صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 21
کد خبر: ۱۳۴۵۶۹

ثبت نام ایران خودرو و سایپا، از بخشنامه‌های فروش تا تعویض پلاک در خودروبانک

یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین اخبار حوزه خودرو کشور، ثبت نام ایران خودرو و سایپا است. این دو خودروساز بزرگ و دولتی کشور سهم قابل توجهی از بازار خودرو ایران را در اختیار دارند و به همین دلیل بسیاری از مردم و مشتریان به دنبال اطلاع یافتن از جزئیات فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا هستند.


به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین اخبار حوزه خودرو کشور، ثبت نام ایران خودرو و سایپا است. این دو خودروساز بزرگ و دولتی کشور سهم قابل توجهی از بازار خودرو ایران را در اختیار دارند و به همین دلیل بسیاری از مردم و مشتریان به دنبال اطلاع یافتن از جزئیات فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا هستند.

 

تنوع محصولات ایران خودرو در مقایسه با خودروهای سایپا بالاتر است اما محصولات ایران خودرو به طور معمول گران‌تر از خودروهای سایپا هستند. در حال حاضر ثبت نام ایران خودرو شامل دو نوع شرایط فروش می‌شود. نوع اول شرایط فروش شامل فروش فوری است که در آن تعداد محدودی خودرو به متقاضیان عرضه می‌شود و برندگان از طریق قرعه کشی مشخص می‌شوند. خودروهای عرضه شده در این شرایط فروش طی مدت 90 روز یا سه ماه کاری به برندگان تحویل داده می‌شوند. در این روش قیمت خودرو به صورت قطعی مشخص است و برندگان بایستی تمامی مبلغ خودرو را در زمان ثبت نام به حساب شرکت واریز نمایند. در این روش سود مشارکت و سود انصراف به مشتری تعلق نخواهد گرفت و در صورتی که قادر به پرداخت مبلغ خودرو در زمان تعیین شده نباشید، فردی دیگر از لیست ذخیره قرعه کشی جایگزین شما خواهد شد.

 

نوع دوم شرایط فروش ایران خودرو، پیش فروش است. اکثر پیش فروش‌های ایران خودرو نیز دارای قرعه کشی هستند و برندگان از طریق قرعه کشی انتخاب می‌شوند. در این روش مقداری از قیمت خودرو در زمان ثبت نام مطالبه می‌شود و مابقی آن در زمان ارسال دعوت نامه پرداخت خواهد شد. قیمت خودرو در این روش غیر قطعی است و ممکن است تا موعد سر رسید تحویل خودرو، شاهد افزایش قیمت اتومبیل ثبت نام شده باشید. در این روش سود انصراف و سود مشارکت به شما تعلق می‌گیرد که موجب جذابیت آن برای برخی مشتریان شده است. با این وجود خودرو ثبت نامی در شرایط پیش فروش ایران خودرو لزوما همان خودرو ثبت نام شده نیست، چرا که امکان دارد ایران خودرو با ارائه بخشنامه‌های تبدیل تعهد نوع خودرو قابل تحویل به مشتریان را تغییر دهد.

 

بررسی اخبار روز ایران و جهان در خودروبانک

با ورود به سایت خودروبانک، گسترده قابل توجهی از اخبار و موضوعات مختلف خودرویی را مشاهده خواهید کرد. بخش بزرگی از فعالیت این رسانه به اخبار خودرو مربوط می‌شود، اخباری از داخل و خارج ایران که جدیدترین و داغ‌ترین موضوعات حوزه خودرو را با شما به اشتراک می‌گذارند.

 

خودروبانک به عنوان یکی از رسانه‌های خودرویی شناخته شده، فعالیت خود در زمینه تولید محتوای خودرو را از سال‌ها پیش آغاز کرد. اخبار منتشر شده در خودروبانک به صورت روزانه بروزرسانی می‌شوند و همواره در جریان آخرین اخبار حوزه خودرو از ایران و جهان قرار خواهید گرفت.

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اخبار خودرو برای مخاطبان ایرانی، ثبت نام ایران خوردو و ثبت نام سایپا است. گروه خودروبانک نیز تلاش می‌کند تا جدیدترین اخبار و تازه‌ترین موضوعات در حوزه ثبت نام ایران خودرو را به اطلاع مخاطبان برساند. به همین منظور گزینه جداگانه‌ای با نام ثبت نام ایران خودرو در سایت خودروبانک تعبیه شده است که با کلیک برآن می‌توانید وارد صفحه مربوط به شرایط فروش ایران خودرو شیود.

نگاهی به ثبت نام ایران خودرو در سال 1401

نخستین شرایط ثبت نام ایران خودرو در سال 1401، دو روز پس از پایان تعطیلات نوروز اعلام شد. نخستین شرایط فروش ایران خودرو برای سال 1401، در روز 15 فروردین اعلام شد که در آن خودروهای پژو 206 تیپ 3، پژو پارس سال و ELX، رانا پلاس پانوراما و پژو 207 دو رنگ به متقاضیان عرضه شدند. این شرایط از نوع فوری با قیمت قطعی بود و بخشی از خودروهای ارائه شده در این شرایط فروش در قالب طرح جوانی جمعیت، به مادران دارای دو فرزند ارائه شده بودند.

 

هزینه تعویض پلاک خودرو، از آشکار تا پنهان

فرآیند تعویض پلاک خودرو با انجام مرحله نوبت‌گیری آغاز می‌شود. پیش از شیوع کرونا لازم بود تا برای تعویض پلاک خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کردید و در صف منتظر می‌ماندید تا نوبت شما برسد. این فرآیند به خصوص در شهرهای بزرگ اتلاف وقت بسیاری را در بر داشت و به همین جهت پس از شیوع گسترده کرونا، مراکز تعویض پلاک راهکار متفاوتی را برای خدمت‌رسانی در پیش گرفتند.

 

در شیوه جدید، متقاضیان بایستی ابتدا به سامانه نوبت دهی اینترنتی مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و زمانی را برای تعویض پلاک اتومبیل خود انتخاب کنند. پس از انتخاب زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، باید مراجعه‌کنندگان در همان زمان به مرکز انتخاب شده مراجعه کنند، چرا که در غیر این صورت نوبت آن‌ها باطل خواهد شد. امکان انتخاب مرکز تعویض پلاک در تمامی استان‌های کشور برای متقاضیان تدارک دیده شده است.

 

مطابق قوانین جدید، نیروی انتظامی مکلف است تا تمامی مراحل تعویض پلاک خودرو را به صورت آنلاین انجام دهد. از این رو دیگر نیازی به مراجعه حضوری خریدار و فروشنده نخواهد بود و اطلاعات وارد شده از سوی آن‌ها به صورت آنلاین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از بررسی مدارک و ثبت آن‌ها، خریدار و فروشنده تنها برای فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید به این مراکز مراجعه خواهند کرد.

 

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1401 برای خودروها معادل دویست و پنجاه هزار تومان تعیین شده است. بخش قابل توجهی از این مبلغ که معادل 150 هزار تومان است، به حساب پیمانکار مراکز تعویض پلاک واریز می‌شود. مبلغ 100 هزار تومان نیز عوارض دولتی است که به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.

 

این هزینه برای مالکان موتورسیکلت‌ها بسیار کمتر خواهد بود. مالکان موتورسیکلت‌ها برای انتقال مالکیت و تعویض پلاک موتور، بایستی مبلغی معادل 50 هزار تومان را به حساب مراکز تعویض پلاک واریز نمایند. سی هزار تومان از این مبلغ به حساب پیمانکار مرکز واریز می‌شود و مابقی آن به خزانه دولت اختصاص خواهد یافت.

این مبالغ صرفا به حساب خزانه دولت و پیمانکار آن واریز می‌شوند و در صورتی که دفاتر اسناد رسمی از فرآیند نقل و انتقال خودرو به طور کامل حذف شوند، باید منتظر افزایش هزینه‌های تعویض پلاک خودرو باشیم. هزینه‌های تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی براساس نرخ جداگانه‌ای محاسبه می‌شود و مقصد آن‌ها نیز متفاوت از هزینه‌های دریافتی مراکز تعویض پلاک است.

 

علاوه بر موارد گفته شده، باید یادآور شد که این هزینه‌ها تنها مربوط به نقل و انتقال خودرو است. در صورتی که خودرو یا موتورسیکلت دارای جریمه رانندگی باشند، باید پیش از تعویض پلاک نسبت به پرداخت این جریمه‌ها اقدام نمود.

 

پرداخت جریمه خودرو پیش از تعویض پلاک، براساس توافق بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. به طور معمول رایج است که تمامی تخلفات خودرو تا پیش از عقد قولنامه بین فروشنده و خریدار برعهده مالک قبلی یا فروشنده خواهد بود. بنابراین لازم است تا پیش از عقد قولنامه و واریز وجه به حساب خریدار، به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و میزان جریمه خودرو را استعلام بگیرید. با این حال در صورتی که بین عقد قولنامه خودرو تا انجام فرآیند تعویض پلاک فاصله‌ای ایجاد شود و در این مدت خودرو جریمه شود، احتمالا فروشنده از پرداخت جریمه رانندگی خودداری خواهد کرد.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: