صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 14
کد خبر: ۱۲۲۲۸۶

سه علامت غیر عادی سویه اومیکرون

بسیاری از بیماران مبتلا به اومیکرون از علائم گوارشی مانند اسهال، حذف وعده های غذایی و درد شکم شکایت می کنند.

به گزارش راهبرد معاصر با توجه به متفاوت بودن نشانه های سویه اومیکرون با سایر انواع کووید ۱۹، یکی از عوامل نگران کننده این است که بیماران مبتلا به این سویه، علائمی متفاوت و متمایز از یکدیگر را نشان می دهند. اگرچه بسیاری از بیماران از علائم خفیف شبیه سرماخوردگی شکایت دارند، اما تعدادی دیگر نیز علائم شدیدتری را تجربه می کنند. سازمان بهداشت جهانی و مطالعات انجام شده توسط سایر سازمان ها به بررسی این علائم و دلایل ایجاد آنها پرداخته اند.

دکتر ماریا ون کرخوف (Maria Van Kerkhove)، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی در این رابطه اعلام کرد افرادی که به اومیکرون مبتلا می ‌شوند می‌ توانند طیف وسیعی از علائم را داشته یا اصلا هیچ علامتی نداشته و کاملاً بدون علامت باشند. برخی حتی می توانند به بیماری های شدید مبتلا شوند و همچنین احتمال دارد که بیماران در اثر ابتلا به اومیکرون بمیرند.

وی در این رابطه توضیح می دهد که به طور متوسط، خطر بستری و مرگ، مبتلایان به اومیکرون را در مقایسه با دلتا، کمتر تهدید می کند اما این موضوع بدان معنا نیست که این بیماری خفیف است. به گزارش سیناپرس، نکته نگران کننده تر در مورد موج اومیکرون این است که مرگ و میر جهانی ناشی از این بیماری برای پنجمین هفته متوالی در حال افزایش است.
بیشترین علائم گزارش شده در بیشتر بیماران مبتلا به اومیکرون علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، درد شدید بدن، خستگی، سردرد شدید است.به گزارش سیناپرس، به باور کارشناسان، لزوماً درست نیست که بگوییم علائم ناشی از اومیکرون خفیف تر از انواع قبلی هستند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد حداقل با دو یا سه دوز واکسینه شده اند، بنابراین یک اثر محافظتی قوی در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان دارند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد علائم جدید گزارش شده در بیماران اومیکرون عبارت اند از علائم گوارشی مانند اسهال، کم اشتهایی به طوری که وعده های غذایی حذف شود و درد شکم. به گزارش سیناپرس،  به طور عجیبی، موارد کمتری از افراد آلوده به این سویه از سه علامت کلاسیک کووید یعنی سرفه، تب و از دست دادن حس بویایی شکایت دارند.
کارشناسان معتقدند به دلیل طیف وسیع علائم، تشخیص این بیماری دشوارتر شده است. اما علائم بسته به وضعیت واکسیناسیون، ایمنی و غیره از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به طور کلی علائم در افرادی که با یک دوز یا دو دوز واکسینه شده اند و افرادی که سه دوز خود را دریافت کرده اند، تفاوت بسیار چشمگیری وجود دارد. به گزارش سیناپرس، کاهش چشمگیر بستری شدن و مرگ و میر در بین افرادی که واکسینه شده اند به خوبی قابل مشاهده است. بنابراین می توان گفت این تزریق واکسن ها است که بیماری را خفیف تر کرده نه اینکه، این سویه در کل خفیف باشد.  /سلامت نیوز

مطالب مرتبط
نظر شما