صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۵
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 28
کد خبر: ۱۲۴۲۲۲

روسیه نرخ سود بانکی را افزایش داد

در پی اعمال تحریم‌های مالی غرب و سقوط شدید ارزش روبل، بانک مرکزی روسیه امروز نرخ سود بانکی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

به گزارش راهبرد معاصر، خبرگزاری رویترز نوشت که بانک مرکزی امروز در بیانیه‌ای نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد و مسئولان اقتصادی نیز به صادرکنندگان دستور دادند تا برای بهبود وضعیت روبل، ارز خود را در بازار بفروشند.

در بیانیه این نهاد مالی آمده است: شرایط بیرونی برای اقتصاد روسیه به شدت تغییر کرده است. افزایش نرخ سود، رشد سپرده‌ها به سطح مورد نیاز برای جبران کاهش ارزش روبل و مخاطرات تورمی را تضمین می‌کند.

در ادامه این بیانیه، بانک مرکزی افزایش نرخ سود را برای حمایت از وضعیت مالی روسیه، ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش ارزش اندوخته‌های مردم لازم دانست.

از سوی دیگر وزارت دارایی و بانک مرکزی مشترکاً به شرکت‌های صادرکننده روس دستور دادند که ۸۰ درصد از درآمد‌های ارزی خود را در بازار به فروش رسانند.

تارنمای خبری بی ان او نیوز هلند نیز نوشت که مسکو برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روبل دست به قیمت گذاری دولتی نرخ ارز زد و ارزش برابری هر دلار آمریکا را برابر ۹۰ روبل و هر یورو را برابر ۱۰۱ روبل تعیین کرد.

در اولین روز پس از اعلام تحریم‌های اقتصادی غرب علیه مسکو، ساعاتی پیش و با گشایش بازار‌های ارز روبل واحد پولی روسیه حدود ۳۰ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسید.

هر دلار آمریکا در برابر ۱۱۹ روبل معامله شد که نسبت به ارزش این پول در روز جمعه با ۲۸.۷۷ درصد کاهش همراه بوده است.

کاهش ارزش پول روسیه در حالی رخ می‌دهد که غرب به دنبال حمله مسکو به کی یف تحریم‌های مالی را علیه این کشور اتخاذ کرده است. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن منابع برخی بانک‌های روسی و ممنوعیت دسترسی آن‌ها به سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت می‌شود./ایرنا

نظر شما