صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 01
کد خبر: ۱۳۱۲۲۳
مهدی حاجیوند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

امکان افزایش شاخص بورس تا دو میلیون واحد

مهدی حاجیوند، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ادامه روند مثبت بازار گفت: رسیدن شاخص بورس به دو میلیون سخت است و باید چند اتفاق نظیر افزایش قیمت جهانی نفت و افزایش قیمت کامودیتی‌ها رخ بدهد؛ ولی در مجموع شاخص تا کانال  یک میلیون هشتصد هزار بالا خواهد رفت و این روند صعودی فعلا ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته رئیس سازمان بورس اعلام کرد که به دنبال طرحی هستیم تا سهام به عنوان وثیقه درنظر گرفته بشود؛ زیرا وثیقه قرار دادن دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است اما توثیق سهام به صورت الکترونیکی و فقط با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار می‌شود و این سبب سهولت در کار مردم می‌شود. ما هم برای بررسی و اجرایی شدن این موضوع با مهدی حاجیوند کارشناس بازار سرمایه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

 

مهدی حاجیوند، کارشناس بازار سرمایه پیرامون وثیقه قرار دادن سهام درکنار درایی‌های سنتی گفت: این موضوع خیلی وقت است که توسط برخی مسئولان ذی‌ربط مطرح شده است اما برآوردهای من نشان می‌دهد که این اتفاق به نتیجه نمی‌رسد.

 

وی افزود: یکی از مشکلات این طرح آن‌ است که بازار سرمایه ایران پر از نوسان است یعنی اگر یک نفر، یک میلیون سهام بخرد هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد که سهامش 500 هزار تومان نشود. در نتیجه این نوسانات بورسی بحث در وثیقه قرار گرفتن سهام را دچار مشکل میکند. از سوی دیگر، مشکلات ساختاری در بروکراسی اداری باعث شده است که این‌گونه طرح‌ها به‌ندرت از سطح ایده خارج و عملیاتی شود. این موضوع هم در گذشته بارها طرح شده بود و بدون نتیجه باقی مانده است.

 

حاجیوند با بیان اینکه سهام عدالت نمونه مشابه این طرح است اظهار کرد: چندسالی است که این موضوع مطرح می‌شود که سهام عدالت به عنوان وثیقه برای وام قرار بگیرد اما میبینیم هیچگاه این اتفاق نیفتاده است بنابراین این یک ایده هیجانی و زودگذر است و پیش‌بینی من این است که امکان اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و در حد دستورالعمل و مصوبه باقی خواهد ماند.

 

وی با اشاره به اقدام مثبت سازمان بورس در الکترونیکی کردن ثبت شرکت‌های بورسی گفت: این یک اتفاق خوبی است که رخ داده به شرط اینکه زیرساخت های الکترونیک و فنی فراهم باشد و یک هماهنگی نیز باید در این زمینه بین سازمان ثبت شرکت ها و سازمان بورس به وجود بیاید.

 

این کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی وضعیت بازار بورس و مقایسه آن نسبت به سال‌های گذشته گفت: بورس در دو ماهه امسال همانند سال‌ 98 و اوایل سال 99 است اما یک تفاوت دارد و آن این است که مانند سال 99 رشد شتابان شاخص و نمادها را نخواهیم داشت.

 

استدلالم از روند مثبت شاخص در هفته‌‌های اخیر این است که برخی از سهام‌ها، تورم سال 1401 را پیش خور میکنند. فکر میکنم یک زنگ خطری در اقتصاد ما به صدا در اورده شده است که باید منتظر یک تورم باشیم که نشانه‌های آن را در افزایش چند برابری آرد، محصولات روغنی، شوینده‌ها و مواد غذایی می‌بینیم. بخش از این رشد بازار هم مربوط به شروع حذف ارز 4200 تومانی است که خود را در معاملات بورس نشان میدهد.بنابراین در صورت عدم بروز یک شوک جدید، نرخ رشد ارزش بازار متعادل ادامه پیدا خواهد کرد.

 

این کارشناس بازار بورس روند بازار سرمایه را مثبت خواند و تاکید کرد مردم در فروش سهام خود عجله نکنند، زیرا روند بازار سرمایه متعادل خواهد بود و تا پایان فصل مجامع شرکت‌ها، بازگشتی در شاخص نخواهیم دید.

 

توصیه ما به مردم این است که در صورتی که به‌صورت حرفه‌ای سهامداری نمی‌کنند، از خریدو فروش زودهنگام سهام – که عموما تحت تاثیر فضای روانی قرار دارد- پرهیز کنند و چند ماه آینده صبر کنند تا سود خودشان را از بازار سرمایه ببرند.

 

حاجیوند با بیان اینکه رسیدن شاخص بورس به دو میلیون سخت است گفت: باید چند اتفاق نظیر افزایش قیمت جهانی نفت و افزایش قیمت کامودیتی‌ها رخ بدهد تا شاخص 2 میلیون را ببینیم ولی در مجموع پیش‌بینی من این است شاخص یک میلیون هفتصد تا یک میلیون هشتصد را بازار سرمایه به خود می‌بیند و این روند صعودی فعلا ادامه خواهد بود.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چگونه باید از سرمایه‌های مردم در بورس محافظت کرد تا اتفاقات تلخ سال‌های گذشته رخ ندهد گفت: یک اتفاق بدی که در سال 99 افتاد این بود که هر مقامی در هر جایگاهی در مورد بورس صحبت میکرد، که خوشبختانه این اتفاق امسال رخ نداده است و اون تهییج و هیجانی کردن سهامداران وجود ندارد و اگر هم بازار منفی شود، حداقل بهانه‌ای برای اعتراض وجود ندارد.

 

یک اتفاقی که در بورس ما رخ داده این است که خیلی ها مستقیم در بازار سرمایه گذاری می‌کنند در حالی که باید به صورت غیر‌مستقیم این کار صورت بگیرد و تجربه نشان داده در برخی از کشورهای دنیا که تا 70 درصد مردم سهامدار هستند، بخش قابل توجهی از آن‌ها به صورت مستقیم در بورس فعالیت نمی‌کنند. بنابراین مسئولان سازمان بورس و رسانه‌ها در این زمینه باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنند تا اتفاقات سال 99  تکرار نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: