صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 14
کد خبر: ۱۳۸۰۴۱
محمد علیزاده، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

چرا قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافت؟

محمد علیزاده، کارشناس بازار مسکن با اشاره به افزایش هزینه دریافت تسهیلات خرید و تعمیرات مسکن، گفت: دارندگان و صاحب امتیازان اوراق مسکن تلاش خود را  برای بالا بردن قیمت اوراق به بهانه و توجیه افزایش نرخ ارز کلید زده‌اند به طوری که اوراق مسکن را با نرخ های جدید به متقاضیان عرضه می‌کنند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، یکی از راهبردها و سیاست‌های حمایتی دولت‌ها دربحث خانه‌دار شدن مردم اعطای وام و تسهیلات به آنهاست. آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است برای دسترسی به تسهیلات بانک مسکن در نظام بانکی کشور و حتی اخذ تسهیلات برای تعمیر واحد مسکونی، شاید نزدیک به یک پنجم و یا بیشتر از میزان وام صرف خرید اوراق می‌‎شود، موضوعی که دست خریدار را از بخشی از مبلغ تسهیلات خالی می‌کند در حالی که باید اقساط خرید اوراقی که از جیبش رفته را به نظام بانکی بازگرداند، با این حال برخی برای خانه‌دار شدن چاره‌ای به غیر از خرید اوراق ندارند اما به تازگی افزایش نرخ اوراق چالش‌های زیادی در این مسیر ایجاد کرده است. محمد علیزاده، کارشناس بازار مسکن درگفت‌وگو با «راهبرد معاصر» اصلی‌ترین دلایل افزایش نرخ اوراق و بحث اثرگذاری تسهیلات بانکی برای خرید واحد مسکونی را تشریح کرده است.

 

محمد علیزاده کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درخصوص چرایی افزایش نرخ اوراق مسکن و چالش‌های خرید خانه با توجه به گرانی شدید مسکن، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل قابل ذکر در رابطه با افزایش نرخ اوراق مسکن، سفته بازی است که پشت خرید و فروش اوراق مسکن وجود دارد. آنچه در موضوع اوراق مسکن با عنوان خرید مسکن و وام مسکن می‌گذرد تقریبا مشابه سایر سفته‌بازی‌هایی است که در بورس دیده می‌شود.

 

وی در این‌باره تشریح کرد:  نمونه مشابه آن مثل اوراقی است که در بورس جابه‌جا می‌شود یا سهام‌هایی که شرکت‌های مختلف خارج از بورس بین خود رد و بدل می‌کنند است، بنابراین اوراق مسکن از دستورالعمل خاصی که توسط دولت تدوین شده باشد پیروی نمی‌کند که انتظار عدم افزایش قیمت در این حوزه را نداشته باشیم!

 

این کارشناس مسکن تصریح کرد: قطعا افراد خاصی که در این اوارق سرمایه‌گذاری کرده و گروهی که در خرید و فروش اوراق مسکن ذی‌نفع هستند با توجه به شرایط بازار، افزایش نرخ دلار وتورم‌هایی که در اقتصاد ایجاد شده تغییر قیمت اوراق و سهام‌ها را صورت داده‌‍اند، البته این تغییر قیمت‌ها در اقتصاد تورمی طبیعی است به این دلیل که برخی از دستگاه‌ها نیز بازار قیمت‌ها را براساس افزایش‌های نرخ تورم تغییر داده‌اند.

 

علیزاده کارشناس بازار مسکن، یادآور شد: به همین دلیل دور از انتظار نیست که دارندگان و صاحب امتیازان اوراق مسکن نیز تلاش خود را  برای بالا بردن قیمت اوراق به بهانه و توجیه افزایش نرخ ارز کلید بزنند و اوراق مسکن را با نرخ‌های جدید به متقاضیان عرضه کنند.

 

این کارشناس بازار مسکن به ناکارآمدی تسهیلات و اوراق مسکن در تامین هزینه‌های خرید مسکن اشاره کرد و افزود: تورم در بخش مسکن به شدت افزایش یافته، به طوری که اگر تورم بخش مسکن را به صورت نقطه به نقطه یک ماه را نسبت به ماه گذشته  مورد محاسبه قرار دهیم به سهولت متوجه می‌شویم که رقم‌ها بسیار عجیب و غریب شده و با روند تورم و افزایش‌هایی که سال‌های گذشته در بخش مسکن داشتیم به شدت متفاوت شده است از این رو گرفتن وام مسکن و خرید اوراق کمکی به خانه دار شدن مردم نمی‌کند.

 

وی دراین باره گفت: افزایش قیمتی که در مسکن مشاهده می‌شود از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند به گونه‌ای که با صراحت می‌توان گفت در نرخ مسکن دچارهرج و مرجی عجیب شده‌ایم، بنابراین وام‌های مسکن برای خرید خانه بیشتر به یک شوخی شبیه است تا کمکی موثر برای خانه‌دار شدن مردم.

 

این کارشناس مسکن در پایان گفت‌‍وگو خاطر نشان کرد: وام مسکن هیچ کمکی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کند، چرا که برای خرید یک واحد آپارتمان کوچک در جنوبی‌ترین نقطه تهران باید بیش از 1 میلیارد آورده نقدی داشته باشی، قطعا وام‌های 100 و200 میلیون تومانی که اوراق بخشی از آن را نیز کم می‌کند به هیچ وجه نمی‌تواند تسهیل‌گر خرید ملک برای مردم باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: