صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 04
کد خبر: ۱۲۴۶۶۰

شرط مهم امیرعبداللهیان برای حضور در وین و مذاکرات برجام

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی بورل با بیان این‌که شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود، تصریح کرد: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم.

به گزارش راهبرد معاصر، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) ۱۳ اسفند ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفتگو کرد.

در این تماس تلفنی آخرین نتایج مذاکرات وین در راستای لغو تحریم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بورل در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: از نظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش مورد توجه قرار گرفته است. ما به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ مایلیم بگوییم که گفتگو در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد.

 دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب تردد‌های معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

امیرعبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین یادآور شد: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. اما شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق افزود: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد کشورمان در مشورت مستمر و فعال با همه هیئت‌ها در وین می‌مانند. هیات کشورمان با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهند داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: