صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 07
کد خبر: ۱۳۷۲۱۸
محمود دودانگه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

نقش سامانه یکپارچه خودرو در ساماندهی بازار

محمود دودانگه، کارشناس بازار خودرو در خصوص نقش سامانه فروش یکپارچه خودرو در کنترل بازار گفت: قرعه کشی خودرو یا ایجاد یک سامانه واحد که در آن خودرو عرضه شود در اصل تولید خودرو و ارتقای کیفیت ان اصلا اثر گذار نیست. انچه که مهم است این است که دولت باید تلاش بکند متغیرهای مختلفی که بر ارتقای کمیت و کیفیت خودرو اثر گذار است ارتقا پیدا بکند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ علی‌رغم اینکه صحبت‌ها بر سر حذف فرآیند قرعه‌کشی برای تخصیص خودروها بود اما وزیر صمت در این رابطه معتقد است که اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن هم در موضوعی همچون تولید خودرو، فرآیندی یک‌شبه یا یک‌ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ از آنجا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد مقرر شده است در همین مدت فرایند عرضه خودروها و نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح و شفاف‌تر و عادلانه‌تر در قالب یک سامانه جامع انجام شود تا نظارت بیشتری بر روند قرعه کشی و عرضه خودرو وجود داشته باشد.

 

محمود دودانگه، کارشناس بازار خودرو در خصوص نقش دولت در تولید و عرضه خودرو به «راهبرد معاصر» گفت: دولت در جایگاهی که به عنوان حاکمیت است  متولی بهبود فضای کسب و کار، و مدیریت شاخص های کلان اقتصادی است که باید در این حوزه نقش خود را به درستی ایفا بکند. قطعا اگر این شاخص‌ها برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو بهبود پیدا بکند طبیعتا عملکرد سایر صنایع هم رو به بهبودی پیش خواهد رفت.

 

وی با بیان اینکه ایجاد یک سامانه واحد یکپارچه توسط وزارت صمت برای قرعه کشی خودرو هیچگونه تاثیری بر قیمت یا عرضه خودرو ندارد گفت: قرعه کشی خودرو یا ایجاد یک سامانه واحد که در آن خودرو عرضه شود در اصل تولید خودرو و ارتقای کیفیت ان اصلا اثر گذار نیست. انچه که مهم است این است که دولت باید تلاش بکند متغیرهای مختلفی که بر ارتقاء کمیت و کیفیت خودرو اثر گذار است ارتقا پیدا بکند، بنابر این این روش هایی که در عرضه خودرو ارائه میشود تاثیری بر بازار خودرو یا قیمت ان ندارد.

 

دودانگه با تاکید بر اینکه قرعه کشی خودرو بدترین روش برای عرضه خودرو است گفت: اگر ما شرایط را برای خودروساز فراهم کنیم که تولیدش افزایش پیدا بکند و قیمتش متناسب با متغیرهای اقتصادی اصلاح شود و واسطه های غیر ضرور و  رانت هایی که در تولید و مصرف وجود دارد از بین برود طبیعتا تقاضا بالا نخواهد بود که نیاز به قرعه کشی داشته باشیم. بنابراین قرعه کشی خودرو جزء بدترین روش ها است اما شرایط به گونه ای جلو رفته که دیگر راهی بجز قرعه کشی برای دولت وجود ندارد.

 

وی افزود: وقتی قیمت تناسب لازم را ندارد و فاصله بین و تولید و بازار اختلاف قابل توجهی دارد،  طبیعتا تقاضاهای بیشماری پشت سر خودروسازان قرار میگیرد و راهی دیگری نمیماند. دولت باید یک باز تعریفی در تولید داشته باشد چون این سامانه ها فرع بر ماجراست و عملا تاثیری در این فرایند قیمت و تولید ندارند.

 

دودانگه با بیان اینکه خودرو باید در 3 طرح مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد تا بتوان معایب و نقایص آن را برطرف کرد گفت: موضوع خودرو 3 سطح دارد. سطح اول در درون بنگاه است. همه انتظار داریم بنگاه های خودروسازی کارآمدی و کارایی داشته باشند. سطح دوم به صنعت خودرو برمیگردد. یعنی چیکار باید بکنیم که کیفیت ارتقا پیدا بکند و زنجیره های تامین چگونه اثربخشی بیشتری داشته باشند تا به صورت یکپارچه طراحی و متناسب سازی بشوند تا این صنعت یک صنعت بالنده بشود. سطح سوم سطح اقتصاد و کسب و کار است و اینجاست که دولت باید نقش خود را به درستی ایفا بکند تا در این شرایط اقتصادی همه بنگاه های اقتصادی بهینه عمل بکنند.

 

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این موضوع که ناکارآمدی در همه سطح ها وجود دارد و با سیستم معیوب امکان تولید خودروی با کیفیت وجود ندارد گفت: همه از صنعت خودرو گلایه مند هستند ولی ایا صورت مسئله این است که فقط بنگاه خودروسازی خوب عمل نکرده یا در هر 3 سطح خوب عمل نشده است؟ وقتی میبینیم این ناکارامدی در همه سطح ها وجود دارد نمیتوانیم انتظار داشته باشیم از این سیستم معیوب یک محصول با کیفیت و قابل رقابت تولید شود. باید یک نقشه راه ارائه بدهیم که صنعت خودرو از این وضعیتی که در ان گرفتار شده است خارج شود.

 

و در پایان با اشاره به دخالت‌های دولت در صنعت خودروسازی اظهار کرد: اب باید از سرچشمه درست شود بنابراین فرقی نمیکند که خودروساز قرعه کشی را انجام دهد یا در یک سایت دیگر این روش پیاده شود. به نظر من بیش از اینکه دولت وظایف خودش را به درستی انجام بدهد در فرایندهای تولید، فروش و سایر بخش ها دخالت میکند که این نه به صلاح دولت و نه به صلاح صنعت خودرو است. اگر خودروساز را مقید بکنیم به ارتقای کیفیت و تولید با کمیت قابل توجه، قطعا تقاضا دیگر به قدری نخواهد بود که نیازی به قرعه کشی داشته باشیم و بازار با عرضه متعادل خواهد شد. باید تلاش کنیم عرضه را افزایش بدهیم. دولت باید کمک بکند تا به خودروسازان منابع ارزی و ریالی لازم تخصیص پیدا بکند و زنجیره های تامین به لحاظ کیفی و کمی شکل بگیرند تا هم وضعیت بهتر شود و هم شاهد متعادل شدن بازار خودرو شویم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: