صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 17
کد خبر: ۱۲۶۶۲۷

بیماری‌های گوش، حلق و بینی به همراه علائم!

گوش و حلق و بینی در بردارنده چند حس از بدن است پس وجود هر گونه بیماری و مشکل در هر کدام از آن‌ها می‌تواند سلامت بدن را تحت تاثیر قرار دهد که برای درمان آن‌ها باید سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، بیماری‌های مختلفی این اندام‌های بدن را تهدید می‌کند که در هر سن و سالی امکان بروز آن‌ها وجود دارد که در این مطلب قصد داریم، شما را با شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی آشنا سازیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

معرفی بیماری‌های شایع گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی توانایی تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مربوط به این سه عضو از بدن را داراست که مهم ترین‌های آن در ادامه بررسی شده اند.

 

·         وزوز گوش

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی، وزوز گوش است. وزوز گوش صدایی است که در گوش‌ها شنیده می‌شود، در حالی که هیچ صدایی در محیط وجود ندارد و فرد را کلافه می‌کند.

صدای وزوز گوش شبیه به صدای سوت، زنگ، غرش و… است که بروز آن دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. دلیل ایجاد این صدا را می‌توان انتقال تکانه‌هایی دانست که از عصب شنوایی به مغز منتقل می‌شوند در حالیکه هیچ گونه منشا ندارند.

برای درمان و کنترل این بیماری باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا از تاثیرات منفی آن بر زندگی جلوگیری کرد.

 

·         کاهش شنوایی

شنوایی یکی از حواس پنج‌گانه است که وجود آن تا آخرین لحظه از زندگی لازم و ضروری است، اما در این بین ممکن است که مشکلات مختلفی سبب کاهش شنوایی و از دست دادن کامل این حس شود که برای درمان آن مراجعه به یک متخصص کارساز خواهد بود.

کاهش شنوایی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیافتد که این بیماری با بالارفتن سن بیشتر بروز پیدا می‌کند که اصطلاحا این بیماری را پیرگوشی می‌نامند.

علائم شخصی که دچار کم شنوایی می‌شود:

  • صداهای آرام و ریز را نمی‌شنود.
  • اگر در هنگام صحبت کردن با فردی صدایی دیگر در محیط وجود داشته باشد، در شنیدن صحبت دیگران دچار مشکل می‌شود.
  • دچار وزوز گوش می‌شود.
  • برخی صداها به صورت ناهنجار و گوش خراش شنیده می‌شوند.

 

افراد ممکن است که به دلایلی چون قرار گرفتن در معرض صداهای زیاد، سکته، افزایش سن و… به کم شنوایی دچار شوند.

 

·         التهاب لوزه

یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی، التهاب لوزه است که در برخی از مواقع برای رفع آن باید آن را عمل کرد. لوزه یک بافت است که محل قرار گیری آن‌ها در حلق است.

این عضو از بدن در معرض عفونت قرار دارد که حتی در صورت بروز سینوزیت، حساسیت و… این عضو دچار التهاب می‌شود.

معمولا التهاب لوزه با علائمی نظیر تب، احساس درد در گلو، بوی بد دهان، درد و عفونت گوش، ایجاد مشکل در بلع و… همراه می‌شود.

 

·         دیسفاژی

دیسفاژی یا اختلال در بلع یکی دیگر از موارد مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است که به عنوان یک بیماری شناخته شده است. در بیماری دیسفاژی فرد در بلعیدن غذاها و رساندن آن‌ها به معده دچار مشکل می‌شود که در نهایت منجر به سرفه‌های شدید، ایجاد مشکل در تغذیه و… می‌شود.

نکته مهم این است که این مشکل در هر سنی می‌تواند رخ دهد و مربوط به سن خاصی نیست.

 

·         پولیپ بینی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که به عنوان بیماری گوش و حلق و بینی شناخته شده است، پولیپ بینی است. پولیپ یک توده گوشتی است که در داخل بینی رشد می‌کند و ممکن است که روز به روز بزرگ‌تر شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

علائم بزرگ شدن پولیپ بینی:

  • گرفتگی بینی
  • کم شدن حس چشایی و بویایی
  • آبریزش
  • احساس درد در دندان‌های بالایی
  • خر و پف کردن در هنگام خواب

متخصص گوش و حلق و بینی با روش‌های درمانی مناسب می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

 

·         انحراف سپتوم

بینی از وسط توسط تیغه‌ای به نام سپتوم جدا می‌شود که اگر این تیغه به صورت راست و مستقیم نباشد، بیماری به نام انحراف سپتوم ظاهر می‌شود. در نتیجه انحراف سپتوم فرد در تنفس دچار مشکل می‌شود و در برخی از مواقع منجر به سینوزیت مزمن می‌گردد.

معمولا انحراف سپتوم توسط متخصص جراحی می‌شود تا مشکلات ناشی از آن رفع شود.

 

·         سینوزیت

سینوس‌ها اگر دچار التهاب شوند، سینوزیت ایجاد می‌شود. سینوس‌ها اگر سالم و به دور از هر گونه عفونت باشند، باکتری و ویروسی در آن‌ها دیده نمی‌شود اما اگر مسیر آن‌ها بسته شود، به راحتی میکروب‌ها رشد می‌کنند و عفونت به یکی از شایع‌ترین مشکلات آن‌ها تبدیل می‌شود.

معمولا مواردی چون انحراف بینی، پولیپ، سرماخوردگی و… منجر به سینوزیت می‌شوند.

علائم سینوزیت:

  • گرفتگی بینی، تب
  • درد صورت
  • آبریزش
  • سردرد
  • بوی بد دهان

 

بهترین راه برای درمان سینوزیت مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است.

 

·         خون دماغ

خون دماغ شدن هم در کودکی و هم در سنین بالا اتفاق می‌افتد که در مواردی که خفیف باشد، جای نگرانی نیست. اگر خون دماغ شدن همیشگی باشد و به راحتی بند نیاید، باید حتما به یک متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان مراجعه کرد زیرا ممکن است که نشانه‌هایی از بیماری‌های دیگر باشد.

مواردی چون وارد شدن ضربه شدید به دماغ، فین کردن، انحراف سپتوم، آلرژی، خشکی مخاط دماغ و… می‌تواند از دلایل خون دماغ باشد.

 

تمام این موارد در کنار بیماری‌های دیگر توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی قابل تشخیص و درمان است که با انتخاب بهترین متخصص می‌توانید مراحل درمان خود را سریع‌تر طی کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: