خطرات آن اطلاعاتی نداریم، چرا که بیماری امیکرون امتحان خوبی برای واکسینه شدگان بود. از این جهت باید خود را برای سویه های بعدی آماده کنیم.


وی در پایان گفت‌وگو افزود: خوشبختانه اومیکرون سویه ضعیفی است اما مشخص نیست سویه های بعدی چگونه ظاهر می شوند، به همین دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها منجمله مصرف آزیترومایسین بسیار توصیه می شود.

 

نظر شما