صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۴۱
  • چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 December 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 26
کد خبر: ۱۲۷۴۳۴
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

بررسی ابعاد عملیات نظامی گسترده انصارالله در عمق خاک عربستان

اولاً این عملیات موشکی و پهپادی انصارالله یمن غایت اهداف صنعاء نخواهد بود و صنعاء در آینده به سمت اهداف بزرگتر خواهد رفت. دوماً متجاوزان دریافته اند که در هر لحظه و در هر مکانی در عمق خاک خودشان در تیررس موشک ها و پهبادهای صنعاء هستند. سوماً، اهمیت و ماهیت تأثیر روانی این عملیات است که همتزار با تخریب میدانی آن است که باید بدان توجه ویژه ای داشت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ عملیات موشکی و پهبادی صنعاء به تأسیسات نفتی آرامکو در جده و میزان تلفات و خسارات وارده به آن نشان می دهد که این عملیات یکی از شدیدترین و در عین حال تأثیرگذارترین عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه مواضع سعودی در عمق خاک سعودی است. در واقع آنچه بر اهمیت این اتفاق می افزاید وحشتی است که از ناحیه این عملیات بر بخش حاکمیت در سعودی و حتی ابوظبی حاکم شده است. بطوریکه ابوظبی به واسطه اتفاق اخیر در وضعیت هشدار و آماده باش قرار گرفته است. از این رو در ارتباط با تحلیل این رویداد باید زوایا و ابعاد چندگانه ای را در نظر داشت و رویه و سویه تحلیل را از چند منظر مورد پردازش و کاوش قرار داد.

 

اول: تحلیل میزان تخریب میدانی عملیات

آنچه واضح و روشن می باشد این است که میزان و وسعت آسیب ها و تخریب میدانی سومین عملیات موسوم به شکست محاصره بیش از حد انتظار بوده است. در واقع دلیل این ادعا شعله های برافروخته آتش می باشد که گویای آن است شدت تخریب ها بی سابقه بوده است. مضافاً اینکه بر اساس شواهد و اطلاعات بدست آمده شدت آتش‌سوزی در مخازن و تأسیسات سوخت باعث از بین رفتن کل تأسیسات آرامکو در جده شده که همگی ناشی از تعیین درست و دقیق بانک اهداف از یکسو و اصابت موشک ها به اهداف مورد نظر از سوی دیگر می باشد. به عبارت بهتر انتخاب درست بانک اهداف و اصابت کم نقص موشک در کنار انجام نکته به نکته عملیات دلیل و مبدأ آتش سوزی مهیب و از بین رفتن تمام تأسیسات بوده است. این بدان معناست که عملیات سوم شکست محاصره، در زنجیره عملیات های پیشین با شدت تخریب بیشتر، حلقه اتصال عملیات های آتی با تعیین اهداف مهم تر و تخریب به مراتب بیشتر خواهد بود که با توجه به روند محاصره ادامه خواهد یافت.

 

دوم: ترس در چشمان حاکمان امارات

عملیات سوم شکست محاصره علیه مواضع سعودی در عمق خاک این کشور، چنان ترسی را بر پیکر اماراتی ها انداخته است که آنها هر لحظه احتمال این را می دهند مورد حمله موشک ها و پهبادهای انتحاری و نقطه زن صنعاء قرار بگیرند. در واقع موفقیت میدانی عملیات مذکور در خاک سعودی در کنار تجربه مورد حمله واقع شدن امارات در ماه های گذشته، به اضافه هشدارهای صنعاء مبنی بر اعلام هدف بعدی آنها جهت عملیات در خاک امارات یعنی اکسپوی دبی موجب شده است امارات دامنه بعدی عملیات اخیر را متوجه خود بداند. از این رو برای جلوگیری از انجام این اتفاق، ضمن اعلام حالت آماده باش، سطح هشدارها را افزایش داده است. در واقع امارات با این اقدام خود درصدد است تا غافلگیر نشوند و جهت مقابله با هرگونه تهدید احتمالی در وضعیت هوشیار قرار گرفته باشد. واقعیت امر این است که تأثیر میدانی شرایط مذکور در امارات برای صنعاء به مراتب بیشتر از انجام عملیات می باشد. بطوریکه اعلام وضعیت فوق العاده امنیتی در امارات به جهت ترس از انجام عملیات از سوی صنعاء در هر ساعت هزینه سنگینی را بر ابوظبی تحمیل خواهد کرد؛ این بدان معناست آماده باش به دلیل صیانت از اعتبار و پرستیژ ملی – منطقه ای امارات می باشد که هر لحظه ممکن است از سوی موشک ها و  پهبادهای صنعاء بدان خدشه ای وارد شود.

 

سوم: انجام عملیات با هدف فشار

شاید در نگاه اول به نظر آید که عملیات های شکست محاصره با هدف تلافی و انتقام طراحی شده اند، اگرچه این موضوع تا اندازه ای درست به نظر می رسد و به نوعی این عملیات ها جبران خسارات محاصره و اقدامات سعودی ها علیه غیرنظامیان می باشد اما با این حال این عملیات ها اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند. بطوریکه مورد هدف و اصابت قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو از سوی یگان های موشکی و پهبادی صنعاء خواهد توانست منبع حمایتی سعودی یعنی نفت را با تهدید مواجه سازد. در حقیقت با نابودی تأسیسات نفتی سعودی، روند خرید تسلیحات و تجهیزات و خرید حمایت های سیاسی – معنوی ریاض در عرصه جهانی مورد چالش و تهدید قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر نیز طراحی و انجام این گونه عملیات ها در عمق سعودی از یکسو و تعیین بانک حساس و وسیع اهداف جهت انجام عملیات از سوی دیگر با ورود به سال هشتم تجاوز به یمن گویای تغییر میدان و زمین می باشد و این هشدار و پیام را به متجاوزان مخابره می کند که شرایط تغییر کرده است و دیگر هیچ چیزی به مانند گذشته نخواهد بود.

 

چهارم: مدیریت شرایط نبرد

این عملیات به روشنی نشان داد که صنعاء اشراف ویژه ای بر شرایط نبرد دارد. در واقع تأثیر این عملیات علاوه بر تخریب میدانی آن، دارای وجوه روانی و تأثیرات مبتنی بر آن نیز خواهد بود. بطوریکه اهمیت روانی آن نه تنها همتراز با ابعاد میدانی عملیات مذکور است بلکه می توان ادعا کرد فراتر از آن نیز هست. در حقیقت توانمندسازی میدانی – عملیاتی – روانی  اتفاق مذکور گویای آن است که صنعاء در سال هشتم تجاوز از تمام ظرفیت های خود جهت مرعوب سازی دشمن و تغییر معادلات استفاده خواهد کرد. مضافاً اینکه این عملیات سمت و سوی جریان نبردها را در سال هشتم به نحوی دقیق مشخص کرده است که حاکی از تعیین بانک حساس اهداف از سوی صنعاء و توانمندی آنها در عملیاتی سازی آنها خواهد بود.

 

بهره سخن

مجموع نکات گفته شده در این باره این خواهد بود که اولاً این عملیات غایت اهداف صنعاء نخواهد بود و صنعاء در آینده به سمت اهداف بزرگتر خواهد رفت. دوماً متجاوزان دریافته اند که در هر لحظه و در هر مکانی در عمق خاک خودشان در تیررس موشک ها و پهبادهای صنعاء هستند. سوماً، اهمیت و ماهیت تأثیر روانی این عملیات است که همتزار با تخریب میدانی آن است که باید بدان توجه ویژه ای داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: