صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۵۱۲

دیوان عدالت: اخذ عوارض نصب تابلو در پشت بام باطل شد

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال یک مصوبه شورای شهر یزد "جمع‌آوری تابلو‌های منصوبه پشت بام و اخذ عوارض از آنها" را باطل کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، دیوان عدالت اداری دادنامه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ هیئت عمومی این دیوان را با امضای مهدی دربین، معاون قضائی دیوان عدالت اداری منتشر کرد. طبق این دادنامه و با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری "جمع‌آوری تابلو‌های منصوبه پشت بام و اخذ عوارض از آنها» باطل شد.

این دادنامه در پی شکایت یک شهروند با خواسته: ابطال ردیف ۲ و تبصره آن از بند ۱۵ از تعرفه عوارض سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر یزد تحت عنوان عوارض تابلو، و طرح در هیئت عموی دیوان عدالت اداری صادر شده است.

در دادخواست شاکی، وضع نشدن حکم صریح از سوی مقنن در خصوص ممنوعیت استفاده از پشت بام، مورد تأکید قرار گرفته شده است.

در ردیف ۲ و تبصره آن از بند ۱۵ از تعرفه عوارض سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر یزد تحت عنوان عوارض تابلو آمده است:

تابلو‌های فرسوده و نازیبا حداکثر تا تاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۸ در سطح شهر جمع‌آوری و یا تعویض گردند و تابلو‌های منصوبه بر روی پشت بام از سطح شهر جمع‌آوری گردند.

تبصره: در خصوص تابلو‌های پشت بام عوارض مدت بهره‌برداری از ابتدای سال ۱۳۹۷ بر اساس هر متر مربع p ۷۰ محاسبه و دریافت می‌گردد. "

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است:

"الف – هرچند بر اساس بند ۲۵ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوار‌های شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم از جمله وظایف و مسئولیت‌های شورا‌های اسلامی شهر است، ولی اعمال صلاحیت مزبور متضمن اختیار وضع حکم در خصوص الزام به جمع‌آوری تابلو‌های منصوبه بر روی پشت بام‌ها نیست و بر همین اساس ردیف ۲ از بند ۱۵ تعرفه عوارض سال ۱۳۹۹ شهرداری یزد که در برگیرنده الزام مزبور است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

ب- بر اساس تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷: «شورا‌های اسلامی شهر و بخش جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آن‌ها در این قانون مشخص نشده باشد، موظفند موارد را حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام عمومی نمایند.» نظر به اینکه بر مبنای حکم مقرر در این تبصره قانونی، وضع عوارض توسط شورا‌های اسلامی باید برای اجرا در سال‌های بعد از تصویب عوارض باشد؛ بنابراین تبصره ردیف ۲ بند ۱۵ تعرفه عوارض سال ۱۳۹۹ شهرداری یزد که محاسبه عوارض تابلو‌های پشت بام را از سال ۱۳۹۷ مقرر نموده خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. "/تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: