صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 08
کد خبر: ۱۳۷۲۵۵
سیدمهدی حسینی، معاون وزیر اسبق نفت در گفت‌و گو با «راهبرد معاصر» پاسخ می‌دهد؛

آیا امارات می‌تواند نفت فرانسه را تامین کند؟

سیدمهدی حسینی، معاون وزیر اسبق نفت در خصوص تامین نفت فرانسه توسط امارات گفت: امارات تولید بالایی ندارد که بتواند این حجم از درخواست کشورهای اروپایی را پاسخ بدهد و به تنهای نیز نمی‌تواند کمبود فرانسه را تامین کند اما می‌تواند در شرایطی که روسیه تحریم شده است از طریق مازاد نفت خود بخشی از نیاز فرانسه را تامین کند، که این اقدام در بلندمدت با چالش مواجه است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تصمیم اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه، حالا کشورهای اروپایی را بر آن داشته است که در سایه جهش بیشتر قیمت نفت، مذاکره برای جایگزینی نفت روسیه را باسرعت پیش ببرند. به همین منظور، فرانسه مذاکره با امارات متحده عربی را آغاز کرد تا پس از اجرای تحریم‌های نفتی، نفت این کشور را جایگزین روسیه کند.

 

سیدمهدی حسینی، معاون وزیر اسبق نفت و رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی (IPC) در خصوص تحولات نفتی که بعد از تحریم‌های روسیه رخ داده است به «راهبرد معاصر» گفت: بعد از تحریم‌های روسیه عرضه نفت در بازار افت کرده است و کشورهای اروپایی مجبور هستند نفت خود را از سایر کشورها تامین کنند. باید نفت را در دنیا به صورت سرجمع حساب کنیم . یعنی یک عرضه و یک مصرف که همان تقاضا هست وجود دارد. اگر مصرف دنیا را 100 میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم حدود 5 میلیون آن را روسیه می داده است و 2 میلیون هم این کشور در قالب فراورده‌های نفتی عرضه می‌کرده است. که از این میزان هم 3 میلیون سهم امارات متحده عربی است.

 

حسینی افزود: مجموع تولیدی که در دنیا وجود دارد اعم از اپک، اپک پلاس، آمریکا و خلیج مکزیک همگی مصرف روزانه نفت را تامین می‌کنند در واقع چیزی که اتفاق می‌افتد جابجایی بازارهاست. یعنی نفت روسیه به اروپا صادر نمی‌شود اما به روش دیگر در سایر بازارها به فروش می‌رسد. که الان در این زمینه چین و هند و بخشی از آسیای شرقی خریدار نفت روسیه هستند. نفت ایران هم که در دوره تحریم‌های آمریکا با افت صادرات مواجه شده است در چنین شرایطی باید سهم خود را پیدا کند که در نتیجه صادرات آن به کشورهایی که در آنجا عرضه کم شده است انجام میشود که نمونه آن اروپا است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جایگزینی امارات بجای روسیه برای فروش نفت به کشورهای اروپایی بالاخص فرانسه وجود دارد اظهار کرد: امارات تولید بالایی ندارد که بتواند این حجم از درخواست کشورهای اروپایی را پاسخ بدهد و به تنهای نیز نمی‌تواند کمبود فرانسه را تامین کند اما  می‌تواند در شرایطی که روسیه تحریم شده است از طریق مازاد نفت خود بخشی از نیاز فرانسه را تامین کند، که این اقدام در بلندمدت با چالش مواجه است.

 

معاون وزیر اسبق نفت با بیان اینکه بازار نفت بسیار حساس است و به حوادث و اتفاقات بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد گفت:  الان جنگ اوکراین و روسیه بر قیمت نفت و همچنین برخی از محصولات غیرنفتی اثر گذاشته است. و می‌بنید قیمت نفت تا 120 دلار در هر بشکه بالا رفته است. در مجموع بازاها در حال جابجایی هستند و حوادث باعث می‌شود عرضه پایین بیاید که توام با آن افزایش قیمت نفت رخ می‌دهد.

 

رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به نقش تحریم‌‌های اروپا و جنگ روسیه و اوکراین در افزایش قیمت نفت گفت: روسیه به اندازه ای که بتواند برای نفت خود بازاریابی کند و مشتری‌های هدف خود را پیدا کند از تنش و درگیری با دیگر صادرکنندگان نفتی اجتناب خواهد کرد. در نتیجه مجموعا تحولات جنگ و تحریم‌های اروپا و کاهش عرضه نفتی که صورت گرفته است منجر به افزایش قیمت‌ها شده است که خود این افزایش قیمت‌ سبب ایجاد تصمیمات خلق الساعه‌ای در مراودات نفتی کشورها شده است. نمونه آن را در تصمیم امروز امریکا می‌ببینیم که به ونزوئلا اجازه صادرات نفت به کشورهای اروپایی را می‌دهد تا این خلاء عرضه ناشی از تحریم‌های کشورهایی نظیر ایران و روسیه جبران شود.

 

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: با این سلسله تحولات و با این جابجایی که در بازارها شکل می‌گیرد تولید‌کننده‌ها مشتری‌های خود را جایگزین می‌کنند و یا سهم خود را در بازار تغییر میدهند‌ که مجموعا با این اقدامات بازار نفت به تعادل خواهد رسید.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: