صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۸
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 07
کد خبر: ۱۲۵۱۱۳

روایتی تازه از ماراتن تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دلیل عدم حذف ارز ترجیحی در پارلمان را مدیریت نادرست صحن علنی و مطرح نشدن این موضوع در صحن مجلس عنوان کرد.

غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس  در پاسخ به سوالی در خصوص عدم بررسی بند یک الحاقی تبصره یک که مربوط به بحث 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی بود، گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس رسید، برخی به این دلیل که نرخ ETS برای ارز پیش‌بینی شده، طرفدار رد کلیات بودجه بودند.

 

وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدام دولت در لایحه به معنای حذف ارز 4200 تومانی بود، گفت: این دسته از نمایندگان به شدت اصرار داشتند که کلیات لایحه باید رد شود. به دلایل متعدد ما جزو کسانی بودیم که معتقد بودیم که کلیات بودجه باید به تصویب مجلس برسد که این اتفاق نیز رخ داد.

 

رضوانی در ادامه گفت: از ابتدا به این دلیل که بعضی از افراد تصور می‌کردند که این امکان وجود دارد تا حذف ارز 4200 تومانی در غفلت مجلس باید صورت گیرد، این مطلب را مسکوت گذاشته بودند. به همین دلیل کمیسیون تلفیق چاره‌جویی کرد و مصوبه‌ای داشت به این مضمون که 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی به روش سال‌های گذشته تخصیص دهد،اما متاسفانه زمانی که این مسئله مکتوب شد، براساس واقعیت نبود و در واقع خلاف واقع مکتوب شد. در نتیجه پس از انتشار این متن بین نمایندگان اعتراض شدیدی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت و قرار شد وقتی این مورد مجددا به کمیسیون تلفیق بازگشت، اصلاحات صورت بگیرد.

 

وی افزود:‌ البته به نظر بنده نیازی به بازگشت این موضوع به کمیسیون تلفیق نیز نبود و کافی بود تا نتیجه مذاکرات اعضای تلفیق مشخص شود اما وقتی مجددا در کمیسیون تلفیق مطرح شد، به همان شکل اول (تخصیص 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی مانند گذشته) تاکید و تحکیم شد اما متاسفانه این اصلاح در خروجی مکتوب کمیسیون انجام نشد.

 

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اتفاق بدتری که رخ داد این بود که این مسئله اصلا در صحن مجلس مطرح نشد و علت آن نیز یک پیشنهاد اصلاح کل بود که رای آورد. کسانی که به اصلاح کل رای دادند بر این باور بودند که این مسئله روش جبران حذف احتمالی ارز ترجیحی است. همچنان نیز پیشنهاد دهنده این موضوع و نمایندگانی که به آن رای دادند بر این تصور هستند که این پیشنهاد به صورت اختیاری در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اتفاقاتی که پیش از رای‌گیری این پیشنهاد رخ داد، گفت:‌ اگر یکی از نمایندگان قبل از ورود به بحث تذکر آیین‌نامه‌ای داشته باشد، می‌تواند مطرح کند اما سیستم تذکرات را بسته بودند و سیستم موافق و مخالف نیز عملا به کار گرفته نشد تا موافقان و مخالفان صحبت کنند و مشخص شود بر روی چه موضوعی رای‌گیری می‌شود و به هر حال پیشنهاد اصلاح کل رای آورد.

 

* انتقاد صریح از عدم مدیریت صحیح مجلس در مورد حذف ارز 4200 تومانی/حذف ارز ترجیحی در صحن مطرح نشد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رای‌گیری یا عدم رای‌گیری بحث ارز ترجیحی در صحن گفت: این مسئله به بهانه رای آوردن اصلاح کل اصلا مطرح نشد. آن چیزی که اکثریت نمایندگان مجلس به آن رای می‌دهند. اینکه نمایندگان مجلس به پیشنهادی رای بدهند که به صورت مشخص حذف یا باقی‌ماندن ارز ترجیحی را مشخص کند یک بحث جدا است اما اینکه به گونه‌ای عمل شود که من نماینده در غفلت از تبعات یک پیشنهاد به آن رای بدهم بحث دیگری است. بنده در این زمینه معقد هستم که مدیریت درستی در مجلس صورت نگرفته است.

 

* اعتراض جمع زیادی از نمایندگان مجلس به عدم بررسی حذف ارز ترجیحی در صحن

رضوانی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کمیسیون تلفیق و اعضای آن نسبت به عدم بررسی پیشنهاد این کمیسیون در صحن مجلس گفت: رویکرد کمیسیون تلفیق، رویکرد اعضای آن، صحبت‌های سخنگو و آن چیزی است که به صورت مکتوب موجود است. بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به این مسئله اعتراض کردم، عده زیادی از نمایندگان نیز به این مسئله که چرا موضوع حذف ارز 4200 تومانی به آن شکلی که باید مورد بررسی قرار نگرفته است، اعتراض دارند.

 

وی در مورد جمع‌آوری امضا برای حفظ امانت نیز گفت: در حاضر بیش از 100 امضا جمع‌آوری شده است. این به این معنا است که نمایندگان معتقد هستند که کیفیت طرح موضوع باید براساس واقعیت صورت می‌گرفت. در حال حاضر امضا‌های جمع‌آوری شده رو به افزایش است و احتمالا به 200 امضا برسد، پس از جمع‌آوری امضاها این مسئله به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد.

 

* ماجرای تسویه حساب‌های سیاسی در حذف ارز ترجیحی که دود آن در چشم مردم و نظام خواهد رفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چند دسته از افراد بر حذف ارز 4200 تومانی اصرار دارند و هر کدام از آنها طیفی از افراد را شامل می‌شود، گفت: یک دسته از نظر کارشناسی و دلسوزانه به این باور رسیدند که این کار به صلاح کشور است. دسته دیگر می‌دانند که حذف ارز ترجیحی بدون آمادگی قبلی به ضرر نظام و کشور است و حتی برخی موافقان حذف ارز 4200 تومانی درمجلس بیان کردند که این اقدام منجر به شوک قیمتی و تورم خواهد شد.

 

وی افزود: در نتیجه دسته دوم با وجود اینکه می‌دانند این اقدام معیشت مردم را با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند، با انگیزه‌های سیاسی به دنبال حذف ارز 4200 تومانی هستند. این افراد خود شامل دو طیف می‌شوند، یک طیف ضد نظام هستند اما طیف دیگر داخلی هستند و تصور می‌کنند با اجرایی شدن این اقدام دولت آقای رئیسی شکست خواهد خورد اما به پیامدهای آن که سبب بروز مشکل برای نظام خواهد شد، توجه ندارند. در صورتی که آقای رئیسی موفق نشود، این شکست تبدیل به مدالی برای طرح مجددا برخی افراد در عرصه سیاست خواهد شد.

 

* نابودی امید شکل گرفته در دولت سیزدهم با حذف ارز 4200 تومانی

رضوانی با اشاره به شرایط و زمینه مورد نیاز برای حذف ارز ترجیحی گفت:‌ نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر واقعا در درون دولت وحدت نظر باشد، سایر قوا نیز اتفاق نظر پیدا کنند، با صراحت تمام به مردم گزارش دهیم و اقناع عمومی ایجاد شود، روش‌های جبران مشخص در نظر گرفته شود و سیستم‌هایی که قرار است این سرویس‌ها را به مردم بدهند آمادگی لازم را داشته باشند، بنده مخالف حذف ارز 4200 تومانی نخواهم بود اما می‌دانم که امروز این شرایط وجود ندارد، در نتیجه بنده نیز با حذف آن مخالف هستم.

 

وی تاکید کرد: با حذف ارز ترجیحی در چنین شرایطی ما به نظام، کشور و مردم ضربه خواهیم زد و در کل این آرامش و امیدی که به تازگی در کشور ایجاد شده است نیز خراب خواهد شد./ تسنیم

نظر شما