صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 23
کد خبر: ۱۳۹۱۶۲
علی بخشی، رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

ریشه ناترازی های اخیر در صنعت برق چیست؟

علی بخشی، رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه کشورمان با چالش ناترازی برق مواجه است، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته در زمینه ساخت نیروگاه به وسیله دولت ها کوتاهی رخ داد و اگر متناسب با ظرفیت مصرف در بخش تولید و شبکه‌های انتقال توزیع سرمایه گذاری انجام شده بود، این روزها با مشکل مواجه نبودیم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ خاموشی‌های مقطعی و تدوین جدولهای قطعی برق  چندسالی به یکی از دغدغه‌های مردم به‌ویژه در فصل گرم سال تبدیل شده است. رکوردزنی پی‌‌درپی مصرف برق به‌علت رشد مصرف انرژی در کشور در کنار کاهش سرمایه‌گذاری در توسعه‌ ظرفیت نیروگاهی در یک دهه گذشته موجب شده است زنگ ‌خطر کمبود گسترده‌ برق در کشور به‌صدا درآید. طبق آینده‌پژوهی انجام شده به وسیله پژوهشگاه نیرو، در صورت استمرار وضعیت فعلی ایران از سال1407 به واردکننده عمده‌ برق تبدیل خواهد شد.


با توجه به اینکه دولت سیزدهم باید با جبران خلأ‌های به وجود آمده در توسعه‌ نیروگاهی کشور در یک دهه‌ گذشته گامی بلند در راستای حفظ امنیت انرژی کشور بردارد، علی بخشی، رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق درباره خاموشی‌های پیش‌رو در کشور به «راهبرد معاصر» گفت: علت اصلی خاموشی‌های اخیر این است که آهنگ رشد ظرفیت نیروگاه‌ها متناسب با رشد مصرف، توسعه نیافته است. از سال 1391 تا سال 1400 حدود ۵۰ درصد بار شبکه مصرف برق افزایش یافته، اما کمتر از نیمی از آن بر ظرفیت تولید افزوده شده که این ناشی از ضعف برنامه ریزی در دولتهای گذشته است.

طبق آینده‌پژوهی انجام شده به وسیله پژوهشگاه نیرو، در صورت استمرار وضعیت فعلی ایران از سال1407 به واردکننده عمده‌ برق تبدیل خواهد شد.


 
وی افزود: در حال حاضر که با کمبود تولید مواجهیم برآورد می‌شود میان 10 تا 15 هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم و در چنین شرایطی باید تصمیم بگیریم نیرو‌گاه ایجاد کنیم که البته این موضوع میان سه تا پنج سال زمان می‌برد تا وارد مدار تولید شوند.


رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق عنوان کرد: برای شرایط کوتاه مدت دو راه حل فوری بیشتر وجود ندارد؛ نخست، اینکه مدیریت مصرف داشته باشیم و راه دوم، این است بتوانیم از کشورهای همسایه‌ای که در پیک مصرف برق نیستند، برق وارد کنیم.

 
بخشی ادامه داد: در بلندمدت باید برای احداث نیروگاه و نیز شبکه‌های انتقال توزیع برق سرمایه‌گذاری کرد تا در سال‌های آینده با مشکل کمبود برق مواجه نشویم، اما پیاده سازی چنین اقداماتی نیازمند سه تا پنج سال زمان است و اقدامات جدی مسئولان ذی‌ربط را در این حوزه می‌طلبد. متأسفانه در سال‌های گذشته در زمینه ساخت نیروگاه به وسیله دولت ها کوتاهی رخ داد و اگر متناسب با ظرفیت مصرف در بخش تولید و شبکه‌های انتقال توزیع سرمایه گذاری انجام شده بود، این روزها با مشکل مواجه نبودیم.

در بلندمدت باید برای احداث نیروگاه و نیز شبکه‌های انتقال توزیع برق سرمایه‌گذاری کرد تا در سال‌های آینده با مشکل کمبود برق مواجه نشویم،


 
وی درباره خاموشی برق شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: خاموشی برق در بخش صنعتی و کشاورزی زیان های جبران ناپذیری به بخش تولید وارد کرده است و این حجم از خسارت از میزان سرمایه گذاری که باید در این حوزه انجام می‌شد، بیشتر است. با این حجم از کسری برق امکان واردات از کشورهای همسایه شمالی نیز وجود ندارد، زیرا آن‌ها نیز در شرایط کم باری به سر می‌برند. مسئولان وزارت نیرو در بلندمدت باید به فکر ساخت نیروگاه باشند تا کسری‌های صنعت برق برطرف شود. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: