صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 01
کد خبر: ۱۳۶۵۵۹

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه متروپل آبادان

وزیر کشور با اشاره به حادثه متروپل آبادان گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید از ماجرای متروپل عبرت بگیرند تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقی نباشیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به سوالات زیر پیرامون حادثه مترو پول پرداخت.

 

آیا ارزیابی دقیق از حادثه متروپل صورت گرفته است؟

وحیدی: باید از ماجرای متروپل دستگاه‌های ذیربط عبرت بگیرند تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقی نباشیم.

در این حادثه دادستان و قوه قضائیه مسئولیت خاص خودشان را دنبال می‌کنند. اشکالاتی در رابطه با این ساختمان بلند مرتبه در حوزه طراحی و اجرا اشکالاتی دیده می‌شود. باید استاندارد‌ها در حوزه مصالح رعایت می‌شد، تا الان گزارشاتی وجود دارد که حکایت از وجود مشکل می‌کند. مجوز و نظارت‌هایی که از طرف سازمان‌های ناظر صادر می‌شد، محل سوال است.

 

یکی از نقاط مورد ابهام و سوال جدی که باید مطرح شود شهرداری‌های وقت هستند که باید پاسخگو باشند. در سال ۹۴ فراخوان و در سال ۹۵ کار شروع شده است.

 

در سال ۹۶ پروانه ساخت اخذ کرده اند که برای ۸ سقف پروانه صادر شده است و بعد‌ها به ۱۱ طبقه تبدیل می‌شود. مجوز بعدی برای ۱۱ طبقه صادر می‌شود که همه این‌ها جای سوال است که چگونه مجوز‌ها صادر شده است. آیا ساز‌های که برای هشت طبقه صادر شده بود قادر است که ۱۰ سقف را پوشش دهد.

 

آیا فرمانداری‌ها در این ماجرا نقش داشتند؟

وحیدی: باید دقیقا بررسی شود که نقش هر کدام از دستگاه‌ها در این ماجرا چه بوده است. بدون اینکه گواهی پایان کار صادر شده باشد، پنج فروشگاه، دو دفتر کار، یک ساختمان دچار مشکل شده است.

 

عمدتا اصل طراحی و اجرا، مجوز و نظارت‌های که در این ماجرا صورت می‌گیرد نشان از وجود مشکل دارد. برای این حادثه مشخص است که چه دستگاه‌هایی مسئول هستند لذا باید در این موضوع پاسخگو باشند، اسناد دستگاه‌های مسئول در حال بررسی است.

 

آیا گزارشات مختلف راجع به تخلفات این حادثه واصل شده است؟

وحیدی: گزارشاتی وجود دارد، اما ممکن است در خصوص موضوع مد نظر ما نباشد. تخلفات ممکن است در خصوص حوزه اجرا صورت گرفته باشد که مثلاً جوش‌های این ساختمان ضعیف بوده باشد. گزارشات باید به دقت ارزیابی شوند. نمی‌توان از پیش قضاوت کرد.

 

پس از بررسی‌های مختلف توسط مراجع ذیربط برخورد صورت خواهد گرفت. در مورد همه ساختمان‌های این چنینی همه موارد باید کنترل شود.

 

آیا دستگاه‌های مسئول به وظایف خودشان در این حادثه عمل کردند؟

وحیدی: باید دستگاه‌هایی که مسئول هستند مانند نظام مهندسی، مهندسین ناظر و شهرداری‌ها هر کدام به وظایف خودشان عمل کنند. لذا مسئولیت‌های آن‌ها مشخص شده است، در مورد این ساختمان می‌توان گفت که دستگاه‌ها و حتی ممکن است برخی از اشخاص به وظیفه خودشان درستی عمل نکرده باشند.

 

مشکل پلاسکو حریق و آتش سوزی بود که عزیزان پرکار، پرتلاش، فداکار و ایثارگر ما در حوزه آتش نشانی به خوبی کار کردند و در حادثه آبادان نقش آفرینی کردند.

 

اگر سازه‌هایی دچار مشکل شده باشد شهرداری به صاحب ساختمان اعلام کند و باید صاحب ساختمان اقدام به رفع مشکل کند. اگر در زمان مقرر این کار صورت نگیرد، شهرداری باید به دادستانی اعلام کند و دادستانی با استفاده از قوه قهریه نسبت به موجر اقدام کند. باید نسبت به ایمن‌سازی اقدام شود اگر در مهلت مقرر ایمن‌سازی اتفاق نیفتاد شهرداری باید به دادستانی اعلام کند تا داستانی وارد عمل شود./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: