صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 19
کد خبر: ۱۳۴۴۵۴
رئیس‌جمهور در دیدار با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان:

نباید اجازه داد هیچ عاملی به روابط تهران و باکو آسیب برساند

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ایران و جمهوری آ‌ذربایجان دارای روابط خویشاوندی هستند و نباید اجازه داد هیچ عاملی به روابط صمیمی دو کشور آسیب وارد کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس جمهور امروز پنجشنبه در دیدار «شاهین مصطفی اف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: ایران و جمهوری آ‌ذربایجان پیش از اینکه همسایه باشند؛ هم‌کیش، هم فرهنگ و دارای روابط خویشاوندی هستند و نباید اجازه داد هیچ عاملی به روابط صمیمی دو کشور آسیب وارد کند.

 

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی دلسوز کشورهای جهان و منطقه نیستند، گفت: وجود روابط سازنده و بر پایه منافع متقابل میان کشورهای همسایه منطقه به ویژه ایران و جمهوری آذربایجان موثرترین عامل در حفظ وتقویت امنیت منطقه است.

 

گفتنی است پس از جنگ دوم قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط میان جمهوری آذربایجان با ناتو و رژیم صهیونسیتی بیش از پیش گسترش یافت.

 

رژیم صهیونسیتی حدود چهل درصد نفت خام مورد نیازش را از جمهوری آذربایجان وارد می‌کند و مهم‌ترین صادرکننده جنگ‌افزار به آن است.

 

شورای روابط خارجی کشورمان در این باره مطلبی از کمال خرازی رئیس این شورا منتشره کرد و نوشت رژیم صهیونسیتی بدون شک... بدون ‌توقع در جمهوری آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»


اما «شاهین مصطفی اف» نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان مصرانه پیگیر اجرایی شدن توافقات بین دو کشور است، از برنامه‌ریزی برای ایجاد پروژه‌ها و توافقات جدید در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و ترانزیتی به منظور توسعه روابط بین دو کشور خبر داد و گفت: جمهوری آذربایجان به دنبال افزایش ظرفیت سوآپ گازی با همکاری ایران است و در عین حال خواهان اجرای پروژه سواپ برق نیز از ترکمنستان به آذربایجان از مسیر جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 

هفتم آذر پارسال بود که قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد، طبق این قرارداد قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

 

این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سوآپ) خواهد شد و ایران گاز مصرفی موردنیاز خود در پنج استان کشور را به‌عنوان حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد.

 

آقای اوجی وزیر نفت درباره تأثیر امضای این قرارداد در پایداری شبکه گاز ایران گفت: «این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند»./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: