صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۵۱۶

اسکالپ یا هاشور سر چیست؟

اسکالپ، هاشور یا میکروپیگمنتیشن سر یک تکنیک خالکوبی، یک روش جایگزین، بی‌ضرر و غیرجراحی برای پرپشت نشان دادن مو است. در این روش می‌توان با خالکوبی هزاران نقطه کوچک که درست در قسمت امتداد ریشه‌های مو قرار دارند، چیزی شبیه به فولیکول‌های مو را ایجاد کرد.

اسکالپ یا هاشور سر به منظور اصلاح بخشی از آلوپسی کامل مو، پر کردن گرافت مو یا پنهان کردن جای زخم و همچنین برای تغییر شکل ابروها یا سایر قسمت‌های مودار بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش سریع و آسان و بسیار مقرون به صرفه‌تر از پیوند مو است.

 

اسکالپ یا هاشور سر چیست؟

اسکالپ سر یک روش خالکوبی است که با پرکردن فضای خالی با پیگمنت‌های پر، فولیکول‌های مو را شبیه‌سازی می‌کند. روش اسکالپ یا هاشور سر موی ریخته شده را جایگزین نمی‌کند، اما الگویی نقطه‌نقطه را ایجاد می‌کند که شباهت زیادی به فولیکول‌های موی سر دارد تا به این ترتیب موهای باقیمانده پرپشت‌تر به نظر برسد. در روند انجام اسکالپ سر، با استفاده از میکرونیدل‌ها یا سوزن‌های بسیار ریز استریل شده و یکبار مصرف، پیگمنت وارد لایه بیرونی پوست (حدود 1 میلی متر داخل پوست) سر می‌شود. این فرایند باعث می‌شود که ظاهری شبیه به فولیکول‌های مو در پوست سر ایجاد شود و پوست سر، پر موتر به نظر برسد. بسته به پوست بیمار، این خالکوبی‌ها بین 3 تا 4 سال باقی می‌مانند.

اسکالپ سر می‌تواند در قسمت سر، ریش‌ها، ابروها یا هر ناحیه مودار دیگر انجام شود. حتی می‌توان از این روش برای شبیه‌سازی کک و مک، رنگ‌دهی به لب‌ها، و یا پوشاندن اسکار استفاده کرد. می‌توان از این روش برای اهداف زیبایی از جمله تغییر شکل هاله سینه پس از عمل بزرگ کردن سینه و یا بعد از برداشتن سینه به دلیل سرطان نیز استفاده کرد.

علت انتخاب اسکالپ یا هاشور سر چیست؟

 

محبوبیت استفاده از اسکالپ یا هاشور سر رو به افزایش است. زیرا این تکنیک بیشتر یک تکنیک آرایشی است تا یک مداخله پزشکی. بر خلاف پیوند مو، این یک تکنیک ساده، محتاطانه و غیرتهاجمی و مهمتر از همه بسیار ارزان‌تر است. همچنین برگشت‌ناپذیر نیست: رنگدانه‌های تزریق شده در پوست معمولاً پس از سه یا چهار سال محو می‌شوند و برای بیمار این امکان فراهم می‌شود که پس از این مدت زمان، اسکالپ سر جدید یا گزینه‌های درمانی دیگری را انتخاب کند. طیف رنگی رنگدانه‌ها از مشکی تا طلایی و بور موجود است. البته اسکالپ یا هاشور سر برای رنگ‌های قرمز، بلوند یا سفید دشوار است. متخصصان معمولا به منظور شبیه‌سازی طبیعی مو، از رنگدانه‌ها با رنگ‌های مختلف به منظور ایجاد سایه‌های مختلف تارهای مو، استفاده می‌کنند.

می‌توانید این روش را با سایر درمان‌های غیرجراحی ترکیب کنید: می‌توانید از اسکالپ سر همراه با PRP  مو (درمان پلاکت غنی از پلاکت یا پی آر پی برای ریزش مو) یا مزوتراپی مو (مزوتراپی مو یکی از روش‌های درمانی مؤثر است که انواع ویتامین و مواد معدنی و آمینواسیدها را در اختیار پوست و موی سر قرار می‌دهد.) استفاده کنید.

