صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۳۲۷
احسان رضا پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

آینده بازار سرمایه پس از توافق احتمالی

احسان رضا پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی پیرامون تاثیرگذاری احیای برجام بر این بازار گفت: علی رغم اینکه پس از احیای برجام بازارها ممکن است دچار هیجان شوند و شاهد کاهش نرخ ارز باشیم، اما چون متغیرها و مولفه‌های دیگری مثل تورم و افزایش نقدینگی همچنان مهار نشده، برآیندها حاکی از آن است که این موارد مانع کاهش سود آوری شرکت‌ها می‌شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با روند رو به رشد مذاکرات برجامی و لغو برخی تحریم های فنی هسته ای ایران از سوی آمریکا، نگرانی درباره کاهش نرخ دلار وکاهش سود آوری شرکت های بورسی افزایش یافته است، در حالی که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این موضوع نمی تواند افت سود شرکت ها را رقم زند. کارشناس بازار سهام در گفت و گو با راهبرد معاصر به این موضوع اشاره کرده که بعد از لغو تحریم‌ها سرنوشت بازارهای ایران مثل بازار سرمایه چه می شود؟


احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص روند مذاکرات برجامی و تاثیرات نشست های رو به رشد در بازار سرمایه گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که با لغو تحریم های هسته ای و توافقات برجامی بازارهای ایران از دو سمت مختلف تحت تاثیراتی قرار می گیرند که گذشته از هیجانات روزهای اول، روی روند سود آوری شرکت های بورسی اثرات خوبی به جا می گذارد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: با لغو تحریم های برجامی، با افزایش عرضه و دسترسی بیشتر به ارز، بازارها دچار تکانه هایی می شوند که بخشی از آن می تواند افزایش مراودات اقتصادی و تجاری باشد. اما از سوی دیگر با تقاضاهای محدوده شده‌ای رو به رو می شویم که به دلیل کمبودهای ارزی در سال های گذشته چندان برجسته نشده بودند، بنابراین اگر دسترسی بیشتری به ارز داشته باشیم، با افزایش تقاضای ارز نیز مواجه می شویم.


احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در این باره توضیح داد: بخشی از تقاضای ایجاد شده برای ارز می تواند مربوط به خرید ماشین آلات و تجهیزات مختلف برای صنایعی باشد که نیازمند نوسازی و خرید فناوری های روز هستند. بسیاری از پروژه های تجاری، تولیدی و اقتصادی به واسطه محدودیت های دسترسی به منابع ارزی و بحث های تکنولوژیکی و محدودیت های مختلفی که ناشی از تحریم هاست امکان به روز آوری و توسعه‌ای نداشته‌اند، طبیعتا با آزاد سازی منابع ارزی و دسترسی بیشتر به ارز این تقاضاها وارد بازار می شوند.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود ارزی در سال های گذشته واردات خودرو بسیار محدود شده بود، لذا انتظار می رود با ایجاد گشایش ارزی در این زمینه نیز شاهد افزایش تقاضا برای واردات باشیم، بخصوص اینکه انتقاد به خودروسازان داخلی و انحصار ایجاد شده نیز به واردات خودروی اقتصادی کمک می کند.


احسان رضا پور کارشناس بورس با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز منجر به کاهش سود آوری شرکت های بورسی نمی شود، گفت: علی رغم اینکه بعد از توافق هسته ای بازارها ممکن است دچار هیجان شوند و شاهد کاهش نرخ ارز باشیم، اما چون متغیرها و مولفه های دیگری مثل تورم و افزایش نقدینگی همچنان مهار نشده، برآیندها حاکی از آن است که این موارد مانع کاهش سود آوری شرکت ها می شود، هر چند به منابع ارزی بیشتری دسترسی می‌کنیم اما چون با تقاضاهای خاموش شده بسیاری رو به رو می شویم لذا بازار به تعادل می رسد و در عرضه و تقاضا توازن ایجاد می شود، به همین خاطر به نظر می رسد با درنظرگرفتن مجموعه این موارد سود شرکت های بورسی دچار افت نمی شود.


احسان رضا پور در پایان گفت و گو تاکید کرد: امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها با سیاست گذاری های درست وتقویت پول ملی در یک بازه زمانی شش ماهه تا یک ساله بتوانیم با کاهش انتظارات تورمی تمامی بازارها در وضعیت نرمال و عادی نگاه داشته شوند تا با تقویت اقتصاد هیجانات و رفتارهای احساسی و خبرهای سیاسی و اقتصادی نتواند آنچنان روی اقتصاد کشور اثرات منفی به جا بگذارد.

 

نظر شما