صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 20
کد خبر: ۱۲۶۶۳۱
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر تاکید کرد:

ضرورت ارزیابی عملکرد دستگاه‌های ذیربط برای تحقق شعار سال 1400

وحید شقاقی‌شهری، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موانع‌تولید درسال گذشته، گفت: تا زمانی که عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و حتی بخش‌خصوصی در امر حمایت از تولید مشخص نشود، و ارزیابی شفافی از آن صورت نگیرد، قطعا مشکلات همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. طبیعتا باید ارزیابی درستی از علل یا عدم توفیق در پایان هر سال داشته باشیم تا خود را برای رفع معضلات و ضعف‌ها و انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد آماده کنیم.

 

به گزارش راهبردمعاصر، سال 1400 را در حالی به پایان می‌رسانیم که عملکردها در حوزه توسعه، رونق، جهش، حمایت و پشتیبانی از تولید همچنان به صورت شفاف مشخص شده نیست. هرچند تحقق شعار تولید می‌تواند سکوی پرتاب اقتصاد ایران باشد اما برخی دستگاه‌ها و نهادها در تحقق آن کوشا نبودند. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درگفت‌و‌گو با راهبردمعاصر در خصوص زمینه‌هایی که می‌تواند تحقق بخش شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» باشد توضیحاتی داده است.


وحید شقاقی شهری اقتصاددان وعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با راهبرد معاصر در خصوص چرایی عدم تحقق شعارهای مبتنی بر حمایت و رشد تولید، گفت: حمایت و پشتیبانی از تولید نیازمند اصلاحات ساختاری و نهادی در اقتصاد ایران است. به دلیل عدم اجرای اصلاحات اقتصادی درست رشد و جهش تولید یا حمایت و پشتیبانی از تولید محقق نشده است.

وی در این باره افزود: بی‌تردید تا زمانی که اصلاحات واقعی و ساختاری در اقتصاد ایران اتفاق نیفتد سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌شود و تولید حرکت نمی‌کند. باید تلاش کنیم تا اقتصادی پیش‌بینی پذیر داشته باشیم به گونه‌ای که متغیرهای کلیدی اقتصاد مدام تغییر جهت ندهند و ثبات در مقررات و رویه‌ها در اقتصاد کشور حاکم شود تا تولید به سر منزل مقصود برسد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: زمانی که در اقتصاد ایران فضای ضد انحصار تقویت و فضای رقابتی ایجاد شود. نظام بانکی در مسیر اصلاحات ساختاری و درجهت حمایت از سرمایه‌گذاری قرار بگیرد، مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی مرتفع شود، تولید رشد می‌کند و جهش می‌یابد.

عضوهیئت علمی دانشگاه خوارزمی متذکر شد: تا زمانی که در اقتصاد اصلاحات ساختاری ایجاد نشود سرمایه گذار علاقمند به سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیست. تا زمانی که فضای اقتصاد کلان ایران پیش‌بینی پذیر نباشد، هیچ سرمایه‌گذاری آینده اقتصاد کلان ایران را مطلوب نمی‌بیند، لذا سرمایه‌ای وارد کشور نمی‌کند و در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند. براین اساس در اولین اقدام باید فضای اقتصاد کلان، پیش‌بینی پذیر شود، ضمن اینکه رویه‌ها، قوانین و مقررات با ثبات شوند.

این استاد اقتصاد تبعات عدم ثبات اقتصاد کلان در توسعه و رشد تولید را عنوان کرد و گفت: اینکه سرمایه‌گذار و تولید‌کننده مکرر شاهد بی‌ثباتی و تغییرات قوانین رویه‌ها و آیین نامه‌ها در اقتصاد باشد و شاهد ساختارهایی باشد که از تولید حمایت نمی کند، تولید رشد نمی کند.

وحید شقاقی شهری افزود: وقتی نظام مالیاتی و بیمه‌ای کشور، حامی تولید نیست و عملا محیط کسب‌و‌کار حامی تولید نیست، تا زمانی که در اقتصاد ایران شرایطی رخ ندهد که سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش تولید نشود، متاسفانه علی‌رغم خوب بودن شعارها فقط بر روی کاغذ باقی می‌مانند.

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد با ارائه راهکاری برای تحقق شعار سال و حمایت از تولید، گفت: طبیعتا دولت باید سالانه ارزیابی واقع بینانه‌ای از علل یا عدم توفیق رشد و حمایت از تولید داشته باشد و مشخص کند هر ارگان و نهادی در راستای تحقق شعار سال چه نقش و سهمی داشته و در کجا ضعیف عمل کرده و چرا موفقیت مورد نظر حاصل نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و حتی بخش خصوصی در امر رشد وحمایت از تولید مشخص نشود، و ارزیابی شفافی از آن صورت نگیرد، قطعا مشکلات همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و متاسفانه شعارهای مبتنی بر رشد تولید محقق نمی‌شود. طبیعتا عقلانیت حکم می‌کند ارزیابی درستی از علل یا عدم توفیق در پایان هر سال داشته باشیم تا خود را برای رفع معضلات و ضعف‌ها و انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد آماده کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: