صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 06
کد خبر: ۱۲۴۹۴۳
یادداشت اختصاصی «مجید ابهری»، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی؛

اثر مستقیم تقویت معنویت در بهبود تاب‌آوری اجتماعی

فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و معنویت عوارضی همچون افسردگی، یاس، ناامیدی و کاهش نشاط روحی و اجتماعی را درپی دارد و در نهایت تاب‌آوری فرد را در برابر افکار سوق دهنده به خودکشی شدیدا کاهش می‌دهد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، از نگاه آسیب شناسی اجتماعی، خودکشی یعنی قطع عمدی و اختیاری رشته عمر و کسانیکه به این وسیله دست به خودکشی می‌زنند و دفتر زندگی خود را می‌بندند. با این حال افرادی هستند که در میان دو دسته از دلائل گرفتار می‌شوند؛ نخستین این موارد دلائل محیطی است، مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، اعتیاد، اختلافات خانوادگی و فشارهای روحی مانند گرانی و امثال آن، دومین مورد هم مشکلات روانی و رفتاری است.

 

لزوم تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی

یکی از دلایل کاهش تاب‌آوری افراد در برابر هجوم افکار خودکشی دور شدن از معنویت و ارزش‌های اخلاقی است، فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و معنویت عوارضی همچون افسردگی و کاهش نشاط روحی را درپی دارد و در نهایت فرد مجاب می‌کند تا دست به خودکشی بزند. متاسفانه به علت گسترش فضای مجازی و عدم نظارت بر برخی رسانه‌های زرد مواردی از این خودکشی‌‎ها بسیار بزرگنمایی شده و بدون بیان دلائل و علل و کالبدشکافی آنها بدان پرداخته ‌می‌شود؛ وقتی یک سلبریتی خودکشی می‌کند او هم یک انسان است مانند تمام آدم‌های دیگر افسرده می‌شود و مشکلات زندگی او را آزرده می‌کند. لذا به هر میزان که انسان از معنویت، مشاوره و ارزش‌های اخلاقی فاصله بگیرد به خودکشی و مشکلات روحی و روانی نزدیکتر می‌شود چه سلبریتی باشد چه ورزشکار و چه یک انسان معمولی. این نشان دهنده اثر مستقیم تقویت معنویت با تاب‌آوری در برابر خودکشی است بنابراین این مهم یعنی تقویت معنویت، حفظ ارزش‌های اخلاقی و نشاط روحی و اجتماعی بایستی افزایش یابد.

 

متاسفانه کشورما مورد آماج اخبار بد و مایوس کننده قرار دارد و افکار عمومی کشورما لحظه به لحظه با این اخبار درگیر و این اخبار در اذهان رسوب می‌کند، همین امواج گران و ارزان شدن سکه و طلا و دلار و مشکلات اقتصادی مرتبط با آنها، ایجاد افسردگی و دل‌مردگی کرده و فرد را به بن‌بست فکری می‌رساند.

 

افراد به محض ناامیدی یا مواجه با شکست نباید در اندیشه خودکشی باشند چرا که جان و زندگی امانتی است که خدا به ما داده و خود او نیز می‌ستاند و اینکه ما در کار خلقت دخالت کرده و امانت الهی را قطع کنیم کار زیبا و درستی نیست؛ باید با صحبت با مشاورین مجرب همچنین پناه بردن به ارزش‌های معنوی از یک طرف و دولت و نهادهای دولتی با بالا بردن نشاط اجتماعی، سرگرمی‌ها، اشتغالزایی و کارآفرینی و ایجاد امکانات ازدواج از طرف دیگر با این آسیب‌اجتماعی مقابله کرده و آمار آن را کاهش دهند.

 

بیان اخبار بدون کالبدشکافی علل آن آمار خودکشی را افزایش می دهد

با این حال بیان اخبار در رابطه با خودکشی بدون کالبدشکافی و سبب‌شناسی موجب افزایش قصد و اراده به خودکشی می‌گردد چرا که برخی از  افراد  تصور می‌کنند حالا که یک سلبریتی یا یک ورزشکار یا یک آدم معروف دست به چنین کاری زده است حتما کار خوبی است!

 

تزریق اضطراب روحی از سوی رسانه های زرد

رسانه‌ها می‌بایست در کنار بیان اخبار کالبدشکافی، علت شناسی و آسیب شناسی وقایع را بیان کرده و دلائل این موضوع را آشکار نمایند در غیر این صورت رسانه‌های زرد فرصت را از دست رسانه‌های واقعی و دلسوز می‌گیرند و جامعه را دچار اضطراب روحی و روانی می‌کنند.

 

خوشبختانه هنوز کشور ما علیرغم مشکلات گفته شده در پایین ترین سطح از آمار خودکشی قرار دارد. کشورهای صنعتی و پیشرفته که فاصله زیادی با معنویت و ارزش‌های اخلاقی و معنوی دارند آمار خودکشی بسیار بالاتری از ما دارند؛ کشور ما در ردیف های آخر آمار خودکشی است و این خود جای شکر دارد برای اینکه معنویت هنوز در جامعه ما جایگاه قابل توجهی دارد.

 

از آنجا که افسردگی و دل‌مردگی یکی از دلائل اصلی اقدام به خودکشی است، از دوره کودکی و نوجوانی باید با این فرآیند روحی و عصبی مقابله کرد، یعنی ایجاد زمینه‌های نشاط اجتماعی، تقویت ارزش‌های معنوی، ورزش و بازی‌های گروهی در بین کودکان و نوجوانان با توجه به طیف سنی آنها می‌تواند با افسردگی مقابله چشمگیری کند.

نظر شما