صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 07
کد خبر: ۱۳۲۱۳۵
مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ضرورت اتخاذ سیاست های مالیاتی برای مهار قیمت خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش بی رویه قیمت خودرو در بازار گفت: کنترل بازارهایی که دلالی درآن زیاد دیده می شود نظیر بازار خودرو صرفا با استفاده از ابزار مالیات و نظارت بر اخذ مالیات امکان پذیر است تا تقاضای غیر مصرفی و سفته بازی حذف شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت خودرو دیگر موضوع تکان دهنده ای نیست، چرا که در افق سرنوشت بسیاری از ما که تا دیروز که پراید زیر 20 میلیون تومان معامله می گردید امیدی برای خرید خودرو نبود، چه برسد به امروز که این خودرو رکورد ده برابری یعنی 200 میلیونی را زده با اینکه به پراید انگ ارابه مرگ زده می شود، اما از شنیدن این مدل انتقادها نه تنها ابایی ندارد، بلکه با افزایش قیمت روز به روز، دست نیافتنی تر شدن خود را به مصرف کننده واقعی نشان می دهد! البته نباید بی انصافی کنیم و فقط پراید را این میان به چالش بکشیم، چرا که اتهامات نسبت داده شده به پراید، اکثر خودروهای ساخت داخل را چه در قامت کیفیت و قیمت مشمول می شود! کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر ابزاری را برای کنترل قیمت معرفی کرده که در ادامه بحث آمده است.

 

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تعیین قیمت یا قیمت گذاری خودرو در وضعیتی که قیمت در بازار بدون ضابطه و قاعده بالا می رود، گفت: برای اصلاح قیمت خودرو هر چه زودتر باید فکر شود و برای این موضوع مهم تدابیر اساسی اندیشیده شود، چرا که دلالان بازار، قیمت خودرو را به شدت تحت فشار قیمتی قرار داده اند؛ به همین منظور انتظار می رود وزارت صمت سامانه جامع هوشمند بازار خودرو را طراحی کند تا با استفاده از ابزارهای مالیاتی برای کنترل و تعیین قیمت واقعی خودرو تصمیم قاطع و درستی اندیشیده شود.


وی در ادامه خاطر نشان شد: راه اندازی سامانه جامع هوشمند از این منظر بسیار حائز اهمیت است چرا که منجر به کاهش شدید سفته بازی و اخذ مالیات از سفته بازان می شود. وقتی سفته بازان مجبور به پرداخت مالیات بسیاری برای خرید خودروهایی که برای سود دهی خریده اند نه مصرف شوند قطعا انگیزه لازم را در این موضوع از دست می دهند، لذا تلاش نمی کنند تا با استفاده از کدهای ملی مختلف چند خودرو برای انبار کردن و سود بردن خریداری کنند.


وی در این باره تصریح کرد: اخذ مالیات از دلالان در بازارهای مختلف مثل بازار خودرو منجر به کاهش تقاضای سفته بازی می شود. با حذف تقاضای سفته بازی، شکی وجود ندارد که خودرو در بازار روی دست تولید کننده می ماند و کسی برای خرید سودآور و با نگاه صرفا سرمایه داری به خرید و فروش در بازار خودرو وارد نمی شود.


مرتضی مصطفوی در ادامه بحث توضیح داد: گردش نقدینگی سرگردان وقتی از ابزار مالیات استفاده نشود و وقتی برای نقدینگی سرگردان یک محل امن مثل شرکت در تولید گذاشته نشود، قطعا سرمایه ها راهی جز حرکت به سمت بازارهای دلالی ندارند و این موضوع روز به روز به افزایش حباب در بازارها و قیمت هایی که سر به فلک می کشد می انجامد.


کارشناس بازار خودرو در ادامه بحث توضیح داد: انتظار می رود وزارت اقتصاد برای جلوگیری از مسائل عنوان شده و حرکت سرمایه ها به بازارهای مختلف که یک بار در بازار دلار و یک روز وارد بازار طلا می شوند با ابزارهای مالیاتی گردش نقدینگی را کنترل کند.


مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در ادامه توضیح داد: کنترل بازارهایی که دلالی درآن زیاد دیده می شود مثل ارز یا خودرو وطلا فقط و فقط با استفاده از ابزار مالیات ونظارت بر اخذ مالیات صورت می گیرد تا تقاضای غیر مصرفی و سفته بازی حذف شود. اگر وزارت اقتصاد به غیر این راه ها فکر کند و وزارت صمت در تعامل با وزارت اقتصاد برای این منظور همکاری نکند قطعا نمی توان منتظر کاهش قیمت خودرو بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: