صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 30
کد خبر: ۱۳۱۲۲۴
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا قیمت خودروهای داخلی دائما رو به افزایش است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گویی پیرامون علت رشد روزافزون قیمت خودروهای داخلی گفت: مهمترین عاملی که نه تنها در افزایش نرخ خودرو بلکه در ملک و اجاره بها تاثیر گذار است تورمی است که از جهات مختلف اقتصاد ایران را در برگرفته است. تنها راهکار کاهش نرخ خودرو، اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش نرخ تورم است. اگر تورم در همه بخش‌ها کاهش داده شود تاثیر این موضوع در صنعت خودرو نیز قابل مشاهده خواهد بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت خودرو در بازار ایران به یک معضل جدی تبدیل شده است. علی رغم ادعاهای مطرح شده از سوی وزارت صمت و خودروسازان بر افزایش عرضه و کاهش قیمت، بازار راه خود را طی می کند و از مسائلی تاثیر می گیرد که ارتباط چندانی با وعده های داده شده از سوی مسئولین امر ندارد. افزایش 10 تا 13 درصدی قیمت برخی خودروهای داخلی در حالی که بازار تحت رکود شدیدی است و مصرف کنندگان واقعی توان خرید ندارند، نشان دهنده عواملی است که یا از دید مسئولین مغفول مانده یا راهکاری برای حل آن ندارند. کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر تحلیلی دارد بر چرایی در رفتن فنر افزایش قیمت در بازار خودرو.


فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص افزایش نرخ خودرو و چرایی این موضوع که در روزهای اخیر شتاب گرفته است، گفت: مهمترین عاملی که نه تنها در افزایش نرخ خودرو بلکه در ملک و اجاره بها تاثیر گذار است تورمی است که از جهات مختلف اقتصاد ایران را در برگرفته است. هر دلیلی که برای افزایش نرخ خودرو عنوان شود حتی مباحث تعلیق برجام، یعنی اینکه بحث عدم لغو تحریم ها را به این موضوع ارتباط دهیم که موجب افزایش نرخ خودرو شده، به اندازه تاثیر گذاری تورم در افزایش قیمت در بازار کالاهای مختلف نیست.


وی در پاسخ به این سوال که آیا مساله واردات در افزایش قیمت خودروی 206 تیپ 2 که نزدیک به 300 میلیون تومان شده است، تاثیر گذار است، گفت: به هیچ وجه. اگر این موضوع را عقلانی بررسی کنیم متوجه می شویم خریدار خودروی 206 از بودجه و قدرت خرید لازم برای خرید خودروی خارجی برخوردار نیست که با عدم واردات خودروی خارجی، 206 گران شود. مشکل تورم یگانه عامل افزایش نرخ کالاها و خدمات در اقتصاد ایران است که در بخش خودرو نیز نمود دارد.


فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص تاثیر تعلیق نشست وین و مذاکرات لغو تحریم ها بر بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه از بهمن ماه سال1400 با خبرهایی که از روند رو به جلو نشست وین و لغو تحریم ها گزارش می گردید، فروشندگان و خریداران منتظر نرخ های بعد از لغو تحریم ها و اتفاقات آتی بودند. یعنی بازار به صورت عمومی معطل بازگشت به برجام و تغییر سیاست‌های خارجی و فضای تجاری بود. تعلیق نشست و عدم نتیجه لغو تحریم ها، تورمی که به صورت عادی و ماهیانه در خودرو اتفاق می افتد را به یک باره تجمیع کرد به شکلی که افزایش قیمت ها اینک خود را نشان داده است.


فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو در ادامه خاطر نشان کرد: تنها راهکار کاهش نرخ خودرو، اتخاذ سیاست هایی برای کاهش نرخ تورم و کنترل تورم برای عدم افزایش است. اگر تورم در همه بخش ها کاهش داده شود تاثیر این موضوع در صنعت خودرو مشخص می شود همانگونه که روی نرخ مسکن نیز تاثیر می گذارد. تا زمانی که تورم بالاست و سیاست درستی برای کاهش اصولی نرخ تورم اتخاذ و اجرا نشده نمی توان انتظار داشت وسط کوره آتش، تورم بخش خودرو فقط کاهش بیابد، بلکه مساله تورم باید در اقتصاد ایران حل و فصل شود.


کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: به نظر می رسد تورم بخش خودرو نسبت به بخش مسکن کمتر بوده است، چرا که تورم خودرو در چند ماه گذشته بین 40 تا 47 درصد بوده در حالی که تورم مسکن در دو ماه گذشته نزدیک به 30 درصد بوده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش عرضه خودرو می تواند قیمت ها را در این بازار بشکند، گفت: خیر؛ عرضه بیشتر در شرایط تورمی شاید 5 درصد قیمت ها را کاهش دهد، لذا با عرضه بیشتر نمی توان امیدوار بود که مثلا قیمت خودرو دچار کاهش 50 درصدی شود، ضمن اینکه مدل تولید و عرضه خودرو در ایران نیز خود عاملی است که تورم را دامن می زند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: