صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۴۸
  • دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 05 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 13
کد خبر: ۱۳۸۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش نماینده مجلس به نحوه و میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حقوق بازنشستگان گفت: یک ریال از منابع پرداختی برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متعلق به دولت نیست بنابراین دولت حق تغییر این مصوبه را نداشت.

به گزارش راهبرد معاصر، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی ضمن تشریح جلسه روز گذشته با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید؛ در این جلسه بیان شد که سازمان تامین اجتماعی سازمانی غیردولتی است و منابع آن نیز متعلق به دولت نیست، بنابراین دولت برای حقوق بازنشستگان باید مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی را مبنا قرار دهد و تصمیم‌گیری کند و هرگونه تغییر در آن مغایرت‌های واضحی با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و قانون بودجه دارد.

وی ادامه داد: براساس قانون، سازمان تامین اجتماعی باید درباره حقوق بازنشستگان متناسب با تورم تصمیم بگیرد؛ تورم رسمی کشور اکنون اعلام شده و نکته دیگر اینکه یک ریال از منابع پرداختی برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متعلق به دولت نیست بنابراین دولت حق تغییر این مصوبه را نداشت.

پورابراهیمی گفت: دولت راسا حق تغییر در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سراسر کشور را ندارد؛ آنچه در قانون بودجه مطرح می‌شود، پرداخت تعهد دولت به سازمان تامین اجتماعی است و دولت حتی یک ریال به این سازمان کمک نمی‌کند، پرداختی دولت به سازمان تامین اجتماعی دو ایراد دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: نخست آنکه بابت رد دیون دولت، شرکت‌هایی به تامین اجتماعی داده می‌شود که این شرکت‌ها به جای کمک به رفع مشکلات، دارایی هزینه ساز برای آن ایجاد می‌کند. دومین مشکل در پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، عدم در نظر گرفتن نرخ تورم سالانه در بدهی است به این معنا که دولت بدهی خود را براساس نرخ سود سپرده بانکی پرداخت می‌کند در حالیکه نرخ تورم در برخی مواقع تا دو برابر نرخ سود سپرده بانکی است.

پرابراهیمی افزود: آنچه در قانون بودجه مصوب شده مربوط به بازنشستگان نیرو‌های مسلح ذیل سازمان تامین اجتماعی است نه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور! در طول ۱۰ سال گذشته متوسط افزایش حقوق بازنشستگان غیر از سازمان تامین اجتماعی به مراتب بیش از بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است./شفقنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
درود به اقای پورابرهیمی واقایولی اسما عیلی نمایندهای خوب مجلس بابت دفاع از حقو بازنشستگان تا مین اجتمایی که توسط از خدا بیخبران وناعادلان تضعیع گردیده واز سایر نمایندگان با غیرت می خواهم همانند این بزرگان اقدام کنند