صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 28
کد خبر: ۱۲۷۵۶۴

ترفند‌های حرفه‌ای عکاسی با آیفون

آیفون یکی از هیجان‌انگیزترین گوشی‌ها و محصولات بازار ایران و حتی دیگر کشورها است. گوشی‌های آیفون کیفیت بسیار بالایی دارند و هم به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدتی برای آن‌‌ها منتشر می‌شوند؛ اما قیمت گوشی آیفون معمولا بالاتر از سایر برندهاست و جزو محصولات رده‌بالای بازار قرار می‌گیرند. اگر به خرید گوشی آیفون فکر می‌کنید بد نیست درباره این گوشی‌ها اطلاعات مناسبی داشته باشید. شرکت اپل به‌عنوان سازنده گوشی‌های آیفون تا امروز مدل‌های مختلفی از گوشی آیفون راهی بازار کرده است.

 

فرقی نمی‌کند که شما یک تولیدکننده محتوا هستید یا از گوشی اپل (iphone) خود استفاده معمولی دارید، درهرصورت ترفندهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا عکس‌ها را حرفه‌ای‌تر، ‌آسان‌تر و زیباتر ثبت کنید. با خواندن این مقاله با تنظیمات دوربین آیفون و برخی از ترفندهای عکاسی حرفه‌ای آشنا می‌شوید. 

 

1. استفاده از حالت Burst Mode برای ثبت عکس‌های اکشن

اگر می‌خواهید در حال حرکت عکس‌برداری کنید، دکمه شاتر را نگه‌دارید تا 10 عکس پشت سرهم ثبت شود. این کار برای ژست‌های در حال حرکت مانند رقصیدن، پریدن، ورزش کردن و... نتیجه بهتری حاصل می‌کند. در آخر، شما می‌توانید از بین عکس‌های ثبت‌شده آن‌هایی که نمی‌خواهید را حذف کنید.

  1. فعال کردن Gridبرای پیروی از قانون یک سوم

یکی از ترفندهای ساده عکاسی با آیفون، قانون یک سوم نام دارد. این قانون میدان تصویر شما را به یک شبکه سه در سه تقسیم می‌کند. قرار دادن سوژه‌های اصلی عکس بر روی خطوط یک سوم، تصاویر بصری جذاب‌تری ایجاد می‌کند. در تنظیمات گوشی اپل(iphone) خود، به بخش camera بروید و دکمه Grid را فعال کنید تا در هنگام عکس‌برداری، این خطوط نمایان شوند.

3. قفل کردن فوکوس

هنگام عکس‌برداری با آیفون، شما می‌توانید با ضربه زدن بر روی سوژه اصلی، فوکوس را بر روی آن تنظیم کنید. اما به‌محض آنکه دوربین تکان بخورد یا سوژه حرکت کند، تنظیمات فوکوس از بین می‌روند. اگر به‌جای ضربه‌زدن انگشت خود را کمی بر روی سوژه نگه‌دارید، با گزینه‌های AE/AF Lock مواجه می‌شوید. انتخاب این گزینه به شما این تضمین را می‌دهد که با تکان خوردن دوربین، سوژه شما فوکوس باقی می‌ماند. پس از قفل کردن فوکوس، می‌توانید بهترین زاویه برای عکاسی را پیدا کنید.

4. استفاده از لنز التراواید به‌جای لنز استاندارد

لنز التراواید برای اولین‌بار در آیفون 11 به‌کار گرفته شد. این لنز به عکاسان اجازه می‌دهد تا برخلاف لنز استاندارد که فاصله کانونی معمولی دارد، محدوده وسیع‌تری از قاب را ثبت کنند. تفاوت این دو لنز را می‌توان در عکس زیر مشاهده کرد.

 

5. از Live Photo Loop و Bounce استفاده کنید

حالت Live Photo در آیفون، گزینه‌هایی برای تغییر عکس به گیف در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالت Loop عکسی که با live photo ثبت کرده‎اید به حرکت درمی‌آید، تا آخر اجرا می‌شود و سپس از آخر به اول اجرا می‌شود. گزینه Bounce باعث می‌شود عکس شما دوباره و دوباره به‌صورت ممتد از اول تکرار ‌شود.

6. دوربین سلفی آینه‌ای

اگر شما دوست ندارید که پس از گرفتن سلفی، عکس شما برعکس شود و ترجیح می‌دهید که دوربین گوشی آیفون شما مانند دوربین اینستاگرام به شکل آینه‌‌ای باشد،‌ می‌توانید به‌راحتی از طریق تنظیمات دوربین آیفون خود این قابلیت را فراهم کنید. کافی است در تنظیمات به بخش camera بروید و دکمه  Mirror Front Camera را فعال کنید. به‌این‌ترتیب سلفی‌های شما دقیقا به همان شکل ظاهر می‌شوند، نه برعکس.

7. به سایز تصاویر در اینستاگرام فکر کنید

اگر دقت کرده باشید، عکس‌های عمودی اینستاگرام دارای نسبت تصویر 4:5 هستند، بنابراین کاربران نمی‌توانند عکس‌هایی بزرگ‌تر از این مقدار در آن منتشر کنند. این در حالی است که نسبت تصویر دوربین در گوشی‌های آیفون به‌صورت پیش‌فرض  4:3 است. این تفاوت، کاربران آیفون را مجبور می‌کند تا هنگام انتشار تصاویر بخشی از بالا یا پایین عکس‌های خود را نادیده بگیرند.

برای حل این مشکل، شما می‌توانید هنگام عکس‌برداری کمی فضای اضافی در اطراف تصویر در نظر بگیرید تا برای کوچک کردن آن هنگام انتشار در اینستاگرام به مشکل برنخورید.

8. استفاده از حالت شب برای عکس‌هایی با نور کم

حالت شب یا Night Mode به شما این امکان را می‌دهد تا در محل‌های کم‌نور، بدون نیاز به روشن کردن فلاش دوربین، عکس‌هایی فوق‌العاده با نور مناسب ثبت کنید. زمانی که محل عکس‌برداری به‌اندازه کافی تاریک شود، در بالای صفحه دوربین یک نماد ماه پدیدار می‌شود. دوربین آیفون به‌طور خودکار مقدار نور را برای عکس‌های ثبت‌شده با حالت شب تنظیم می‌کند، اما شما می‌توانید با کلیک بر روی آن نماد و با کشیدن به چپ و راست، خودتان نور را تنظیم کنید.  

9. عکاسی در زیر آب را امتحان کنید!

دو گوشی، آیفون  X و آیفون 8 اولین محصولات شرکت اپل بودند که در برابر آب مقاومت نشان دادند. این ویژگی باعث شد تا کاربران اپل بتوانند سطح جدید از عکس‌برداری را امتحان کنند. آیفون 13 پرو، یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است که این ویژگی را دارد. شما می‌توانید گوشی خود را تا 30 دقیقه در فاصله 6 متری به زیر آب ببرید و عکس‌ها و ویدئوهای خارق‌العاده ثبت کنید.

10. از نوار لغزنده روی صفحه برای تغییر نوردهی استفاده کنید

همان‌طور که با نگه‌داشتن انگشت خود روی صفحه از قفل فوکوس خودکار استفاده می‌کنید، نوار نوردهی خودکار هم به این روش در کنار کادر فوکوس خودکار روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شود. برای تنظیم سطح نوردهی، کافی است انگشت خود را روی نوار لغزنده به سمت بالا یا پایین بکشید تا روشن یا تیره‎تر شود. زمانی که انگشت خود را روی کادر زرد پایین نگه‌دارید، فوکوس و نوردهی که تنظیم کرده‌اید، قفل می‌شود.

11. از قطب نما آیفون خود برای تنظیم عکس روی سه پایه استفاده کنید

هنگام استفاده از سه پایه برای عکس‌برداری، باید مطمئن شوید که دوربین شما هم‌سطح است تا عکس‌های شما کج نباشند. برای انجام این کار، قبل از کادربندی عکس خود، به‌سرعت اپلیکیشن قطب‌نما را باز کنید. گوشی اپل(iphone) خود را طوری تنظیم کنید که علامت مثبت کوچک کاملاً با خط عمودی روی قطب‌نما هماهنگ شود. اکنون می‌توانید برنامه دوربین خود را برای گرفتن عکس باز کنید.

12. خارج از قاب عکس بگیرید

اگر شما با گوشی‌ آیفون 11 یا جدیدتر عکاسی می‌کنید، این قابلیت وجود دارد که برای ترکیب‌بندی بهتر، خارج از صحنه کادر عکس‌برداری کنید. اگر این ویژگی را در تنظیمات دوربین آیفون خود روشن کرده باشید، دوربین شما به طور خودکار کادر موردنظر را برای این ترکیب‌بندی تنظیم می‌کند. در گوشه تمام عکس‌هایی که به این روش گرفته‌شده‌اند یک نشان آبی قرار دارد.

13. برای کاهش لرزش دوربین، با دکمه تنظیم صدا عکس بگیرید

استفاده از دکمه بزرگ شاتر سفید روی صفحه‌نمایش آسان است، اما این دکمه باعث ایجاد لرزش دوربین در هنگام گرفتن عکس می‌شود و عکس‌های شما را تار می‌کند. شما می‌توانید به‌جای گرفتن عکس با دکمه شاتر، از دکمه تنظیم صدا در کنار آیفون خود برای گرفتن عکس استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا آیفون خود را هنگام عکس گرفتن ثابت نگه‌دارید. همچنین، برای کنترل بیشتر می‌توانید از دکمه کنترل صدای روی هدفون خود به‎عنوان شاتر استفاده کنید.

14. از حالت‌های نورپردازی پرتره استفاده کنید

برای بهبود عکس‌های حالت پرتره، می‌توانید از حالت‌های نورپردازی پرتره آیفون استفاده کنید. درمجموع 5 حالت نورپردازی وجود دارد. البته، ما همچنان توصیه می‌کنیم با استفاده از نکته شماره 10 نوردهی را به‌صورت دستی انتخاب کنید. اما این روش هم یک‌ راهکار عالی برای بازی با نور است.

15. استفاده از پانوراما به‌صورت عمودی

شاید استفاده از حالت پانوراما جزو ترفندهای قدیمی باشد،‌ اما با کمی خلاقیت می‌توان عکس‌های خارق‌العاده‌ای با آن ثبت کرد. برای مثال، شما می‌توانید از این حالت به‌جای استفاده معمولی افقی، به‌صورت عمودی استفاده کنید. این ترفند برای ثبت نمای ساختمان‌های بلند بسیار مناسب است.

 

سخن پایانی

در این مقاله 15 ترفند عکاسی با گوشی‌های آیفون را به شما معرفی کردیم. با به‌کارگیری این ترفنده‌ها می‌توانید عکس‌های زیباتر و حرفه‌ای‌تری بگیرید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: