صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 15
کد خبر: ۱۳۸۵۹۰

کاهش 15 درصد تحویل گاز روسیه به ایتالیا

 یکی از سخنگویان شرکت نفتی انی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بدون ذکر دلایل امر، تایید کرد که گازپروم محدوده عرضه گاز خود را برای امروز حدود ۱۵ درصد کاهش داده است.

به گزارش رتهبرد معاصر غول روسی گازپروم یک روز پس از کاهش ۴۰ درصدی تحویل روزانه گاز خود به آلمان، امروز (چهارشنبه) تحویل به گروه ایتالیایی انی (Eni) را نیز ۱۵ درصد کاهش داد.

در همین پیوند روزنامه لو فیگارو نیز اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به اروپا از زمان آغاز تحریم‌ها علیه مسکو به طور پیوسته در حال کاهش بوده و گازپروم تحویل خود را به چندین مشتری اروپایی که از پرداخت به روبل خودداری کردند، قطع کرده است.

الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه در اواسط ماه می اطمینان داد که حدود نیمی از شرکت‌های خارجی که قرارداد تامین گاز با گازپروم منعقد کردند، برای پرداخت‌های خود حساب روبلی در گازپروم‌بانک افتتاح کردند.

لوفیگارو یادآوری کرد: انی به عنوان غول انرژی ایتالیایی که ۳۰.۳ درصد آن تحت کنترل دولت است، حسابی به یورو و حساب دیگری به روبل در گازپروم‌بانک باز کرده بود تا پرداخت‌های خود را برای تامین گاز روسیه در پایان ماه می تسویه و از این طریق به خواسته‌های مسکو عمل کند. اما به گفته این گروه، پرداخت به یورو انجام شده است.

بر اساس این گزارش، ایتالیا بسیار به گاز روسیه وابسته است زیرا ۹۵ درصد گاز مصرفی خود را وارد می‌کند که در سال گذشته میلادی حدود ۴۰ درصد آن از روسیه بود.

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا روز گذشته از قصد این کشور برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و استفاده از منابع گازی شرق مدیترانه و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سخن گفته بود.

دولت آلمان نیز دیروز اطمینان داد که علیرغم کاهش ۴۰ درصدی تحویل گاز از روسیه، امنیت عرضه برای این کشور تضمین شده است.

بر اساس گزارش لو فیگارو، علیرغم مداخله نظامی روسیه در اوکراین، آلمان حدود ۳۵ درصد گاز خود را از روسیه وارد می کند و این در حالی است که این نسبت پیش از ماه فوریه ۵۵ درصد بود./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: