صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 21
کد خبر: ۱۳۰۱۳۳
هادی عباسی، مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

کاهش التهابات در بازار با اجرای طرح ملی مسکن

هادی‌عباسی، کارشناس مسکن با اشاره به وعده ساخت مسکن در دولت‌سیزدهم، گفت: وعده ساخت 4میلیون مسکن در دولت قطعا محقق می‌شود، نکته مهم برای اجرایی شدن این وعده آن است که دربسیاری از نقاطی که دولت زمین دارد؛ مسکن‌ها به صورت ویلایی و یک‌طبقه احداث شود چراکه دراین نوع خانه‌های ویلایی پیلوت وجود ندارد، 20متر مربع پاگرد حذف می‌شود، نیازی به صرف هزینه برای آسانسور نیست، سازه سبک‌تر و به تدریج این خانه‌ها تکمیل می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طرح ملی مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن مردم است که بر اساس این طرح با برنامه‌ریزی دولت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود. مجلس شورای اسلامی نیز علاوه بر طرح دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن، قانونی با عنوان جهش تولید و تامین مسکن را تصویب کرد، که طبق این قانون دولت موظف است براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی نیاز سالانه مسکن کشور را تامین کند. به نحوی برنامه‌ریزی کند که در ۴ سال نخست اجرا، هر سال به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور تولید و عرضه شود. «راهبرد معاصر» در گفتگو با هادی عباسی مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی و کارشناس مسکن به بررسی وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دولت آیت‌الله رئیسی پرداخته است که در ادامه آن می‌خوانیم:

 

هادی عباسی مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی و کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در خصوص تحقق  وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دولت آیت‌الله رئیسی گفت: این طرح قطعا تحقق پیدا خواهد کرد ولی بستگی به شیوه اجرایی آن دارد.

 

وی افزود: یکی از نکات مهم برای اجرایی شدن این طرح آن است که در بسیاری از نقاطی که دولت زمین دارد باید این مسکن‌ها به صورت ویلایی و یک طبقه احداث شود زیرا این کار چند حُسن دارد: نخست آنکه هزینه‌ها کمتر می‌شود زیرا در این نوع خانه‌های ویلایی پیلوت وجود ندارد، 20 متر مربع پاگرد حذف می شود، نیازی هم به صرف هزینه برای آسانسور نیست و سازه سبک‌تر است. حسن دوم این است که به تدریج این خانه‌ها تکمیل می‌شود.

 

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر ساخت مسکن‌های ویلایی افزود: در این نوع ساخت افراد می‌توانند بر اساس بضاعت خود خانه را طی چندسال تکمیل کنند. مثلا اگر زمین 400 متر مربع است می‌توانند ابتدا 60 متر مربع بنای آن را بسازند و بجای آنکه آن را اجاره دهند خانه را طی سالیان آینده تکمیل کنند. همچنین تنوع فناوری‌های ساخت برای خانه‌های یک طبقه بسیار بالاست و مسکن یک طبقه یک مسکن ارزان قیمت در ساخت حساب می‌شود.

 

این کارشناس مسکن در پاسخ به انتقادات مطرح شده مبنی بر مشکلات دولت در هزینه ساخت و همچنین نبود زمین مناسب برای ساخت و ساز اظهار کرد: دولت زمین‌های بسیاری دارد و از این جهت هیچگونه مشکلی وجود ندارد. ایران کشوری پهناور است و مساحت کشورمان بیش از 4.5 برابر کشور آلمان و 2 برابر کشور ترکیه است. در بسیاری از شهرها دولت منابع طبیعی و زمین در مجاورت شهرها دارد. در کلان‌شهرها هم ساخت و ساز باید با فاصله بیشتری صورت بگیرد و تمهیدات حمل و نقل اندیشیده شود.

 

عباسی ادامه داد: ساخت مسکن ویلایی ارزان‌تر از ساختمان‌های آپارتمانی است و مسئله کلیدی آن است که ساخت مسکن به بودجه وابسته نیست یعنی بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص بدهند و بانک‌ها هم اصل و سود تسهیلات خود را بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار دریافت می‌کنند. در مجموع هزینه ساخت این نوع مسکن ها به بودجه دولتی هم وابسته نیست و حتی این طرح می‌تواند به صورت مردمی اجرا شود.

 

 

 

وی با اشاره به تاثیری گذاری طرح ملی مسکن در کاهش التهابات بازار گفت: این طرح اشتغال بسیار بالایی ایجاد می‌کند، همچنین انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد. و زمانی که عرضه زمین این مسکن‌ها آغاز شود آرامش وامیدواری در بازار مسکن به وجود می‌آید.

 

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به یک ثبات نسبی، ساخت مسکن کفایت نمی‌کند و باید همزمان مالیات‌ها و سیاست‌های تنظیمی مانند مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه برای مسکن دوم افراد در مجلس مصوب شود، یعنی همزمان با تولید و عرضه مسکن کنترل سوداگری هم در بخش مسکن لازم است.

 

عباسی در پایان با اشاره به نقش نظارتی دولت در بازار مسکن گفت: متاسفانه سرشماری 1400 بر اساس مصوبه هیئت وزیران در دولت دوازدهم انجام نشد بنابراین اطلاعات زیرساختی و تصمیم‌گیری به روز نشده است. همچنین ضروری است سامانه ملی املاک و اسکان کشور به روزرسانی شود تا اطلاعات بخش حوزه مسکن دقیق و روشن شود که چقدر مسکن خالی در کشور داریم و در هر شهر چقدر با کمبود مسکن روبرو هستیم.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: