صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 13
کد خبر: ۱۳۳۲۶۱
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

مذاکرات وین معطل تصمیم‌گیری دولت بایدن

نام بردن از سپاه به‌عنوان مانعی در احیای توافق هسته‌ای، یک راهبرد دروغین رسانه‌ای از سوی غربی‌هاست. واقعیت ماجرا این است که موضوع حل‌نشده مذاکرات صرفاً به عدم لغو تحریم‌های سپاه مرتبط نیست، بلکه مسائل باقی‌مانده متعدد دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌وفصل آن‌ها سرباز می‌زند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مذاکرات هسته‌ای احیای برجام در وین از چند ماه پیش دچار وقفه گردیده و گفت‌وگوها از طریق تبادل پیام از سوی هماهنگ‌کننده اروپایی با ایران ادامه دارد، در این میان دولت آمریکا به‌جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها و توافق بارها تلاش کرده است با فضاسازی رسانه‌ای، ایران را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. در آخرین فضاسازی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه،پیرامون سفر انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام به تهران، بدون اشاره به  بدعهدی‌های کشورش در قبال برجام، بار دیگر تلاش نمود توپ را در زمین ایران بیندازد.چنانچه این‌گونه اظهار داشت که اگر تهران تصمیم بگیرد با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد، امکان به نتیجه رسیدن سریع گفت‌وگوها وجود دارد. گرچه سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این فضاسازی‌ها، اشاره داشت که وین تنها  معطل پاسخ‌های واشنگتن است و این  ایالات‌متحده است که تصمیم‌گیری را هرروز به‌روز دیگری موکول می‌کند.

 

مسئله اختلافی فقط سپاه نیست

رسانه‌های غربی و حتی برخی رسانه‌ها و تحلیلگران ایرانی همسو با طرف‌های غربی(خواسته یا ناخواسته )،در گزارش‌ها و یادداشت‌های خود تنها اختلاف‌نظر باقيمانده ميان طرفين در احیای برجام را مسئله حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از فهرست سازمان‌هاي تروريستي خارجي ایالات‌متحده امريكا عنوان می‌کنند درحالی‌که این موضوع تنها اختلاف موجود نیست و کماکان موضوعات مورد اختلاف متعددی ازجمله تضمین عدم خروج از توافقنامه و راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ... از مباحث اصلی مورد اختلاف است.

 

 در همین ارتباط، محمود عباس زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: به‌طورکلی بحث سپاه یک جنگ روانی است که غربی‌ها ایجاد کردند برای اینکه ایران را مقصر جلوه دهند درحالی‌که هنوز بر سر ۵ تا ۶مورد اختلاف باقی‌ است.

 

براین اساس، می‌توان گفت که نام بردن از سپاه به‌عنوان مانعی در احیای توافق هسته‌ای، یک راهبرد دروغین رسانه‌ای از سوی غربی‌هاست. واقعیت ماجرا این است که موضوع حل‌نشده مذاکرات صرفاً به عدم لغو تحریم‌های سپاه مرتبط نیست، بلکه مسائل باقی‌مانده متعدد دیگری نیز وجود دارد که آمریکا با لجاجت از حل‌وفصل آن‌ها سرباز می‌زند.

 

هدف از فضاسازی دروغین رسانه‌ای

اکنون فضاسازی رسانه‌ای غربی‌ها، پیرامون آخرین اختلاف موجود در مذاکرات احیای برجام، تحت عنوان درخواست فرابرجامی ایران در خصوص خروج سپاه از لیست تروریستی ایالات‌متحده، در حال پیاده‌سازی است.

 

در مورد اهداف این فضاسازی دروغین رسانه‌ای، برمبنای آنچه تاکنون از غربی‌ها دیده و تجربه کرده‌ایم،می‌توان گفت که غرب و ایالات‌متحده برای فرار از مسئولیت تصمیم‌گیری و کاهش هزینه‌های سیاسی عدم انجام تعهدات، همواره تلاش نموده‌اند تا با به‌کارگیری تاکتیک‌های مختلف، فضاسازی رسانه‌ای جهت‌داری را علیه ایران عملیاتی نمایند. در همین راستا در فضاسازی اخیر نیز سعی می‌نمایند با مجموعه‌ای از اطلاعات غلط، ناقص و نادرست درباره نقاط اختلاف توافق هسته‌ای (درحالی‌که موارد باقی‌مانده اختلاف در مذاکرات، عمدتاً موضوعاتی هستند که طرف‌ آمریکایی باید در مورد آن تصمیم سیاسی بگیرند) ، افکار عمومی ایران و جهان را نسبت به اصل ماجرا گمراه کرده تا درنهایت مذاکره‌کنندگان ایرانی را برای اتخاذ رویکرد حداقلی مطالبات مشروع  خود، زیر فشار قرار دهند.

 

براین اساس غربی‌ها حربه‌ رسانه‌ای پیش‌دستانه‌ای را علیه ایران بر سه‌پایه اصلی استوار نموده‌اند: از سویی تلاش می‌کنند که موضوع ضرورت لغو تحریم‌های سپاه که یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است به‌عنوان گره اصلی در عدم دستیابی به توافق نشان دهند. از جهت دیگر با تهدید به بن‌بست رسیدن مذاکرات در صورت اصرار و زیاده‌خواهی ایران بر مطالبات مشروعش، سعی بر وادارسازی ایران به پذیرش درخواست‌های غیرحقوقی می‌نمایند و از سوی دیگر نیز به دنبال این هستند که در صورت عدم احیای توافقنامه هسته‌ای، ایران را در مظان اتهام به شکست کشاندن مذاکرات و در نهایت به‌عنوان مقصر شکست مذاکرات، مطرح و معرفی نمایند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: