صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۱۶
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 28
کد خبر: ۱۳۱۳۶۱
یادداشت اختصاصی «مهدی فضائلی»، کارشناس مسائل سیاسی؛

جایگاه خطیر دانشجویان در ارتقای منزلت ایران در نظم نوین جهانی

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب به مسئله ، "احساس هویت" دانشجویان و تقویت "آرمانگرایی" در آن‌ها، امید است که همه دانشجویان و دانشگاهیان بخصوص فعالان این عرصه، با درک عميق جایگاه خود از سویی و بصیرت لازم نسبت به رفتار دشمن از سوی دیگر، بتوانند ضمن بی اثر کردن تلاش دشمنان، گام بلندی در جهت هویت بخشی و آرمانگرایی بردارند و خود را برای ایفای نقش جدی در ترسیم جایگاه ایران در نظم نوین جهانی آماده نمایند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ارتباط نزدیک و چهره به چهره حضرت آیت الله خامنه ای با دانشجویان، سابقه ای طولانی دارد و به سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. این ارتباط، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها قطع نشد بلکه به رغم مسئولیت های سنگین حکومتی و حتی در دوران رهبری همچنان ادامه یافت و آخرین آن دیدار سه‌شنبه اخیر بود.


بر اساس یک جمع آوری آماری توسط سایت Khamenei.ir، آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آذر سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۵۴ دیدار دانشجویی و دانشگاهی داشته اند که با توجه به عدم ثبت و ضبط تمام دیدارها خصوصا" در سال‌های اول انقلاب، عدد واقعی این دیدارها قطعا" بزرگتر است.


بر اساس گزارش مورد اشاره؛ "بررسی‌ها نشان می‌دهد پر تکرارترین آنها مربوط به ۵۸ دیدار با عموم دانشجویان است. جلساتی از جنس دیدارهای چند ساعته ماه رمضان. رتبه بعدی مربوط به دیدار اساتید و مسئولان دانشگاه با بسامد ۵۲ جلسه است. اهمیت تشکل‌های دانشجویی از منظر رهبر انقلاب از ۴۴ جلسه تعاملی با تشکل‌های دانشجویی به خوبی نمایان است. از آمارهای قابل توجه در این لیست دیدارهای مختص یک دانشگاه است، ۳۷ دیدار روی داده است که یا دانشجویان یک دانشگاه به حسینیه امام خمینی (ره) آمده اند و یا رهبر انقلاب میهمان یک دانشگاه در تهران یا یکی از شهرها شده‌اند، ‌البته در این میان سهم برخی دانشگاه‌ها بیش از یک مورد بوده است، از جمله دانشگاه تهران. همچنین فرصت مغتنم سفرهای استانی رهبر انقلاب، دانشجویان ۲۶ استان را میزبان رهبر انقلاب کرده است. ۱۹ دیدار هم مربوط به نخبگان دانشگاهی بوده است.


نکته قابل توجه در این لیست، جلساتی است که به صورت پرسش و پاسخ بی‌فاصله و مناظره‌گونه بین دانشجویان و رهبر انقلاب برگزار شده‌است. این جلسات، هم مربوط به قبل از ریاست جمهوری و هم مربوط به دوران ریاست جمهوری و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌شود. از دیدارهای دانشجویی ۶ دیدار هم سهم دانشجویان ایرانی خارج از کشور، به خصوص اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا شده است. نکته قابل توجه و نهایی این‌که بیشتر زمان این جلسات به صحبت‌های دانشگاهیان اختصاص یافته است."


اگر ۵۲ دیدار با اساتید و مسئولان دانشگاه ها و ۱۹ دیدار با نخبگان دانشگاهی را از این آمار جدا کنیم، و دو دیدار سال گذشته و امسال را به آن بیفزاییم دیدارهای صرفا" دانشجویی حضرت آیت الله خامنه ای بالغ بر ۱۸۵ دیدار می شود؛ یعنی بطور میانگین سالی بیش از ۴ دیدار!


به نظر می رسد این آمار، در کنار متن بیانات و جملات بلند ایشان، جایگاه دانشجویان را در اندیشه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بخوبی روشن می سازد.


از این مقدمه که بگذریم، در این یادداشت صرفا" به یک فراز از بیانات اخیر رهبر انقلاب با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بسنده می کنم.


حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به جنگ اوکراین فرمودند:《 اگر... دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد، آن وقت همه‌ی کشورها از جمله کشور ایران اسلامیِ ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند ــ حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری ــ که بتواند امنیّت کشور را، و منافع کشور را و ملّت را تأمین کند، در حاشیه نماند، عقب نماند. خب اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد یعنی حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد در تشکیل نظم جدید جهانی، بیشترین مسئولیّت به عهده‌ی کیست؟ صفوف مقدّم چه کسانی هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان؛ یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید؛ شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید.》


رهبر انقلاب، پیش از این هم بارها به "پیچ تاریخی" و " دوران جدید عالم " اشاره کرده اند که حاکی از نگاه راهبردی معظم له است و بخشی از تصمیمات و اقدامات ایشان را ناظر به این نگاه باید تحلیل و تبيين نمود.


در این فراز، معلوم می شود یک بخش از نگاه و توقع رهبر حکیم انقلاب اسلامی از دانشجویان و دانشگاهیان، مشارکت فعال و نقش آفرینی جدی در این مسأله راهبردی است؛ مسأله ای که منافع و امنیت ملی ایران عزیز در سال‌های آینده مربوط می شود.


ببینید اگر این رویکرد در دانشجویان و دانشگاهیان ما تحکیم یابد، سطح اندیشه و نوع مواجهه این قشر با مسائل کشور چقدر ارتقا پیدا می کند و از مسائل دم دستی رها می شود.


پیش نیاز تحقق چنین رویکردی، "احساس هویت" دانشجویان و تقویت "آرمانگرایی" در آنهاست. با توجه به اهمیت این دو پیش نیاز است که رهبر انقلاب در دیدار نزدیک به سه ساعته عصر دیروز به این دو مسأله به عنوان مهمترین دغدغه ها اشاره و چنین فرمودند:《دغدغه‌ی چه چیزی را داشته باشیم؟ کدام نقطه است که بیشتر در خور این است که مسئولین و خود دانشگاهیان و شما دانشجوها دغدغه‌ی آن را باید داشته باشید؟ به نظر من در درجه‌ی اوّل، هویّت‌زدایی از دانشگاه و آرمان‌زدایی از دانشگاه است؛ آن چیزی که در درجه‌ی اوّل باید دغدغه‌اش را داشت و برایش نگران بود این است؛ بایستی برای این فکر کرد؛ همه باید فکر کنند؛ هم مدیران دانشگاهی، هم فعّالان علمی دانشگاه مثل اساتید و‌ محقّقین دانشگاهی، هم شما دانشجوها و هم مسئولین کشور باید به این بیندیشند.》


از همین جا، لایه های زیرین بسیاری از فعالیت‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی که متأسّفانه گاهی با همراهی ناآگاهانه برخی، تکمیل می شود را می توان فهمید.


امید آنکه همه دانشجویان و دانشگاهیان بخصوص فعالان این عرصه، با درک عميق جایگاه خود از سویی و بصیرت لازم نسبت به رفتار دشمن از سوی دیگر، بتوانند ضمن بی اثر کردن تلاش دشمنان، گام بلندی در جهت هویت بخشی و آرمانگرایی بردارند و خود را برای ایفای نقش جدی در ترسیم جایگاه ایران در نظم نوین جهانی آماده نمایند.

 

نظر شما