صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 19
کد خبر: ۱۲۲۷۶۳
رضا میرابیان، سفیر اسبق ایران در کویت در گفتگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد؛

نفوذ تدریجی مقاومت در کرانه باختری

رضا میرابیان، سفیر اسبق ایران در کویت و کارشناس مسائل غرب‌آسیا با بیان دلایل افزایش محبوبیت گروه‌های مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی در کرانه باختری، گفت: دلایلی که حماس و جهاد اسلامی چه در غزه و چه خارج از آن نفوذ روز افزونی در مناطق کرانه باختری  پیدا کرده، ناکارآمدی و وابستگی دولت خودگردان به اسرائیل و همکاری‌های امنیتی بین طرفین بوده است.

 

رضا میرابیان در گفتگو با «راهبرد معاصر» در خصوص نگرانی‌های اخیر مقامات صهیونیستی و اقدامات حماس برای تقویت قدرت سیاسی خود در کرانه باختری و کنترل مراکز قدرت در تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: قدرت حکومت خودگردان در شهر قدس در واقع یک قدرت پوشالی، بی‌اراده، بی‌اختیار و در حال احتضار است و عملا به عنوان ابزار کنترل امنیتی در سرزمین‌های اشغالی برای رژیم صهیونیستی کار می‍کند.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس نتوانسته آن طور که باید به وظیفه و تعهدات خود عمل کند، ادامه داد: این تشکیلات حتی بر خلاف وظیفه اصلی خود عمل کرده و طبیعتا این باعث نارضایتی بسیار شدید در بین مردم و خصوصا جوانان در کرانه باختری شده است.

 

میرابیان ابراز کرد: ما شاهد خیزش جوانان در منطقه شیخ جراح که رژیم‌صهیونیستی قصد داشت خانه‌ها را به سازمان دینی یهودیان ملحق کند که با واکنش حماس و بمباران شهرهای ساحلی  همراه شد، بودیم.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: حتی اینگونه خیزش‌ها در بین مناطق سال ۴۸ که عمدتا عرب‌هایی با  تابعیت اسرائیلی بودند هم بوجود آمد در حالیکه رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کرد احساسات فلسطینی مردم اینگونه قلیان پیدا کند و مناطق ۱۹۴۸ را هم به شورش وا دارد.

 

میرابیان با اشاره به احساس خطر اسرائیل و افزایش تاثیر روز به روز حماس  و جهاد اسلامی در منطقه کرانه باختری و مناطق سرزمین ۱۹۴۸ گفت:  ما نشانه‌های این قدرت نفوذ و جایگاه را هم در مقاومت‌های جمعی و انفرادی و تحمل فشارها در آن زمان دیدیم که نگذاشتند منطقه‌‌ی شیخ جراح در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا این امر را نشات گرفته از دوری مردم از تشکیلات خودگردان دانست و افزود:  این نشانه همان درک عمیق جوانان و ملت فلسطین و تاثیر حماس و جهاد اسلامی بر مناطق فلسطینی کرانه باختری است.

 

وی در پاسخ به نگرانی اسرائیل از کهولت سن محمود عباس، کاهش روزانه محبوبیت وی و درگیری میان مقامات فلسطین بعد از محمود عباس گفت: من باورم نیست که بعد از محمود عباس بین رهبران فلسطینی جنگ و دعوایی صورت بگیرد.

 

میرابیان ادامه داد: آنچه که برای رهبران و ملت فلسطین اهمیت و اولویت دارد آینده فلسطین و همبستگی و اتحاد میان مردم فلسطین می‌باشد و طبیعتا دلایلی که حماس و جهاد اسلامی چه در غزه و چه خارج از آن نفوذ روز افزونی در مناطق کرانه باختری  پیدا کرده همین ناکارآمدی و وابستگی دولت خودگردان به اسرائیل و همکاری‌های امنیتی بین طرفین بوده است؛ بنابراین من آینده کرانه باختری را روشن میبینم و این طور نیست که اختلاف و یا رقابت قدرتی بوجود بیاید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: