صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۲
  • سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 24 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 06
کد خبر: ۱۲۸۳۳۸

برگزاری جشن رمضان در قلب میدان تایمز!

تجمع مسلمانان امریکا در میدانی در منهتن نیویورک و اقامه نماز و خوردن افطار در این مکان، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، روز شنبه دوم آوریل ۲۰۲۲ میدان تایمز نیویورک صد‌ها مهمان داشت. مسلمانانی که در این مکان گردهم آمدند و بعد از اقامه نماز تراویح، افطار روز اول ماه مبارک رمضان را با هم جشن گرفتند. به گفته منابع امریکایی در این تجمع که برای اولین بار در آمریکا اتفاق افتاده است، بیش از ۱۵۰۰ بسته غذا برای افطار، بین مسلمانان تقسیم شده است.

اس کیو یکی از سازمان دهندگان این تجمع، در پاسخ به چرایی انتخاب میدان تایمز نیویورک، برای این کار گفت: «ما اینجا هستیم تا دین خود را برای همه کسانی که نمی‌دانند اسلام چیست توضیح دهیم. «اسلام دین صلح است».

در این برنامه آیاتی از قرآن کریم تلاوت شد و پس از آن برگزارکنندگان به بیان سخنانی در خصوص معنای اعمال در ماه مبارک رمضان پرداختند.

این رویداد در رسانه‌های اجتماعی به عنوان «اولین نماز تراویح در میدان تایمز» معرفی و ثبت شد. تراویح یک نماز است که مسلمانان اهل سنت در ایام ماه مبارک رمضان اقامه می‌کنند.

برخی از کاربران فضای مجازی نگران امنیت مسلمانانی بودند که برای نمایش عبادات دینی تجمع می‌کردند، زیرا حملات اسلام‌هراسی در ایالات متحده به‌طور نگران‌کننده‌ای در این مکان رایج است. نگرش نیویورکی‌ها نسبت به اسلام و مسلمانان به شدت با حملات ۱۱ سپتامبر تغییر شکل پیدا کرده است.

علی کاما را، یکی از برگزارکنندگان رویداد، با ابراز امیدواری درباره بهبود روابط بین ادیان در ایالات متحده گفت: «شما با این افراد کار می‌کنید. شما با این افراد سوار قطار می‌شوید. همه ما واقعاً یکی هستیم.»

زینب اقبال از برگزار کنندگان این تجمع در این مورد گفت: «خداوند به من الهام کرد تا مراسم دعایی را برگزار کنم که نه تنها مسلمانان را با هم متحد می‌کند، بلکه به غیر مسلمانان می‌آموزد که ماه رمضان چیست، چرا روزه می‌گیریم و اساساً آن‌ها را در مورد اسلام آموزش دهم و در عین حال سرگرم کننده‌ترین و تاریخی‌ترین رویداد را ایجاد کنم.»

میدان ترافالگار لندن پیش ازاین در زمان قبل از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، محل برگزاری اجتماعات بزرگ افطاری شده بود، اما هنوز نماز تراویح آن‌هم با این جمعیت در جایی برگزار نشده بود.

نکته جالب آنکه با مصاحبه‌ای که از ساکنان محل به‌عمل آمده ابراز نگرانی‌هایی نمایان شده است. یکی از این ساکنان در این رابطه گفته: «آیا قرار است میدان تایمز را به معنای واقعی کلمه بزرگ‌ترین مکان برای حضور تجمعات با موسیقی‌های بلند در کل جهان است، بشناسیم؟ در حالی که زیباترین کلمات خداوند را می‌خوانند، کاملاً ساکت بودند؟ برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم.»/مهر

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: