صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 01
کد خبر: ۱۳۶۴۰۶
به مناسبت ولادت حضرت معصومه؛

تکرار آفرینش زهرای اطهر؛ دختری از جنس «آب و آیینه و آفتاب»

حضرت معصومه (س)، معصوم به معنای واقعی دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند و این طهارت و جایگاه چنان رفیع است که به زائران این بانوی کریمه وعده بهشت داده شده است. حالا در سالروز ولادت حضرت معصومه (س) این بانوی آب و آیینه در تقویم ملی ایران به نام روز دختر مزین شده است تا الگوی پاکی و طهارت برای دختران به خوبی به تصویر کشیده شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری مصادف با یازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ روزی است که دختری از جنس آب و آئینه، از نسل عصمت و طهارت و از خاندان پیامبر مکرم اسلام در مدینه النبی دیده به جهان گشود. بانویی که برادر بزرگوارشان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) او را معصومه نامیدند.

 

روز دختران

این روز مبارک به سبب ولادت این بانوی باطهارت و پاکدامن از خاندان رسول خدا در میان شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد و به سبب جایگاه والای دختر در میان امت رسول خدا روز ولادت دختر پاکدامن موسی ابن جعفر را به نام روز دختر مزین کردند تا هم بزرگداشتی برای جایگاه رفیع دختران در امت اسلام و هم نمادی برای پاکدامنی این الگوی بی بدیل دختران مسلمان باشد. خانواده‌های مسلمان و شیعه ارادتشان را به خاندان اهل البیت(ع) در این روز مبارک  با هدیه و محبت به دختران خود نشان دهند.

 

کریمه اهل البیت

این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافتند که پدر، مادر و فرزندان، همه به فضائل اخلاقی آراسته بودند و جدشان امام صادق (ع) قبل از تولد حضرت معصومه (س) را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب‌های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) یاد شده است، امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند، و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است.

نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب‌های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) یاد شده است، امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند، و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است.

 

وعده بهشت برای زائران

حضرت معصومه (س)، معصوم به معنای واقعی دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند و این طهارت و جایگاه چنان رفیع است که به زائران این بانوی کریمه وعده بهشت داده شده است.

 

با توجه به روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است، می‌توان مرتبه‌ای از عصمت، نه در حد ائمه برای ایشان قائل شد. این مساله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می‌شود.

 

دلتنگی برای برادر و عزم سفر به خراسان

حضرت فاطمه معصومه درست یک سال پس از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو یعنی در سال ۲۰۱ هجری به شوق دیدار برادر عازم سفر به خراسان شدند؛ سفری که به همراه تعدادی از برادران و برادرزادگان با هدف تبیین دین و همان رسالتی که زینب کبری در سفر به کربلا به همراه سیدالشهدا داشتند، همراه بود تا پیام ولایت را به سرزمین خورشید برساند. کاروان آن حضرت در شهرهای مسیر مورد استقبال شیعیان قرار می‌گرفت اما به دلیل هجوم عده‌ای از دشمنان اهل البیت در شهر ساوه و شهادت عده‌ای از همراهان، حضرت معصومه در مسیر سفر بیمار شده و عازم قم شدند و در منزل موسی بن خزرج میهمان شدند اما پس از ۱۷ روز زندگی در این شهر رحلت کردند.

 

آن بانوی بزرگ اسلام کرامات بالایی داشتند و از علم بالایی برخوردار بودند؛ امام صادق (ع) می فرماید: به شفاعت او همه شیعیانم، وارد بهشت خواهند شد.امام رضا (ع) فرمودند: کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است و امام جواد (ع) فرمود: کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، سزاوار بهشت است.

 

مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه یکی از مقدس‌ترین اماکن روی زمین است که به زائرانش وعده بهشت داده شده است.

 

حالا در سالروز ولادت حضرت معصومه (س) این بانوی آب و آیینه در تقویم ملی ایران به نام روز دختر مزین شده است تا الگوی پاکی و طهارت برای دختران به خوبی به تصویر کشیده شود .

نظر شما