صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۴۸
  • پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 01 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۵۶۲

سهم زنان در ثبت پایان‌نامه‌ و رساله‌

بر پایه داده‌هایی که در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه ثبت شده است ۲۹ هزار و ۵۹۲ پارسا (۴۷.۴۲ درصد) برای دانش‌آموختگان زن است.

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، حدود ۴۷ درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برای زنان و ۵۲ درصد از آن‌ها برای مردان بوده است. همچنین زنان بیشتر پایان‌نامه و مردان بیشتر رساله ثبت کرده‌اند.

 در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده (در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR)؛ یکی از پرسش‌هایی که هنگام ثبت این مدارک از دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی می‌شود، جنسیت آن‌هاست.

بر پایه داده‌هایی که در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در این سـامانه وارد شده، از ۶۹ هزار و ۶۶۷ پایان‌نامه و رساله (پارسا) ثبت شده، ۲۹ هزار و ۵۹۲ پارسا (۴۷.۴۲ درصد) برای دانش‌آموختگان زن و ۴۰ هزار و ۷۵ پارسا (۵۲.۵۷ درصد) برای دانش‌آموختگان مرد بوده‌اند.

در این دوره، زنان ۲۹ هزار و ۵۹۲ پارسا ثبت کرده‌‎اند که ۸۶.۸۸ درصد آن‌ها، پایان‌نامه و ۱۳.۱۱ درصد آن‌ها، رساله بوده‌اند. مردان نیز ۴۰ هزار و ۷۵ پارسا ثبت کرده‌‎اند که ۲۶.۸۷ درصد آن‌ها، پایان‌نامه و ۷۳.۱۲ درصد آن‌ها، رساله بوده است.

شمار پارساهای زنان در گروه‌های آموزشی علوم پایه با چهار هزار و ۵۳۴ مدرک، علوم‌پزشکی با ۷۴۵ مدرک، و هنر با دو هزار و ۲۷۲ مدرک از پارساهای مردان بیشتر است. شمار پارساهای مردان در دیگر گروه‌های آموزشی از پارساهای زنان بیشتر است.

شمار پایان‌نامه‌های زنان در گروه آموزشی علوم پایه با سه هزار و ۷۱۲ مدرک، علوم‌پزشکی با ۱۷۷ مدرک، و گروه هنر با دو هزار و ۲۰۱ مدرک از پایان‌نامه‌های مردان بیشتر است. رساله‌های زنان نیز در گروه آموزشی علوم پایه با ۸۲۲ مدرک و علوم‌پزشکی با ۵۶۸ مدرک بیشتر از رساله‌های مردان بوده است.

شمار پارساهای ثبت شده زنان در وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی با ۲۱۸ مدرک، بیشتر از پارساهای ثبت شدة مردان است و شمار پایان‌نامه‌های ثبت شدة زنان در وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی با ۹۶ مدرک، بیشتر از پایان‌نامه‌های ثبت شده مردان است. شمار رساله‌های ثبت شده زنان نیز در دانشگاه آزاد اسلامی با ۵۱۸ مدرک و وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی با ۱۲۲ مدرک، بیشتر از رساله‌های ثبت شده مردان است.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ ریز گزارش آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک، بر پایه جنسیت دانش‌آموختگان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، در نشانی irandoc.ac.ir/about/report در دسترس است./ایسنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: