صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۰
  • يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 18 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 05
کد خبر: ۱۲۴۷۹۳
محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

افزایش قیمت جهانی نفت چه تاثیری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گویی پیرامون پیامدهای افزایش قیمت جهانی نفت بر بازارهای بین المللی گفت: قیمت های نفت روز به روز بالاتر می رود. طبیعتا مصرف کنندگان باید هزینه بیشتری بپردازند و تولید کنندگان نیز برای تولید کالای خود، نفت و مواد اولیه را با قیمت های بیشتری خریداری کنند. از همین رو کالاهای صادراتی گرانتر شده و وارد کنندگان، کالای مورد نیاز خود را در آینده نزدیک با قیمت گرانتری خواهند خرید.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بالا رفتن قیمت جهانی نفت یکی از موضوعاتی است که قطعا در طی ماه های آینده اقتصاد جهان را در بخش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. تاثیراتی بعضا سوء که با افزایش قیمت کالا و کاهش عرضه آثار منفی خود را بر اقتصاد جهانی نشان خواهد داد. کارشناس بازار انرژی در گفت و گو با راهبرد معاصر به تبعات افزایش نرخ نفت و دلایل این موضوع اشاره کرده است.

 

محمد علی خطیبی کارشناس بازار انرژی و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در اوپک در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص چرایی افزایش قیمت جهانی نفت گفت: قیمت نفت در طی روزهای گذشته از مرز100 دلار گذاشت. این رقم در طی بیش از هفت سال گذشته بی سابقه بود. پیش بینی های افزایش قیمت نفت در صورت تداوم بحران روسیه و اوکراین درست از آب درآمد، به گونه ای که نرخ نفت را تا نزدیک 120 دلار در هر بشکه افزایش داد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: در کنار موضوع تاثیر بحران روسیه و اوکراین بر افزایش قیمت نفت، عامل اقتصادی به عنوان یکی از عوامل بالا برنده قیمت نفت، منجر به افزایش تقاضای جهانی شده است. افزایش تقاضا نیز با برهم زدن توازن بازار، به روند صعودی شدن قیمت ها بسیار کمک کرده است.


معاون اسبق شرکت ملی نفت در ادامه تصریح کرد: با این حال عامل ژئوپلیتیک نیز در افزایش قیمت نفت بسیار موثر بوده است. چنانچه عامل دوم یعنی بحث درگیری و جنگ بین روسیه واوکراین حل نشود، قطعا قیمت نفت در رقم های بالا خواهد ماند.


وی در این باره گفت: قیمت های نفت روز به روز بالاتر می رود. طبیعتا مصرف کنندگان باید هزینه بیشتری بپردازند و تولید کنندگان نیز برای تولید کالای خود، نفت و مواد اولیه را با قیمت های بیشتری خریداری کنند. به تبع این موضوع، کالاهای صادراتی نیز گران می شود، بنابراین وارد کنندگان کالای مورد نیاز خود را گران تر می خرند. اثرات این موضوع خود را روی قیمت کالاها در چند ماه آینده نشان می دهد.


محمد علی خطیبی در خصوص این موضوع که افزایش نرخ نفت وگاز به دلیل بازی های سیاسی دنیای غرب است، گفت: متاسفانه آمریکایی ها با به راه انداختن یک بازی سیاسی، سایر کشورها را نیز تحت فشار قرار داده اند. با اینکه اوپک طی چندین ماه گذشته، اجازه افزایش 400 هزار بشکه نفت را صادر کرده است اما این میزان افزایش نیز همچنان نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد. با اینکه اوپک با این تصمیم به دنبال اتخاذ راهکاری برای رفع کاهش تولید بود، اما مشکل این است که ظرفیت اوپک در حال به پایان رسیدن است، یعنی اوپک هم ظرفیت زیادی برای افزایش دادن ندارد.


وی در ادامه به ظرفیت ایران برای عرضه نفت به بازارهای جهانی اشاره کرد وگفت: حتی با بازگشت ایران به بازار صادرات نفت، نیاز بازار به شکل کامل برآورده نمی شود. پیش بینی ها برای تامین نیاز سال جدید میلادی از حاکی از نیاز به عرضه 3 3 میلیون بشکه نفت به عنوان حداقل تقاضاست. در حال حاضر روی این موضوع بحث می شود که این نیاز از چه طریقی باید افزایش داده شود، چرا که در نهایت ایران روزانه بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت نمی تواند به حجم صادرات خود اضافه کنند، بنابراین باز هم نیاز بازار به طور کامل پاسخ داده نشده است.


محمد علی خطیبی در این باره خاطر نشان کرد: به همین دلیل کشورهای مصرف کننده صنعتی، در حال برداشت از ذخیره ها هستند. جبران نیاز چند ماه آینده در حال حاضر از ذخیره سازی ها صورت می گیرد. با اینکه برداشت 60 میلیون بشکه از ذخیره سازی ها تصویب شده است، این مقدار باز هم پاسخگوی نیاز بازار نیست.


معاون اسبق شرکت ملی نفت در ادامه در خصوص بحران بازار نفت، گفت: به هر حال در حوزه انرژی اعم از نفت و گاز، حال بازار جهانی خوب نیست. ضمن اینکه به علت طولانی بودن فرآیند سرمایه گذاری، امکانی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی وجود ندارد. قطعا تحریم انرژی روسیه در شرایط کنونی اشتباه بزرگی است که همه جهان پیامدهای آن را پرداخت خواهد کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: