صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 05
کد خبر: ۱۲۴۸۱۶

بلینکن:در حال تخلیه آمریکایی‌ها از اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اکنون در حال تخلیه آمریکایی‌ها از اوکراین هستیم. به حمایت از اوکراین در برابر حمله غیرقانونی روسیه ادامه می‌دهیم».

به گزارش راهبرد معاصر «آنتونتی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه بر نقش مهم لهستان در قبال بحران اوکراین تأکید کرد.

بلینکن در نشست خبری مشترک با همتای لهستانی گفت: «تعداد نیروهای خود در لهستان را به دو برابر افزایش داده و توان نظامی این کشور را تقویت کرده‌ایم».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اکنون در حال تخلیه آمریکایی‌ها از اوکراین هستیم. به حمایت از اوکراین در برابر حمله غیرقانونی روسیه ادامه می‌دهیم».

بلینکن در ادامه گفت: «لهستان نقش مهمی در پاسخ به بحران اوکراین دارد. در شرایط فعلی آزادی و دموکراسی و صلح در منطقه مورد تهدید قرار گرفته است».

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می شود که سازمان ملل درخصوص تبعیض قائل شدن لهستان میان پناهجویان اوکراینی و روسی در مرزهای این کشور هشدار داده است.

با این حال «زبیگنیو رائو» همتای لهستانی بلینکن گفت: «تهاجم روسیه علیه اوکراین به بحران انسانی منجر در ابعاد وسیع منجر شده است».

این مقام لهستانی گفت: «از زمان شروع درگیری در اوکراین، لهستان هفتصد هزار پناهجو را به داخل خاک خود راه داده است».

رائو در ادامه گفت:‌ «آمادگی داریم در برابر تهاجم بی رحمانه روسیه هرگونه حمایتی را از اوکراین داشته باشیم».

پس از چند ماه تأکید روسیه بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات با غرب و ارسال نامه‌های متعدد به آن‌ها درخصوص عدم گسترش ناتو به شرق و بازگشت نیروهای ناتو به مناطق ذکر شده در توافقات قبلی دو طرف، در نهایت پوتین در پیامی به غربی‌ها، جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع خود برگزار کرد و بار دیگر بر تداوم میل مسکو به دیپلماسی تأکید کرد.

در نهایت، در پی بی‌توجهی غربی‌ها به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت امنیتی در شرق اروپا و تداوم حملات توپخانه‌ای کی‌یف علیه مناطق خودمختار شرق اوکراین، پوتین استقلال دو جمهوری خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌» در اوکراین را از پنجم اسفند آغاز کرد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما