صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 05
کد خبر: ۱۲۴۵۹۲
صالح اسکندری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

دیوار بلند بی‌اعتمادی میان ایران و غرب

صالح اسکندری، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک طرفه زیر همه توافق‌های خود زد و از برجام خارج شد، گفت: دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا تا ثریا است. چگونه می‌شود اعتماد کرد و میراث خون شهدای هسته‌ای کشور و حق مسلم ملت ایران را با سخنان لغو و بی‌اساس دولت‌هایی که نمی‌توانند تصمیمات خردمندانه برای خود و ملت‌هایشان بگیرند، معامله کرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالیکه مذاکرات وین به مراحل نهایی نزدیک می‌شود طرف‌های غربی هر روز تاکتیک نخ‌نمای دیگری را برای فشار به ایران و به منظور صرف‌نظر مذاکره‌کنندگان ایرانی از مطالبات منطقی خود مطرح‌ می‌کنند. اخیرا نیز با بازی رسانه‌ای و عملیات‌روانی می‌کوشند تا ایران را مقصر احتمالی شکست گفت‌‌وگوهای هسته‌ای بازنمایی کنند. این بازی رسانه‌ای غربی‌ها در حالی از سوی رسانه‌های غربی دنبال می‌شود که این تاکتیک تکراری و سوخته می‌تواند آینده مذاکرات را با چالش‌های جدی مواجه کند هرچند مقامات ایرانی بارها ضمن ابراز گلایه از روند غیرسازنده و غیرمسئولانه رسانه‌های غربی اعلان کرده بودند، جمهوری اسلامی ایران در جهت انتفاع ملت ایران از خواست‌های به‌حق خود و رفع تحریم‌های ظالمانه گفتگو می‌کنند و شانتاژهای رسانه‌‌های غربی آنان را از حقوق و اهداف خود در مذاکرات هسته‌ای دور نخواهد کرد. برای بررسی بیشتر این موضوع  «راهبرد معاصر» با صالح اسکندری، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه گفتگویی داشته است.

 

صالح اسکندری، در گفتگو با «راهبرد معاصر» با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا در حال دبّه کردن هستند، گفت: خطوط قرمز ایران از ابتدای مذاکرات هسته‌ای بارها مطرح شده بود و حداقل در دور هفتم و هشتم مذاکرات در دولت جدید به جد مورد تأکید قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه مختومه شدن پرونده اماکن ادعایی و مسائل مربوط به پادمان، ابعاد لغو تحریم‌ها، تضمین‌ها و نحوه اجرای توافق از ابتدای مذاکرات مطرح بوده، افزود: حتی در توافق سال ۲۰۱۵ موضوع مختومه شدن پی‌ام‌دی گنجانده شده بود حالا چطور امروز اروپایی ها ادعا می کنند که ايران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است!

 

اسکندری با اشاره به در دسترس بودن یک توافق خوب برای همه گفت: این توافق نیازمند تصمیم سیاسی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی دعوت نامه‌ای برای دور جدید مذاکرات برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها ارسال نکرده بود، ابراز کرد: این آمریکایی‌ها و سه کشور اروپایی بودند که مرتب التماس مذاکره و آغاز دور جدید را داشتند. اکنون نیز اگر مصمم به حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای هستند باید به خطوط قرمز ایران احترام بگذارند.

 

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، در لغو تحریم‌ها مکلف به توسعه فعالیت های هسته‌ای صلح آمیز خود است، گفت: ایران در مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۵ مارگزیده است و با ریسمان پوسیده آمریکا و اروپا به چاه کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی و دست کشیدن از حق مسلم هسته‌ای نخواهد رفت.

 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک طرفه زیر همه توافق‌های خود زد و از برجام خارج شد، افزود: دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا تا ثریا است. چگونه می‌شود اعتماد کرد و میراث خون شهدای هسته‌ای کشور و حق مسلم ملت ایران را با سخنان لغو و بی‌اساس دولت‌هایی که نمی‌توانند تصمیمات خردمندانه برای خود و ملت‌هایشان بگیرند، معامله کرد.

 

اسکندری در پایان با بیان اینکه در صورت عدم رعایت خطوط قرمز ایران هیچ توافقی در کار نخواهد بود، گفت: اروپا و آمریکا اگر تصمیم نگیرند همانطور که نماینده انگلیس حین مذاکرات در توییتی مطرح‌کرده این مذاکرات را به چشم یک بازی و جهت مصرف داخلی خودشان می‌دیدند و حالا که موضوع اوکراین مطرح شده به دنبال خاتمه دادن به این بازی هستند.

نظر شما