مخفی کردن اسکار: گاهی اسکار یا جای زخم ناشی از یک تصادف یا حادثه ممکن است باعث ناراحتی و آزردگی شود، به خصوص اگر در ناحیه اسکار دیگر مویی رشد نکند. در این مورد، میکروپیگمنتیشن می‌تواند یک راه حل عالی باشد. این روش نه تنها می‌تواند جای زخم را به طور کامل پنهان کند، بلکه زمانی که جای زخم خارج از یک ناحیه مودار قرار داشته باشد، رنگدانه طبیعی پوست را بازنمایی می‌کند و بی‌موئی را در آن ناحیه از بین میبرد.

باعث پرپشتی می‌شود: اسکالپ یا هاشور سر را می‌توان به منظور پرپشت کردن نواحی سر، ریش و دیگر نواحی کم مو انجام داد. در برخی موارد ممکن است هنگام استخراج فولیکول مو برای کاشت مو به روش FUE  (استخراج واحد فولیکولار) یا FUT (پیوند واحد فولیکولار) فضاهای کوچک بین کاشت‌ها بی‌مو باقی بمانند که می‌توان با روش هاشور آنها را اصلاح کرد یا گاهی زخم‌های کوچک که به واسطه استخراج گرافت‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند توسط میکروپیگمنتیشن پنهان شوند.

چه انتظاراتی باید از روش اسکالپ سر یا هاشور داشته باشیم؟

 

در طول جلسه مشاوره، متخصص در مورد طراحی و شکل اسکالپ سر، انتخاب پیگمنت‌ها بر اساس خواسته بیمار، تکنیک‌های مورد استفاده، اندازه سوزن، اقداماتی که باید قبل، در طول عمل و بعد از عمل انجام دهید و همچنین نکات بهداشتی که باید بعد از انجام خالکوبی دنبال کنید، با شما صحبت خواهد کرد.

سپس در طی اولین جلسه، متخصص رنگدانه انتخاب شده را تست می‌کند و از بیمار عکس می‌گیرد. هنگامی که رنگ و شکل توسط مشتری تایید شد، ناحیه تحت درمان ضدعفونی شده و درمان آغاز می‌شود. مدت زمان عمل بسته به ناحیه تحت درمان بین 1 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

پس از اتمام کار، از یک کرم متشکل از وازلین و عصاره‌های گیاهی به منظور کمک به روند بهبودی، روی ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. سپس لیستی از بایدها و نبایدهایی که باید بیمار تا یک مدت از آن پیروی کند، به او داده می‌شود. پس از اتمام کار رنگ و تراکم رنگدانه‌ها عالی‌ست، اما پس از 1 ماه تا حدودی محو می‌شود. به همین دلیل به منظور تثبیت رنگدانه و تراکم باید پس از گذشت 6 هفته یک جلسه تمدید انجام شود.

آیا این روش خطراتی به همراه دارد؟

 

مانند هر روش دیگر، ممکن است این روش نیز شامل خطراتی باشد. اگرچه در اصل اسکالپ سر یا هاشور خالکوبی محسوب نمی‌شود- زیرا جوهر خالکوبی عمیق‌تر تزریق می‌شود و برای خالکوبی از سوزن کلفت‌تری استفاده می‌شود- اما ممکن است خطراتی مشابهی را به همراه داشته باشد. این خطرات شامل آلرژی به اجزای خاص موجود در رنگدانه و عفونت مربوط به جوهر خالکوبی است.

باید حتما به یک متخصص قابل اعتماد و باتجربه مراجعه کنید. حسابی تحقیق کنید و یک متخصص واجد شرایط را انتخاب کنید. حتما قبل از عمل به مطبی که قرار است در آنجا اسکالپ سر انجام دهید، سر بزنید و کار متخصص را از نزدیک مشاهده کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: