صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 08
کد خبر: ۱۲۵۳۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

آخرین وضعیت مرز‌های ایران و عراق امروز ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که مرز زمینی عراق برای زائران ایرانی باز نیست و ویزای زمینی لغو نشده است، از مردم درخواست کرد تا عملی شدن وعده عراق برای بازگشایی مرز‌های زمینی، فعلا به سمت این مرز‌ها نروند.

به گزارش راهبرد معاصر، همزمان با اعیاد شعبانیه، برخی با تصور بازگشایی مرز‌های زمینی به سمت این مرز‌ها حرکت کرده‌اند که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد که این مرز‌ها همچنان بسته است و ویزای دو کشور هم در مرز‌های زمینی هنوز لغو نشده است. سیدمجید میراحمدی گفته: تصور بر این بوده که روادید تردد زمینی بین دو کشور لغو شده است، اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده و همچنان سفر زیارتی به عتبات عالیات عراق از مرز‌های زمینی ناممکن است.

ایران و عراق از آبان‌ماه امسال در توافقی ویزای دو کشور را فقط برای سفر‌های هوایی لغو کردند و سازمان حج و زیارت نیز فقط از طریق مرز‌های هوایی زائران را به عتبات عالیات اعزام می‌کند. هرچند، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق چندی پیش خبر داده بود که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق قول داده است از ماه شعبان برابر با ۱۳ اسفندماه ویزای زمینی نیز لغو شود و همین، انگیزه حرکت برخی برای حرکت به سمت مرز‌های زمینی شده است.

سازمان حج و زیارت نیز با آن‌که برای سفر‌های نوروزی از زائرانی که متقاضی سفر‌های زمینی بودند ثبت‌نام کرده بود، اما تصریح کرده است: عراق جز وعده شفاهی، تاکنون هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این باره نداشته است و فعلا سفر‌های عتبات عالیات عراق از مسیر هوایی انجام می‌شود.

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز با یادآوری این‌که وزارت بهداشت دو کشور هنوز نتوانسته‌اند مجوز سفر‌های زمینی را بدهند، افزود: البته با پیگیری رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و ملاقاتی که با نخست‌وزیر عراق داشتند قول دادند در ماه شعبان احتمال این‌که نیمه شعبان مرز زمینی باز شود، وجود دارد، ولی هنوز تاییدیه مکتوب، نامه، دست‌خط و یا مصوبه‌ای به سازمان حج و زیارت داده نشده است.

او گفت: فقط اعلام شده ممکن است در نیمه شعبان، عراقی‌ها مرز را باز کنند؛ بنابراین از هموطنان می‌خواهیم تا زمانی که قول داده‌اند و آن را عملی می‌کنند فعلا کسی سمت مرز‌های زمینی عراق نرود.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد: امکانات و زیرساخت در نقاط مرزی چندان مناسب نیست، مردم اگر به سمت مرز‌ها بروند هم خودشان اذیت می‌شوند و هم فعلا تا وعده‌ای که دولت عراق داده است، خبری از باز شدن مرز زمینی عراق نیست.

مرز‌های زمینی عراق از زمان همه‌گیری کرونا بسته شده و فقط در مقاطعی، همچون اربعین به روی زائران ایرانی باز شده است. سازمان حج و زیارت که سفر‌های هوایی عراق را با قیمتی در حدود ۹ میلیون تومان آغاز کرده، معتقد است بازگشایی مرز‌های زمینی برای سفر‌های زیارتی، هزینه سفر عتبات را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این سازمان با توجه به سفر‌های غیرمجازی که قبلا از طریق مرز زمینی صورت گرفته، از ستاد ملی کرونا بار‌ها خواسته است مجوز سفر‌های زمینی را صادر کند. سفر زائران از مرز زمینی دو کشور منوط به تایید وزارت بهداشت ایران و عراق است.

درحال حاضر، تردد از مرز زمینی عراق به سمت ایران مانعی ندارد و زائران ایرانی در برگشت می‌توانند از این مرز‌ها وارد کشور شوند. ورود اتباع عراقی نیز درصورت داشتن ویزا و با ارائه تست کووید امکان‌پذیر است./ایسنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ازی
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
تروخدا مرزهارو باز کنید پس تکلیف دل ما ک پرپر میزنه چیه چ فرقی میکنه هوای یازمینی مایی ک بوجه هوایی نداریم باید حسرت بدل بمونیم اومدودیگ قسمت نشد ک بریم
ناشناس
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
خواهشا رسیدگی کنین برای قبل عید باز کنین مرزا...چرا همه بازیا سر مرز ایران و عراقه ...بعد دوسالم که میخوایم بریم زیارت اینه اوضاعمون.تکلیفمون روشن نیست...آخه هزینه سفر هوایی زیاد میشه خیلی ها در توانشون نیس درک کنین یکم